Zwanger en nU?

hallo allemaal

het klinkt misschien heel dom maar ik weet gewoon niet waar ik moet beginnen.

13 juli heb ik een afspraak bij de gyn, hier in zwitserland maar ik moet een zak met geld betalen niet normaal!!!

nu kan ik ook een verzekering afsluiten in nederland en dan gewoon in nederland me controles doen enz. alleen ben je misschien weer super veel geld kwijt aan de reis. en ook de eerste afspraak lijkt het me juist fijn dat me vriend ook bij me is om het hartje te horen? of is het daar even niet aan denken en doen wat het goedkoopste is?

toen ik nog niet zwanger was dacht ik ooooooooooooooooooo dat lukt me allemaal wel maar nu ik zwanger ben ik weet niet waar te beginnen met alles

help me please :oops: :pray:

Is dat allemaal zo duur misschien daar? :shock:

en waarom heb ik toch altijd het gevoel dat ik nu alles fout doe dat ik misschien te vroeg gejuigd heb, ik denk alleen maar aan dat er nog alles fout kan gaan

nou ik moet 100 betalen voor me bloed te laten prikken en 500 voor me EERSTE onderzoek dat vind ik veel haha

gefeliciteerd!

Het lijkt me ontzettend onhandig om je controles in nl te hebben als je in zwitserland woont :think: Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar als het maar enigszins te betalen is, zou ik toch die bulk geld neerleggen en voor de ziwtserse controles gaan. Is toch een veel fijner gevoel als je niet telkens helemaal naar nederland hoeft?

en ik weet niet of je in zwitserland gat bevallen of in nederland, maar als je daar gaat bevallen, lijtk me het op het laatst sowieso niet te doen om telkens naar nl te vliegen voor de controles (los van dat je uiteindelijk dan toch nog moet worden overgedragen).

Vervelend dat het zo veel moet kosten!

Hebben ze in Zwitserland geen verzekeringen dan?

Van wat ik heb begrepen van een snelle zoektoch met google is dat in zwitserland iedereen een ziektefondsverzekering (moet) hebben/heeft, maar dat iedereen die wel zelf moet betalen(dus net als hier in NL). Nou ga ik ervan uit dat of jij of je man/vriend wel in Zwitserland werkt dus zullen jullie ook wel een verzekering hebben, toch? Het kan zijn dat de geboortecontroles daarbuiten vallen, maar dat lijkt mij eigenlijk stug.

Ik weet niet precies hoe het in zwitserland zit maar in Oostenrijk bijvoorbeeld heb je artsen die voor het ziekenfonds(tarief) werken en artsen die alleen ‘prive’ clienten aannemen. Voor de eerste hoef je helemaal niets te betalen(al moet je het soms voorschieten en krijg je het pas achteraf terug) voor de 2e soort heb je 2 keuzes: of aanvullend verzekeren of betalen. Weet je zeker dat die gyn niet zo’n privearts is :think: ? Want dat verklaart de hoge kosten wel enigsinds natuurlijk…

Als ik jou was zou ik eens bij de Nederlandse Ambassadein Zwitserland informeren. Die kunnen je vast en zeker de juiste weg wijzen…

Enne: niet te veel piekeren: is niet goed voor de baby :-*

Dus eerst goed laten informeren, dan keuze maken en erachterstaan :hug: Succes met alles

hey hey

ja me vriend die werk hier, we wonen hier nog maar net een maand dus hij heeft nog geen ziektekosten vezekering hij moet wachten tot zijn premissie klaar is. en ik kan hhier heen vezekering nemen want ik heb geen premessie. ik ben al in het ziekenhuis geweest en die sturen me juist door een een gyn een prive denk ik dus. ik ga het even nachecken hier allemaal bedankt weer!!

:-*

Hoe ver ben je als ik vragen mag?

