hoihoi
ik ben net bij de tandarts geweest met kiespijn. Eigenlijk zou ik dus een wortelkanaalbehandellimg moeten maar dat wil hij niet doen I.v.m. mijn zwangerschap. Er zit nu een laagje overheen en als het echt niet meer gaat wil hij hem eruit trekken. Hebben meer dit meegemaakt en hebben jullie toen we’ll een wortelkanaalbehandellimg gehad of ook niet. groetjes marlies
Ik dacht dat in het eerste en laatste trimester van je zwangerschap zoiets zoveel mogelijk vermeden wordt, maar evt. ingrepen het beste kunnen plaats vinden in het middelste trimester.
Maar denk dat jouw mening ook een rol speelt. Als jij er geen moeite mee hebt dat de kies getrokken wordt?
Hoewel trekken zonder verdoving me ook niet echt een pretje lijkt, en wanneer wil hij dat dan doen?
ben 7 jaar preventie (tandarts) assistente geweest… en deze onzin heb ik nog nooit gehoord…
Je kan een verdoving zonder extra adrenaline krijgen… en verder zie ik geen reden waarom hij het niet zou kunnen doen…!
Pijn en de stress ervan is veel erger dan de kanaalbehandeling die helemaal niets hoeft voor te stellen…
(IK… zou naar een ander gaan… als het ff kan…)
Net de gyn gebeld en die zegt ook gewoon dat het kan. Ik ga morgen dus bellen voor een afspraak.
Mijn tandarts komt uit duitsland misschien zijn daar de regels anders?
groetjes
marlies
Ik heb het toen niet gedaan… Vond het zelf geen fijne gedachten, en waarom niet uitstellen als je er geen last van hebt?
@marlies wrote:
hoihoi
ik ben net bij de tandarts geweest met kiespijn. Eigenlijk zou ik dus een wortelkanaalbehandellimg moeten maar dat wil hij niet doen I.v.m. mijn zwangerschap. Er zit nu een laagje overheen en als het echt niet meer gaat wil hij hem eruit trekken. Hebben meer dit meegemaakt en hebben jullie toen we’ll een wortelkanaalbehandellimg gehad of ook niet. groetjes marlies
Ik heb afgelopen maandag een wortelkanaalbehandeling gehad, compleet met verdoving … gevraagd aan de gyn en het kan geen kwaad.
Ik had namelijk een ontsteking … en dat is dus ook niet gezond, zit ook in je bloedbaan … dus liever ontsteking weg :thumbup: voor de bevalling.
Er zit nu een noodvulling in, na de bevalling gaat er een gewone vulling in.
Ik heb tussen de 5,5 week en 7 weken 3 keer een wortelkanaalbehandeling gehad voor ze de goede te pakken hadden. Twee keer verdoving en een foto. Ik maak me nu veel zorgen over de effecten op ons frummeltje, vooral als het gaat om het boren in de amalgaamvulling waar kwik bij vrij komt. De meesten zeggen dat dat meevalt, maar als ik het achteraf over zou mogen doen, was die kies er gewoon uit gegaan. Voor mij wegen de zorgen die ik nu heb over de gezondheid van ons frummeltje niet op tegen een kies. En in Duitsland is het inderdaad (als enige EU-land) verboden om bij zwangere vrouwen met amalgaam te werken.
Tips:
- de spoedtandarts heeft er bij mij gewoon achter elkaar 3 verdovingen ingejast, terwijl mijn eigen tandarts de eerste verdoving ruim een half uur liet inwerken: veel veiliger en ook nog effectiever.
- vraag of je tandarts een cofferdam/rubberdam gebruikt. Dit is een soort rubberen lapje dat over je mond gaat en waar alleen de te behandelen kies uit steekt. Dat heeft als voordeel dat er geen resten in je keel terecht komen. Wel laat het kwikdamp gewoon door.
- als je je zorgen maakt over kwik, zijn er verschillende manieren die veilig zijn tijdens de zwangerschap om kwik sneller uit je lijf te krijgen. Een deel zit in zwangerschapsvitamines (in een lage dosering) en wat heel effectief schijnt te zijn is chlorella (een algje). Even navragen bij een (natuur)arts.
Het is denk ik een heel persoonlijke keuze. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal.
