Mijn vrouw is er pas geleden achter gekomen dat ze zwanger is van mij , nou dat is niet zo erg maar ze heeft familiere cystenieren en nierstenen en op haar werk heeft een patient wond roos , kan dat schade veroorzaken aan zowel mijn vrouw als mijn toekomstige kindje ? :?
Ik wil anoniem blijven vanwege het feit dat nog niemand in onze omgeving weet dat ze zwanger is , dat willen we pas bekent maken als ze 3 maanden verder is …
Ik kan inderdaad ook niets op internet vinden behalve dit:
(Je kunt hierover altijd de HAP bellen, die hebben alles in de boeken staan en zij houden alles geheim)
Wondroos (erysipelas)
Inleiding
Diagnose
Behandeling
Complicaties
Voorzorgsmaatregelen voor mensen met een verhoogd risico
Meer informatie
Inleiding
Door een bepaald type streptococcen (bacteriën) kan de huid en het onderhuidse weefsel ontstoken raken. Zo’n ontsteking wordt ook wel wondroos genoemd. De huid wordt plaatselijk rood, zwelt op en is pijnlijk. De aandoening kan gepaard gaan met koorts, soms met koude rillingen en hevig transpireren.
Wondroos ontstaat nogal eens op plaatsen waar de huid is beschadigd, bijvoorbeeld in de buurt van zweren of operatiewonden. Dit is echter niet altijd het geval.
Wondroos komt vaak voor op benen. Er ontstaat dan een rode vlek die zich naar boven toe verspreid. Soms zijn er ook blaasjes te zien.
Als wondroos in het gezicht optreedt, is over het algemeen maar één kant van het gezicht aangetast.
Risicogroepen
Hoewel iedereen wondroos kan krijgen, wordt deze aandoening vaker aangetroffen bij mensen met diabetes mellitus of een verzwakt immuunsysteem (bijvoorbeeld patiënten met HIV/AIDS of patiënten die medicijnen nemen die het afweersysteem onderdrukken). Lymfevaten en lymfeklieren spelen een belangrijke rol in ons afweersysteem. Mensen bij wie het lymfesysteem beschadigd is (bijvoorbeeld door een operatie waarbij lymfeklieren verwijderd zijn) lopen meer risico op het krijgen van wondroos. Dit laatste geldt vooral wanneer er sprake is van lymfoedeem, dit is een ophoping van lymfevocht in een arm of been. Ten gevolge van een wondroosinfectie raken de lymfevaten ook beschadigd. Een eerder doorgemaakte periode met wondroos maakt de kans dat de aandoening terugkomt wat groter.
Diagnose
De diagnose kan meestal worden gesteld op grond van de klachten en het klinische beeld. De ernst van de infectie wordt vastgesteld aan de hand van het verloop, lichamelijk onderzoek en eventueel bloedonderzoek.Bloedonderzoek kan ook uitwijzen of er sprake is van een ziekte die de vatbaarheid van iemand voor wondroos vergroot.
Behandeling
Wondroos wordt behandeld met penicilline of een vergelijkbaar antibioticum.
Wanneer het om wondroos op het been gaat, is het goed om met dat been omhoog te liggen.
Als de aandoening herhaaldelijk terugkeert, kan het nodig zijn een antibioticum voor langere tijd voor te schrijven, een zogenaamde onderhoudsbehandeling. Dit kan in de vorm van tabletten of door middel van een maandelijkse injectie met een depot-preparaat, waaruit het antibioticum langzaam vrijkomt.
Complicaties
Als wondroos niet behandeld wordt, kan de ontsteking uitgroeien tot een abces (een ophoping van pus) onder de huid. Ook kan de infectie in de bloedbaan terechtkomen (sepsis) en hoge koorts, koude rillingen en gewrichtsklachten veroorzaken.
Niet behandelen kan ernstige gevolgen hebben, vooral bij diabetici en mensen met een verminderde afweersysteem.
Voorzorgsmaatregelen voor mensen met een verhoogd risico
Een goede hygiëne en een juiste wondverzorging kunnen helpen wondroos te voorkomen. Bacteriën kunnen echter de huid binnendringen door de kleinste sneetjes of schaafwondjes, zoals een kloofje bij de neusgaten of een eenvoudig wondje in de huid. Daarom is het belangrijk wonden en wondjes zorgvuldig te ontsmetten. Bedek ze vervolgens met een verband om ze schoon te houden en schadelijke bacteriën te weren. Vervang het verband dagelijks en wanneer het nat en vuil wordt. Raadpleeg uw arts als de wond niet wil genezen.
Behandeling van (lymf)oedeem kan ook helpen de kans op wondroos te verkleinen. Gebruik hiervoor goed passende, op maat gemaakte elastische steunkousen.
Bij regelmatig terugkerende wondroosinfecties is het verstandig met uw arts te overleggen over de voor- en nadelen van een onderhoudsbehandeling. Een andere mogelijkheid is het alvast in huis hebben van een geschikte antibioticumkuur, zodat u bij de eerste verschijnselen van wondroos direct met innemen kunt beginnen.
Meer informatie
dat is juist het antwoord wat je overal ziet staan en het geeft geen antwoord op mijn vraag en wat is “HAP” ?
hap is huisartsenpost
ik geloof toch niet dat wondroos besmettelijk is… maar daarvoor zou je inderdaad even je huisarts moeten bellen… Voor wat betreft de cystenieren en nierstenen, heeft je vrouw daar op dit moment last van, of komt het in de familie voor?? Als het het laatste is zou ik me daar nu nog even niet zo druk over maken… Zolang je vrouw er zelf nog niet mee gediagnostiseerd is, is er nog geen vuiltje aan de lucht, Dat het in de familie voorkomt hoeft niet te betekenen dat je vrouw het ook heeft, of dat je kindje het krijgt, wel zal er tijdens de zwangerschap wat meer op gelet worden, onder andere met de screeningsecho op 20 weken…
Probeer niet overal beren op de weg te zien, en probeer lekker te genieten van het goede nieuws!!!
@mr baracus wrote:
dat is juist het antwoord wat je overal ziet staan en het geeft geen antwoord op mijn vraag en wat is “HAP” ?
Ik probeerde alleen maar te helpen. :roll:
Ik zou de huisartsenpost gewoon even bellen. Zij kunnen je sowieso informatie verstrekken die je nodig hebt. Dan weet je zeker of het kwaad kan of niet. Volgens mij heeft de GGD ook informatie over dit soort dingen,
@Wawa wrote:
…
Ik probeerde alleen maar te helpen. :roll:
…
Dat begrijp ik en stel ik ook op prijs :inlove:
maar ik ga de huisartsen post wel ff bellen (of de ggd) dank u allen voor de info