Hoi!
ik vroeg me af in hoeverre schilderen en verf schadelijk kunnen als je zwanger bent.
ik hoor namelijk verschillende verhalen, volgens sommige mag je niet eens in een pas geschilderde kamer komen, en de ander zegt dat je gewoon zelf kan schuren en lakken (mits het verf op water basis? is)
nu hoeft ik niet perse alles zelf te schilderen, maar mocht het geen kwaad kunnen wil ik wel wat zelf doen…
maar als het schadelijk zou zijn dan doe ik het natuurlijk niet!
iemand ervaring?
Zou het niet doen hoor Teun! De lucht kan schadelijk zijn voor de kleine!
tja ik heb het altijd wel zelf gedaan gesaust en geschilderd.
Bij de eerste zaten we nog lichtelijk in verbouwing en bij de laatste hebben we de zolder verbouwd en hebben we ook alles zelf gedaan(en ikke dus ook)
Ik denk dat je het gewoon met mate moet doen.
Verf op waterbasis (latex, acryl verf) kan in ieder geval geen kwaad. Verf op alcoholbasis (alkyd) mogelijk wel, schilders mogen daar bijvoorbeeld niet meer mee verfen. Omdat een hele dag die luchten inademen niet gezond is.
Dus als het op waterbasis kan, lekker zelf doen. Als het alkyd verf moet zijn (werkt wel mooier en makkelijker bijv op kozijnen) óf een ander laten doen óf in korte periodes verspreiden.
muurverf en acryl is idd echt geen probleem hoor.
Dat is ook zo goed als reukloos.
Alkyd is idd ander verhaal… maar ook dat kan je onder voorwaardes best zelf doen.
Wij hebben een zelfgemaakt kastje boven de commode en vanwege stoten etc toch gekozen voor alkydverf, dat wordt veel harder. Ik heb dat kastje 2 van de 4 keer zelf geverfd (ja elke keer een ander kleurtje in de babykamer ).
Buiten op 2 steunen gelegd en in de buitenlucht geverfd. Denk dat de buren er meer last van hadden dan ik .
@miqui wrote:
tja ik heb het altijd wel zelf gedaan gesaust en geschilderd.
Bij de eerste zaten we nog lichtelijk in verbouwing en bij de laatste hebben we de zolder verbouwd en hebben we ook alles zelf gedaan(en ikke dus ook)
Idem hier.
Ik heb ook gewoon alles zelf geverft. En als je goed blijft ventileren is het geen probleem.
ok het gaat dus vooral om de lucht die je in ademt…
en op waterbasis is geen probleem dus…
de muren moeten toch met tex gedaan worden (dat is volgens mij gewoon op water basis)
en het ledikantje gaat mijn vriend schilderen, maar aangezien ik er wat meer ervaring in heb dan hij kan ik het wel gewoon voordoen zonder dat het schadelijk is… gewoon raam open dus!
thanks voor de antwoorden :thumbup: