Zwanger en nieuwe kat

Weet niet of 't hier goed staat, dat merk ik dan wel :angel:



Wij willen graag een jonge kat aanschaffen. Geen paar weken oude kitten, wel jong (max 3 jaar) maar dus wel al opgevoed. Ik kijk veel naar de site van de dierenbescherming, want willen er 1 uit het asiel halen, en gaan as zaterdag bij 2 ontzettende leukertjes kijken :smiley:



Mn vraag is het volgende.

Hoe gaan we ervoor zorgen dat onze kat straks, als de wieg, de box etc er staat, dat niet als zijn/haar plekje gaat zien? Ik vind eventuele ontdekking niet erg, we willen ook bijv de kinderkamer niet als verboden toegang hanteren ofzo.

Maar het moet geen gewoonte gaan worden straks de kat in het kinderbedje terug te vinden.



Wie heeft er tips ? :mrgreen:

bij mij werkte maar 1 ding,

plantenspuit, :oops:



in de box alum. folie, dat kraakt en plakt aan de pootjes…

of soms hoor je ballonnen



en gewoon een eigen plekje geven,

je hebt van die hangmandjes aan de cv…



mijn kittens van 9 weken, weten nu al dat ze niet op de bank mogen,

maar ik ben erook heel de dag mee bezig…

af en toe blijven ze het wel proberen,

maar dan leg ik ze meteen weer in hun eigen mandje…



echt vol blijven houden,

en hopelijk een niet al te eigenwijze kat voor jullie :inlove:

Vrienden van ons deden ballonnen in de box en dat vonden de katten niet leuk en toen hadden ze snel door dat ze daar niet in konden/wilden springen.



Als je dus zoiets al doet voordat de baby er is, dan leren ze dat het niet leuk is om erin te springen / liggen, dus dan zullen ze dat straks ook niet doen als de baby er is of er zelfs in ligt.

We hebben idd zo’n mandje voor aan de radiator gekocht :smiley: lijkt me erg handig. Ok, plantenspuit heb ik zoiezo wel. aluminium folie ligt ook altijd wel in de la :lol:



En ballonnen erin leggen bedoel je?

Klinkt idd wel slim, als ze kapot gaan dan is dat natuurlijk schrikken, conclusie :niet leuk om in te gaan :mrgreen: slim!

hier zijn ook twee poezen in huis.

Méér tips dan die je al kreeg, kan ik je niet geven.

Alu wérkt écht wel hoor ! :wink: dat hadden ze hier snel door :lol:



liefs

Gerda

@EstHe wrote:

we willen ook bijv de kinderkamer niet als verboden toegang hanteren ofzo.


Hoe goed je de kat ook opvoed, het is en blijft een onvoorspelbaar dier.
Ik heb hier 4 schatten van katten rondlopen. Maar ik laat ze niet alleen met mijn dochter. Ze mogen dus ook niet in de babykamer.

Bij onze eerste ging het allemaal goed,maar na de komst van nr. 2 sloegen de dames (2 katten) een beetje door.

Lang verhaal,maar heb me een half jaar lang rot gesopt, spullen weg gegooid en veeeeeeeeeel geurtjes moeten verwijderen en spullen afdekken, deuren dicht,ect.



Persoonlijk, als ik in die positie zou zitten, zou ik eerst de baby geboren laten worden en daarna pas de kitten aanschaffen. Een kat die in een gezin komt waar de baby al is,zal er minder gestressed van kunnen worden en gewoon accepteren wat van wie is.

Maar dat zou mijn tip zijn.

Wat Mandy zegt kan, maar ook dat is afhankelijk van je kat.



Wij hebben bij onze oudste dochter één keer moeten waarschuwen toen Ollie in de wandelwagen sprong en daarna nooit meer…



Wat ook gezegd is: wel in de slaapkamer laten, maar alleen als je erbij bent! Zal niet de eerste keer zijn dat poeslief erbij in het wiegje kruipt met alle gevolgen van dien!!!



Verder kan ik je alleen maar veel plezier en geluk wensen met je nieuwe aanwinst…

Kom je hem nog showen?

@miro wrote:

@EstHe wrote:
we willen ook bijv de kinderkamer niet als verboden toegang hanteren ofzo.


Hoe goed je de kat ook opvoed, het is en blijft een onvoorspelbaar dier.
Ik heb hier 4 schatten van katten rondlopen. Maar ik laat ze niet alleen met mijn dochter. Ze mogen dus ook niet in de babykamer.



Dat zou ik dus wel doen.

Het zou zomaar niet de eerste keer zijn dat een pasgeboren babytje stikt omdat de kat erop is gaan liggen.
Poezen zoeken lekkere warme plekjes op, en een kindje in een wiegje is zo'n lekker warm plekje.
Niet dat de kat kwaad wil doen, maar een pas geboren baby kan geen kat van circa 3/5 kilo van zich af duwen.

en verder met miro eens, poezen krabben.
Op zich niet zo erg, maar een krab in een oogje wel.

@mamma van sharondenise wrote:

@miro wrote:
@EstHe wrote:
we willen ook bijv de kinderkamer niet als verboden toegang hanteren ofzo.


Hoe goed je de kat ook opvoed, het is en blijft een onvoorspelbaar dier.
Ik heb hier 4 schatten van katten rondlopen. Maar ik laat ze niet alleen met mijn dochter. Ze mogen dus ook niet in de babykamer.



Dat zou ik dus wel doen.

Het zou zomaar niet de eerste keer zijn dat een pasgeboren babytje stikt omdat de kat erop is gaan liggen.
Poezen zoeken lekkere warme plekjes op, en een kindje in een wiegje is zo'n lekker warm plekje.
Niet dat de kat kwaad wil doen, maar een pas geboren baby kan geen kat van circa 3/5 kilo van zich af duwen.

en verder met miro eens, poezen krabben.
Op zich niet zo erg, maar een krab in een oogje wel.


Bedankt voor alle reacties al tot nu toe :D

Uiteraard zijn we ons ook bewust van de evt gevaren in kleine hoekjes :wink:
Met het toelaten op de babykamer, doel ik vooral op dat het geen geheimzinnige ontdekkingskamer moet worden. Dat heb ik meermalen bij kennissen gezien, juist omdat het een no-go is, is het voor zo'n beestje spannend om te gaan ontdekken als de deur perongeluk open staat.

Echt alleen laten met de kleine is zoiezo niet de bedoeling, idd gezien evt krabben, het hierboven genoemde 'warme plekje' etc..
Maar een tel alleen is mijn inziens ook niet geheel te voorkomen met bijv de kat in huis, kleine in de box en ik even gauw op 't toilet :shifty: (noem maar even wat..)

Verdere tips zijn uiteraard erg welkom!
En natuurlijk kom ik even showen als we daadwerkelijk een hebben :inlove:

Hier mogen de dames alle drie in de kamer van Keira komen. Maar enkel als wij erbij zijn.



Het favoriete plekje was onder het bed op het voedingskussen. En in de stoel op haar kamertje. Soms op het waskussen. Maar bedje is verboden, wordt ook heel boos als ik ze daar zie.



En ja, twee van de drie zijn al eens opgesloten op haar kamertje. Was ik ze na een uur kwijt. Gaan kijken, liggen ze gewoon onder het bedje of op de stoel. In het bedje niet.



Wij hebben in de box ook alufolie gelegd. Op twee konden we boos worden, maar de 3e vind het nog steeds een mooi plekje.



Moet ik zeggen dat er maar 1 van de drie bij Keira komt liggen en dan het liefst als ik aan het voeden ben, gezellig warm erbij. Verder maait ze teveel met haar armpjes en beentjes.

Hier 11 katten (dat krijg je als je elkaar op een kattenforum leert kennen, dan heb je natuurlijk allebei katten en zijn het er samen opeens heel veel :mrgreen: ) en hier is dus de babykamer zo’n beetje vanaf het moment dat we wisten dat ik zwanger was echt off-limits.

