Zwanger met anti-depressiva

Ik slik anti-depressiva en wil heel graag een kindje. Mijn arts zegt dat ik de eerste 3 en de laatste 3 maanden moet stoppen met de anti-depressiva omdat het schadelijk kan zijn voor de vrucht en de bevalling niet bevorderd.

Nu slik ik die anti-depressiva uiteraard niet voor niets en ben ik er heel erg huiverig voor om juist in zo’n spannende periode van zwanger zijn te stoppen met die medicijnen.

In de afgelopen jaren ben ik meerdere malen gestopt met de medicijnen (onder begeleiding) maar dit resulteerde keer op keer in een terugslag en erger. Dit risico lopen tijdens mijn zwangerschap vind ik doodeng.

Heel graag zou ik ervaringen willen lezen van vrouwen die zwanger zijn of zwanger zijn geweest terwijl ze anti-depressiva slikken.

Ik hoop reactie te mogen krijgen…

Groetjes

Ik ben niet depressief mijn zwangerschap ingegaan, maar wel tijdens (en door) mijn zwangerschappen depressief geworden. Bij Levheb ik in de laatste maand nog kalmeringstabletten geslikt.

Samen met de huisarts hebben we gezocht naar een juiste medicatie die je óók tijdens je zwangerschap mag gebruiken, zonder risico voor je kindje. Als het goed is, heeft je huisarts een boekje waarin precies beschreven staat welke medicatie je tijdens een zwangerschap mag slikken.

Verder kan je ook nog overleggen met een gyn. Die weten namelijk ook wel vaak welke meds je veilig kan gebruiken tijdens een zwangerschap.

Jammer dat ik je qua meds niet verder kan helpen. Ik hoop alleen dat ik je zo op de juiste weg heb geholpen.

Heel veel succes ermee!

@Debbie & Lana wrote:

Samen met de huisarts hebben we gezocht naar een juiste medicatie die je óók tijdens je zwangerschap mag gebruiken, zonder risico voor je kindje. Als het goed is, heeft je huisarts een boekje waarin precies beschreven staat welke medicatie je tijdens een zwangerschap mag slikken.

Verder kan je ook nog overleggen met een gyn. Die weten namelijk ook wel vaak welke meds je veilig kan gebruiken tijdens een zwangerschap.

Sluit me hier helemaal bij aan,
bij mij zijn de meds toen aangepast alleen al ivm de wens.
tevens werd mij toen verteld en ik weet niet of dit nu nog zo is, dit kan je gerust navragen ;) ,
maar als je anti-depressiva slikt tijdens een zwangerschap, het wel een ziekenhuis bevalling word..

Succes met alles!

Ik ben wel met AD mijn zwangerschap in gegaan.

Ik slik paroxetine (seroxat)

Ik heb het mijn hele zwangerschap geslikt (ik slik het ook alweer 10 jaar)

Ben wel op een half tabletje gaan zitten.

Ik mocht het gewoon slikken. Ik moest daarmee wel in het ziekenhuis bevallen, maar dat moest ik toch wel.

Mijn kindje kon afkickverschijnselen gaan tonen na de bevalling.

Damian heeft een matige start gehad en is met zware tremoren en overstrekking geboren. Dat is ook een paar dagen gebleven. De kans bestaat dat dat door die AD komt.

Ik moest na de bevalling weer naar 40 mg maar ben alweer afgebouwd naar 10 mg vanwege een 2e kinderwens en ik wil nu helemaal stoppen als ik zwanger ben. Ik wil niet nog een keer het risico lopen dat ik misschien mijn kindje die tremoren en overstrekkingen geef.

Maar soms is het nou 1maal beter voor jou en het kindje het door te blijven slikken als dat je stopt.

Ik wilde zelf heel graag borstvoeding geven. En de kans bestond dan ik nog in een depressie zat na de geboorte van Lev. Ik heb nog op een briefje staan dat ik ook paroxetine mocht slikken. Wel NA de laatste avondvoeding en de nachtvoeding zou ik dan kv moeten geven of afgekolfde borstvoeding van overdag.

Ik heb het gelukkig niet nodig gehad. Maar was wel heel blij dat ik van te voren alles al had besproken met de huisarts en de gyn zodat ik na de bevalling alleen maar hoefde te bellen als het mis ging en dan kreeg ik zo de juiste medicatie.

Ik nam paroxetine smorgens en heb 2 weken gewoon bv gegeven

Oh, ja bij mij werd er specifiek door de ha erbij vermeldt dat het vóór de nachtvoeding moest omdat er een kans bestond dat Lev wat stoffen binnen zou krijgen.

Ik meen mij trouwens wel te herinneren dat dit eigenlijk meer voor de zekerheid was en niet omdat het ook zo is dat je kindje iets via de bv hiervan binnen zou krijgen.

Heel goed van je ha hoor :thumbup:

Fijn dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren!

Komende vrijdag moet ik naar mijn gyneacoloog en dan zal ik mijn medicijngebruik bespreken, ben benieuwd wat haar advies is.

Ik zou het vreselijk vinden als ik een risico moet lopen door het medicijngebruik. Ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn kindje iets zou oplopen omdat ik medicijnen heb geslikt tijdens de zwangerschap. Anderzijds vind ik het idee dat ik moet stoppen met de medicijnen met alle gevolgen van dien een heel akelig idee.

De ervaringen/ideeë/het advies is op het internet ook zo verschillend en soms tegenstrijdig…

Ik vind het zo lastig…

Groetjes

Ik ben gestopt toen ik me zwangerschap in ging…

Maar dat was omdat ik geen behoefte had om over te stappen en de wenningsfase weer door wilden lopen.

Wil er nog wel even aan toevoegen dat Damian er verder niks aan overgehouden heeft :thumbup:

Hij is een gezonde knul :inlove:

Heel veel suc6 met je beslissing e.d. :hug:

Bepaalde soorten ad kunnen inderdaad in meer of mindere mate schadelijk zijn. Maar ad is ook weer niet een soort medicijn dat je ‘zomaar even stopt’. Een depressieve zwangerschap en/of postnatale depressie is ook niet niets, ook niet voor je kleintje!

Laat je goed adviseren.

Zie ook: http://www.lkpz.nl/

Via deze site ben ik ook aan adressen van een POP-poli gekomen (Psychiatrie, Obstetrie, Pediatrie) en uiteindelijk wordt ik nu goed begeleid (ik heb ADHD, maar slik ook een ad).

Misschien nog interessant:

http://medischcontact.artsennet.nl/blad/Tijdschriftartikel/Zwanger-maar-depri.htm

Bedankt voor de reacties en goede tips!

Liefs