Zwanger en hoog BMI

Hé dames,



Ik kon geen topic vinden hierover, dus zelf maar een geopend. Hopelijk staat ie in de goede rubriek?



Ik ben net zwanger en ik heb een BMI van boven de 40 :oops: Ik wilde vragen of er meer dames zijn die flink overgewicht hebben en hoe hun ervaring is geweest tijdens de zwangerschap en bevalling en alles om een beetje ervaringen te kunnen horen en te delen. Ik heb al gelezen dat je met een BMI van 40+ naar de gyn wordt doorverwezen, dus dat zal dan wel gebeuren als ik een intake heb bij de verloskundige…

Ja ik.



Met bram woog ik 127 kilo. Geen gram aan of af tijdens de zs.

Laatste 2 maanden vond ik zwaar ivm bekken. Ook alles via gyn en bevalling ging

Prima.



Nu zwanger tweede 6 kilo voor zs afgevallen woog 121 kilo inmiddels laatste weging 115 kilo waarschijnlijk nu nog minder. Ben heel misselijk geef veel over en eet heel w

Weing. Vind de eerste weken toch wel pittig. Hoop dat t snel beter word.



Nu ook alles via gynaecoloog. 20 wkn echo krijgen we in het VU

Fijn dat ik niet de enige ben :smiley: Kreeg je veel extra testen en echo’s enzo? En hoe waren de gyn en vk tegen je wat betreft je overgewicht? Kreeg je daar veel over te horen of helemaal niet?

Noekie, gefeliciteerd :inlove: :inlove: Wat leuk!!

Tnx :mrgreen:

mijn schoonzus heeft ook flink overgewicht.

zij was onder controle bij de gyn.

kreeg veel echo’s omdat ze bij haar met een doptone het hartje niet of niet goed konden horen.

verder is zij gewoon behandeld net als ieder ander

Ik had een bmi van 35, de verloskundige heeft voor mij uitgerekend dat ik tijdens de zwangerschap 9 kg aan mocht komen, toen ik daar overheen ging ben ik doorverwezen naar de gyn.

Ik heb wel 2 keer zo’ n suikertest moeten doen (stelt niks voor)om te kijken of ik zwangerschapsdiabetes had.

Verder had het eigenlijk alleen voordelen. Bij elke controle wel een echo gehad.

Je bent wel verplicht om in het ziekenhuis te bevallen en je krijgt een infuus. Als je zwaarder bent kan je meer bloed verliezen tijdens de bevalling en moeten ze misschien bijgeven, ook zou kunstverlossing meer voorkomen(tang/zuignap).

Inmiddels heb ik 3kindjes en alledrie geen problemen gehad bij de bevalling dus laat je maar niet bang maken :slight_smile:

Ik zou zeggen, geniet ervan!

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Voel je je goed?

Je zult idd naar een gynaecoloog worden door verwezen. Een bmi van 40 is bijna eens zoveel als een gezond gewicht, dat lijkt me wel zorgelijk.



Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Tnx voor je reactie Anna :slight_smile: In het ziekenhuis bevallen wil ik toch al, dus dat vind ik prima. Ik heb 23 september intake bij de vk, dus dan hoor ik verder wel wat de bedoeling is.



@Rijstkorrel: Ik voel me prima :smiley:

hoi hoi, gefeliciteerd met je zwangerschap!



Ik had bij beide zwangerschappen overgewicht. Bij de eerste woog ik rond de 105 toen ik zwangerschap en de 2e 115 kilo. Ik ben bij de bijna niks aangekomen omdat ik in het begin heel misselijk ben geweest.

Mijn verloskundigen ( heb bij beide een andere gehad) zeiden niks over mijn overgewicht. Ik heb toen specifiek gevraagd of ik thuis mocht bevallen omdat ik dit vaker hoorde. Maar voor hun was dit geen probleem. Het is dus denk ik per verloskundige verschillend.

Met mijn BMI zat ik laatste keer op 37 dus ik weet niet of je doorverwezen moet worden naar de gyn als je erboven komt. Ze zijn wel strenger dat je niet te veel aan mag komen ( geen 30 kilo bij wijze van spreken wat je soms hoort bij slanke vrouwen)

wat betreft mijn zwangerschap heb ik wel erge bekkenklachten gehad. Ik kon op het laatst niet meer lopen en ben dan ook bij de 2e ingeleid met 38.5 weken. Ik denk dat mijn overgewicht dit verergerd heeft maar dat ik anders ook wel last had gehad.

Ik heb inderdaad wel een uitgebreidere test gehad op zwangerschapsuiker. Dat had wel met het overgewicht te maken.



Verder heb ik het niet echt als een extra last ervaren behalve dan dat je niet zoveel (leuke) zwangerschapsmode kan vinden maar dat was ik al gewend want dat vind ik ook met gewone plus size kleding :wink:.



Ik denk dat je het verder zelf moet ervaren. Ieder lichaam is anders.

Heel veel succes met je zwangerschap!!

hier 4 kids gekregen met startgewichten van 117-123-127 (ja erg he :oops:) en 123 kg… en ik heb echt wel alle doemscenario’s gehoord hoor… maar ze zijn er toch allemaal zonder veel problemen gekomen.