Niet omdat ze willens en wetens een baby wat aan zouden doen maar een aantal liggen graag gezellig bij/op je en 3-4 kg kat bovenop je(en in een aantal gevallen nog wel een paar kilootjes meer) is voor een heel klein babietje nu eenmaal best gevaarlijk. En die nagels zijn best scherp, zelfs bij een speelse uithaal.



Een poes mag inmiddels wel, die kan niet zo goed overweg met de anderen en heeft graag een rustig slaapplekje. Ze vindt Emma net eng genoeg om niet bij haar in bed te kruipen (al zou Emma dat best gezellig vinden :mrgreen: ) er staat een poezenmandje voor haar. Emma wordt rustig van de aanwezigheid van die poes, ik heb d’r midden in de nacht wel eens van de overloop geplukt en bij haar op de kamer gezet omdat ze overstuur was



De anderen mogen nu wel onder toezicht rondsnuffelen, vindt Emma ook leuk, poezenbezoek. Maar die ene is de enige die ik 100% vertrouw, de meeste anderen zouden het te gezellig vinden, of gaan viespeuken :naughty:

@mamma van sharondenise wrote:

@miro wrote:
@EstHe wrote:
we willen ook bijv de kinderkamer niet als verboden toegang hanteren ofzo.


Hoe goed je de kat ook opvoed, het is en blijft een onvoorspelbaar dier.
Ik heb hier 4 schatten van katten rondlopen. Maar ik laat ze niet alleen met mijn dochter. Ze mogen dus ook niet in de babykamer.



Dat zou ik dus wel doen.

Het zou zomaar niet de eerste keer zijn dat een pasgeboren babytje stikt omdat de kat erop is gaan liggen.
Poezen zoeken lekkere warme plekjes op, en een kindje in een wiegje is zo'n lekker warm plekje.
Niet dat de kat kwaad wil doen, maar een pas geboren baby kan geen kat van circa 3/5 kilo van zich af duwen.

en verder met miro eens, poezen krabben.
Op zich niet zo erg, maar een krab in een oogje wel.


Zijn daar nu echt gevallen van bekend dan..?
Ik heb altijd het idee dat dat toch wat overdreven is hoor.

Ik vind het gewoon niet fris, dat is de reden dat wij deuren dichthouden, en ivm krabben idd.

Onze Maus mag in principe overal komen, dus ook in de babykamer. Maar dus NIET als Cas er ligt te slapen…ik geloof niet dat Maus er bovenop gaat liggen, maar je weet maar nooit!



Als hij slaapt dan doe ik de deur op een kiertje met een deurhaakje, waar Maus dus nèt niet door past :mrgreen:



Soms word ik ´s nachts wakker van gekrabbel aan die deur :roll:



Voor de rest heb ik eigenlijk niks Cas/Maus-proof hoeven te maken, die kat gaat echt niet voor zijn lol in de box zitten…hij ligt liever boven op ons bed :mrgreen:

@Lune wrote:

@mamma van sharondenise wrote:
@miro wrote:
@EstHe wrote:
we willen ook bijv de kinderkamer niet als verboden toegang hanteren ofzo.


Hoe goed je de kat ook opvoed, het is en blijft een onvoorspelbaar dier.
Ik heb hier 4 schatten van katten rondlopen. Maar ik laat ze niet alleen met mijn dochter. Ze mogen dus ook niet in de babykamer.



Dat zou ik dus wel doen.

Het zou zomaar niet de eerste keer zijn dat een pasgeboren babytje stikt omdat de kat erop is gaan liggen.
Poezen zoeken lekkere warme plekjes op, en een kindje in een wiegje is zo'n lekker warm plekje.
Niet dat de kat kwaad wil doen, maar een pas geboren baby kan geen kat van circa 3/5 kilo van zich af duwen.

en verder met miro eens, poezen krabben.
Op zich niet zo erg, maar een krab in een oogje wel.


Zijn daar nu echt gevallen van bekend dan..?
Ik heb altijd het idee dat dat toch wat overdreven is hoor.