@Hupsakee wrote:
Ik heb tussen de 5,5 week en 7 weken 3 keer een wortelkanaalbehandeling gehad voor ze de goede te pakken hadden. Twee keer verdoving en een foto. Ik maak me nu veel zorgen over de effecten op ons frummeltje, vooral als het gaat om het boren in de amalgaamvulling waar kwik bij vrij komt. De meesten zeggen dat dat meevalt, maar als ik het achteraf over zou mogen doen, was die kies er gewoon uit gegaan. Voor mij wegen de zorgen die ik nu heb over de gezondheid van ons frummeltje niet op tegen een kies. En in Duitsland is het inderdaad (als enige EU-land) verboden om bij zwangere vrouwen met amalgaam te werken.
Tips:
- de spoedtandarts heeft er bij mij gewoon achter elkaar 3 verdovingen ingejast, terwijl mijn eigen tandarts de eerste verdoving ruim een half uur liet inwerken: veel veiliger en ook nog effectiever.
- vraag of je tandarts een cofferdam/rubberdam gebruikt. Dit is een soort rubberen lapje dat over je mond gaat en waar alleen de te behandelen kies uit steekt. Dat heeft als voordeel dat er geen resten in je keel terecht komen. Wel laat het kwikdamp gewoon door.
- als je je zorgen maakt over kwik, zijn er verschillende manieren die veilig zijn tijdens de zwangerschap om kwik sneller uit je lijf te krijgen. Een deel zit in zwangerschapsvitamines (in een lage dosering) en wat heel effectief schijnt te zijn is chlorella (een algje). Even navragen bij een (natuur)arts.
Het is denk ik een heel persoonlijke keuze. Ik hoop dat je wat hebt aan mijn verhaal.
maar waarom heb je het toegelaten dat je tandarts een foto maakte als ik vragen mag?
ik heb er eentje gehad toen ik 38 wkn was. Dat laagje over mijn kies hielp niet. Ik zat ook in de stress ivm de foto. Maar de ta heeft mij ook verzekerd dat de adrenaline die er vrij komt tijdens stress en pijn veel schadelijker is dan dat beetje wat er evt van de verdoving bij je kindje komt.
Nu was mijn meisje natuurlijk al volgroeit met 38 dus in jou situatie kan ik niet exact zeggen. TA wilde nml ook een vulling vervangen. Toen was ik ook in het begin, hij wilde toen dat ik week 20 terug kwam dat was de meest gunstige periode had ie het over :think:
Veel succes iig :hug:
hoihoi
vandaag weer bij de tandarts geweest. het laagje helpt tot nu toe en we hebben het er nog een keertje over gehad. Hij geeft aan dat als het op deze manier kan hij het liever zo doet. Zodat hij geen foto’s hoeft te maken enz. Als het echt niet anders kan is het maar zo maar zolang we het zo kunnen oplossen graag. En aangezien ik liever ook geen troep in mijn lijf heb en gewoon bang ben voor de behandeling ga ik hier natuurlijk graag in mee.
Maandag ga ik voor het derde laagje en als het goed is heb ik daarna nergens geen last meer van.
Op hoop van zegen dus maar
bedankt voor jullie andwoorden
groetjes
marlies
@merel33 wrote:
@Hupsakee wrote:Ik heb tussen de 5,5 week en 7 weken 3 keer een wortelkanaalbehandeling gehad voor ze de goede te pakken hadden. Twee keer verdoving en een foto. Ik maak me nu veel zorgen over de effecten op ons frummeltje, vooral als het gaat om het boren in de amalgaamvulling waar kwik bij vrij komt. De meesten zeggen dat dat meevalt, maar als ik het achteraf over zou mogen doen, was die kies er gewoon uit gegaan. Voor mij wegen de zorgen die ik nu heb over de gezondheid van ons frummeltje niet op tegen een kies. En in Duitsland is het inderdaad (als enige EU-land) verboden om bij zwangere vrouwen met amalgaam te werken.
Tips:
maar waarom heb je het toegelaten dat je tandarts een foto maakte als ik vragen mag?
Na 3 behandelingen wilde de TA toch een foto maken om te kijken welke kies het was. Ik had toen 10 dagen nauwelijks geslapen en gegeten van de pijn en ik kroop ongeveer door het huis. Hij heeft een loodschort gebruikt om mijn buik te beschermen en zei dat een vliegreis naar NewYork ongeveer twee keer meer straling geeft dan zo’n foto. Uiteindelijk bleek er op de foto niets te zien. :roll:
@merel33 wrote:
Als de tandarts een loodschort heeft kan je gewoon een foto laten maken!