Want misschien kun je nog wel even wachten met de controles en zo tot je de verzekering wel rond hebt :think: (op zich zijn er genoeg vrouwen die pas rond 12weken erachter komen dat ze zwanger zijn of dan pas een afspraak hebben en dat gaat ook prima…) En anders misschien nu eerst ff zelf betalen en straks wel een verzekering afsluiten :think:

Probeer even ‘hardop’ met je mee te denken…

hey

ja ik ben nog maar 6 weken, en daar hebben we gisteren ook overna gedacht als ik me goed voel dan gaan we ook niet, pas bij 3 maanden wanneer het allemaal wat veiliger is enz misschien gaan.

Of het dan ‘veiliger’ is weet ik niet, maar voor die tijd kunnen ze vaak toch niet zo heel veel voor je doen. Tenzij je een geschiedenis van miskramen hebt of zo, dan willen ze nog wel eens eerder een echo maken… En die bloedtest vertelt je net zoveel als een urine test :wink: Dus vandaar dat het misschien de moeite waard is om even te wachten. Maar ja dat moet je natuurlijk helemaal zelf beslissen.

Succes met alles :-*

hoihoi

ik wil je even veel sterkte wensen. Het is niet niks om in een vreemd land zwanger te zijn.

Bel anders is met een vk in nederland die kan je misschien de andwoorden geven die je nodig hebt. via skype ofoz

groetjes

marlies

Wat grappig…ik woon ook in Zwitserland!

In principe worden je zwangerschapscontroles gewoon door je ziektekostenverzekering (basis) betaald…alleen als je complicaties hebt etc dan gaat dat van je eigen risico af en moet je dus betalen!

Dat is extra zuur…Zelf heb ik 2 manden geleden een mk gehad en wacht nu inderdaad met angst en beven op de rekening…

Probeer vooral te genieten van je zwangerschap!!

Hoe ver ben je eigenlijk? En als je nog goede tips hebt over zier in CH zwanger zijn…ik hoor ze graag! :wink:

hey

ik heb eigelijk helemaal geen tips hahaha

ik woon hier nog maar net een maand en ik heb geen verzekering die kan ik pas krijgen als ik premissie heb. me vriend heeft nu wel premissie en de gyn had gezegd dat hij naar de gemeente moet gaan en moet aangeven dat die ook voor mij kan zorgen met het geld wat die krijgt. als die dat gedaan heb kan ik een vezekering krijgen. alleen ben ik dus nu opzoek naar een vezekering in nederland die ook in het buitenland goed is. als jij nog goeie tips heb dan hoor ik die ook graag

waar woon je eigelijk in zwitserland?

mijn moeder was zelf ook zwanger in zwitserland en die gaf als tip als je niet goed of verzekerd bent in zwitserland en je hebt wel een vezekering voor europa. ga dan voor de bevalling naar italie,frankrijk,duitsland (aangezien die landen grenzen aan zwitserland en ik aan de grens woon) of kom 3 maanden voor je bevalling terug in nederland.

Aha! Dat is dan idd een rotsituatie.

Overigens moet je je verplicht verzekeren, zodra je je aanmeldt bij de Einwohnerkontrolle…

Ik woon en werk hier nu ruim een jaar en hebben het qua verzekering geloof ik wel goed geregeld hier in CH. Dus heb geen tips voor je over internationale verzekeringen ofzo.

Wij wonen trouwens in het noorden van CH. Jullie? En ben je van plan hier te blijven wonen??

Zie dat je 2 weekjes verder bent dan ik…gaan we gezellig gelijkop! Wie weet komen de tips in de loop van de zwangerschap vanzelf!:wink:

ik woon helemaal in het zuiden van CH waar ze nog italiaans spreken. hahaha. we wonen hier nog maar net en echt helemaal alleen zijn ouders wonen in het midden van zwitserland en een paar familie leden dus heel misschien gaan we of toch daar heen verhuizen zodat als er wat mis met me gaat er iemand dichtbij is, en als alles goed gaat :pray: dat ons kindje natuurlijk ook familie heeft. of we gaan toch door naar nederland. dat was ons plan ook toen we uit italie vertrokken.

ik kan je 1 tip geven al is dat niet speciaal voor zwitserland ofzo. of je wist dit natuurlijk al lang maar als ik misselijk begin te worden ga ik altijd ff onder de douche staan en de straal met water richt ik dan van me keel tot aan me buik. helpt bij mij wel.