Ik vind het gewoon niet fris, dat is de reden dat wij deuren dichthouden, en ivm krabben idd.


In 2009 nog in Zweden, dat was dan wel buiten in de kinderwagen.

Onze 2 katten komen niet boven. Vanwege de haren die overal terecht komen. En ik kan nu de deur open laten van de hal, en ze blijven netjes bij de trap zitten.

Onze 2 katten mogen overal komen, maar niet op de slaapkamer als de jongens slapen. En ook niet op mijn bed als ik lig te slapen vind het inderdaad ook gewoon niet hygienisch.



We hebben onze kat 2x uit het bedje gebonjourd, toen het er net stond. En onze poes 3x uit de box toen die er net stond, en daarna was het goed. Gewoon oppakken en ze eruit halen was voldoende voor ze om te weten dat het niet mocht.



Onze poes vind de kinderen te onvoorspelbaar, dus komt er niet in de buurt als ik er niet bij ben. Als ik bij de jongens ben, dan durft ze wel in de buurt te komen. Onze kat is dol op de jongens, maar gaat alleen maar bij ze liggen als de jongens bij mij op schoot zitten.

Alleen laatst Steven was een cadeautje aan het uitpakken, en Astro was nieuwsgierig dus die kwam ook even kijken en ik zat vlak bij met Dennis, wij zaten naar Steven te kijken dus zag ik niet dat Dennis heel hard aan de staart van astro trok, en toen was het inderdaad hup een nagel in zijn voetje. Het gaat zo snel dan… maar gelukkig viel het mee. Dennis eventjes huilen met een hand vol kattenhaar :oops: .



Maar ik was blij dat ik de katten had voordat ik kinderen had. Zo leerden wij de katten al kennen. En ons vermoeden was juist: Astro gaat het leuk vinden en poes zal voorzichtig zijn.

Zoals beloofd kom ik em uiteraard even showen :mrgreen:



Het is een mannetje van 1 jaar oud, ontzettend speels. We twijfelen nog over de naam, Harry of Whiskey :inlove:

De tips van het aluminiumfolie en de ballonnen onthouden we zeker voor als we straks de boel in elkaar hebben gezet. Op 't moment doet de plantenspuit zn werk al!

Hij is leuk :inlove: :inlove: :inlove:



Heel veel plezier met jullie nieuwe poezebeest.



Oh en ik zeg niets over de namen, want ik vind ze allebei niet zo leuk, maar daar mag ik niet over oordelen ik wilde mijn poes Poes noemen en het is Minoes geworden.

dus ik moet verder maar m’n mond houden :silenced: :wink: :lol:

Gefeliciteerd met jullie nieuwe aanwinst! Nuttige tips voorbij zien komen. Pas op met plantenspuit, dit is een lastige strafmethode, omdat een kat heel snel door heeft dat de plantenspuit i.c.m. jou vervelend is. Hij koppelt de straf dus aan jou en wat doe je als je niet in de kamer bent, bijvoorbeeld 's nachts?

wij hebben de eerste tijd ballonnen in de box gehad. Later hing ik het boxkleed over de rand, als we er niet waren. Een kale plank is weinig aantrekkelijk om op te liggen…

Wat betreft wandelwagen en maxicosi enzo kan je het beste de toegang blokkeren (dus die wegzetten in een ruimte waar de kat niet bij kan) of alu folie erin leggen. Al vinden sommige katten dat nou juist wel aantrekkelijk.



Bij mij mogen mijn katten overal komen, maar niet als we slapen. Dus niet alleen met slapend kindje op de slaapkamer!



geef je kat zelf inderdaad genoeg plekken om wel te mogen liggen. Een hoge slaapplaats is fijn voor hem, zeker als je babietje volgend jaar gaat kruipen…



En zorg ervoor dat als je straks bevallen bent, de routine in het leven van je kat hetzelfde blijft (etenstijden, verschonen kattenbak en ook heel belangrijk spel). Sommige katten worden onzindelijk van de stress door alle veranderingen. Veel mensen denken dat dit komt door jaloezie, maar dit is onzin…