zwanger en vijfde ziekte

Mijn jongste is vandaag thuisgekomen met allemaal rode vlekken in haar gezicht, op haar benen en armen. Ze gingen later weer weg en was niet echt ziek, dus we gingen vanavond nog even wandelen. Toen kwamen de vlekken weer terug. Ik had al het vermoeden vijfde of zesde ziekte (ik weet nooit het verschil), maar als ik google op afbeeldingen en symptomen is het volgens mij vijfde ziekte. Nu las ik op de site van het RIVM dat dit schadelijk kan zijn voor zwangeren als je het nog niet gehad hebt en je contact moet opnemen met de huisarts. Mijn moeder kan zich niet herinneren dat ik dit gehad heb. Hebben jullie hier ervaring mee, wat kan de huisarts dan doen?

enige wat ze nu voor je kunnen doen is bloed prikken en kijken of je al antistoffen tegen de ziekte in je bloed hebt of eventueel recent de ziekte hebt doorgemaakt/ doormaakt.



Ik heb het in de zw.schap van de 3e gehad, was toen 18 week zwanger en bleek dus nog geen antistoffen te hebben… vond het echt niet grappig… maar gelukkig is alles goed gegaan toen.

In de tijd dat wij kids waren was de vijfde ziekte niet zo bekend, dus dat je moeder geen idee heeft of je t hebt gehad hoeft niets te betekenen (gelukkig).



Je moet even bloed laten prikken, hopelijk heb je t al gehad!

Okee, dan ga ik morgen even een afspraak maken met de huisarts. Kan hij gelijk even controleren of het echt vijfde ziekte is.

Oh jee, ik heb hier geen verstand van maar wil toch even beterschap wensen met je jongste. Ik zou me er ook wel zorgen om maken en ook naar de huisarts gaan.



:hug:

En? Nog bij de huisarts geweest?

Ik heb gebeld met de huisarts vanmiddag. Hij zei dat ik moet opletten of ik koorts krijg/grieperig wordt, dan moet ik bij de huisarts langsgaan. Om te kijken of ik antistoffen heb vond hij niet nodig, omdat het nu toch al te laat zou zijn aangezien de besmettingsperiode al voorbij is (die is voor het uitbreken van de vlekken).

Spannend :pray: Hoe lang is de incubatietijd eigenlijk :think:

De incubatietijd is ongeveer 10 dagen.

MB, een paar weken geleden heb ik precies hetzelfde meegemaakt.

B.J. rode vlekken en ik een paar weken zwanger.

De huisarts kon vijfde ziekte bij hem niet uitsluiten, dus is er bij mij bloed geprikt om te contoleren op anti-stoffen. De uitslag van deze test laat even op zich wachten (ongeveer twee weken), maar bij mij was alles goed. Ik had al anti-stoffen.



Even een hart onder de riem:

Er is maar een klein percentage volwassenen zonder anti-stoffen.

Mocht je de vijfde ziekte doormaken in de eerste helft van je zwangerschap is er ook nog maar een kleine kans dat er iets misgaat.



Ik vind het wel vreemd dat je huisarts niet wilde testen. Ik snap de redenering, maar hoe kan hij uitsluiten dat jij het hebt gehad? Het lijkt wat overdreven, maar gezien alle kleine kansen die hierboven genoemd staan, maar mocht je geen anti-stoffen hebben moet je baby extra gecontroleerd worden tijdens je zwangerschap. Misschien loop je gezien je prille zwangerschap nog geen risico omdat er nog een ‘bloedband’ is tussen jou een baby. Misschien toch even overleggen met een verloskundige?