Of je wel of niet makkelijke zwangerschappen hebt is namelijk ook genetische aanleg…



Met overgewicht hoef je niet te eten voor 2, dus drink veel, water, thee en matig koffie. Neem een opkikker als je honger hebt en leg een voorraad snoeptomaatjes, plakjes komkommer, olijven, kleine blokjes milner kaas en andere gezonde snacks klaar zodat je niet overgaat op koek en snoep.

Ik was echt verzot op ijs, dus ben al vrij vlot zelf waterijsjes gaan maken van vruchtensap en diksap. Eet voldoende, veel vezels en niet te veel suiker en vet, dan kom je een eind.



Ik heb bij Peet zwangerschapsdiabetes gehad, maar goed onder controle gehouden door bijna geen suiker te gebruiken, laag glycemische voedingsmiddelen laag in de koolhydraten. Dus veel roerbak met enkel vlees en geen pasta/aardappelen of rijst en veel salades als lunch en veel kwark of yoghurt met wat muesli voor ontbijt… Bij elk kind daarna ben ik standaard zo gaan eten vanaf de 20e week… en bij beide geen diabetes meer gehad.



ik ben elke keer maar tussen de 3 en 7 kilo aangekomen.



Houdt er rekening mee dat je wel verplicht in het ziekenhuis moet bevallen, een thuisbevalling mag niet met zo’n hoge bmi omdat de kans op een fluxus WEL hoger is bij over of ondergewicht…



Enne gefeliciteerddd!!! :inlove:

ow en bekkenproblemen is ook zoiets…



bij Niek niks geen last, enkel wel doorgezakte middenvoetsbeentjes. Bij Peet hetzelfde… Bij Mies vanaf week 16 bijna niet meer kunnen lopen en intensieve bekkentherapie gehad… en bij Suus vrijwel direct weer naar bekkentherapie gegaan, op voorhand, bij haar had ik dus matig last… :slight_smile:

Fijn om wat ervaringen te lezen :slight_smile: Koffie drink ik niet, dus dat is makkelijk :wink: En sinds ik weet dat ik zwanger ben ook geen koek/snoep of wat dan ook, eet veelal groente-omeletjes, yoghurt, groente, fruit. Ben helemaal gezond bezig :mrgreen:

Ik had bij zwangerschap BMI van rond de 38, ik woog 103 bij aanvang en ben de gehele zwangerschap 9 kilo bijgekomen, 6 weken na de zwangerschap woog ik 100.



Ik heb een vrij voorbeeldige zwangerschap gehad.

Geen hoge bloeddruk. Suikertest moest ik doen ivm BMI maar ook dat was prima.

Ik at voor de zwangerschap eigenlijk al gezond, heb gedurende de zwangerschap alleen nog iets meer op eventueel snoepen gelet en ben meer fruit gaan eten.

Enige waar ik last van heb gehad is lichte bekkeninstabiliteit maar dat heeft denk ik eerder te maken met hypermobiliteit dan met overgewicht.

Oké, nou ik ga het zien allemaal :smiley:

Gefeliciteerd !!!



Bij mij is het dan weer jaren geleden (laatste, 5,5 jaar) maar bij beide ook overgewicht. Toch gewoon bevallen in het ziekenhuis en liep gewoon bij de verloskundige rond.



Dus ik heb geen idee hoe het nu zou gaan bij de derde, want mijn BMI is nog altijd wel hoog … :oops: , maar in elk geval bij beide kinderen geen echte problemen gehad.



Geniet er van ! :smiley:

Tnx :slight_smile: Ik hoor het de 23e wel bij de vk hoe en wat :slight_smile:

Hey Noeki, Ik kwam dit topic tegen en begon even te lezen… ben benieuwd hoe het inmiddels met je gaat? Hier ook een ervaringsdeskundige op hoog BMI-vlak… Ikwas al behoorlijk zwaar toen ik middels IVF behandelingen zwanger werd van onze tweeling… De kilo’s die er bij die zwangerschap zijn bij gekomen zijn er niet vanaf gegaan… Ik zou dit jaar op verwijzing (heb inmiddels een slaapapneu ontwikkeld) via een obesitaskliniek een maagverkleing gaan krijgen. Op het moment dat ik de eerste ronde door was qua gesprekken kwamen we erachter dat ik spontaan (!) zwanger was… Alles op de lange baan geschoven en dit wondertje alle kans geven… Dus de maagverkleining gaat nu komend jaar plaats vinden en nu wachten we nog een week of 3 op dit wondertje…

Eind gewicht (nu ik bijna aan het eind vd zwangerschap ben is… 160 kilo…) En ja, ik sta volop onder controle in het ziekenhuis bij een team high risk gyn’s. So far so good…

Hier gaat het prima, alweer 14 weken! Ik ben overgezet naar de gyn ivm mn gewicht. Verder zeiden zowel de vk als de gyn dat ik eigenlijk volledig gezond ben, op het gewicht na. Bloeddruk, suiker, ijzer, etc, allemaal in orde gelukkig!



Wat betreft je maagverkleining, ik hoop niet dat je voor een maagband gaat… Heb ik zelf nu bijna 7 jaar, wat een troep. Tenzij je enorm goede begeleiding erbij krijgt, ik heb nooit enige begeleiding gehad en ding werkt niet bij mij, heb er alleen maar last van, maar zo’n ding wordt er niet zomaar meer uitgehaald.

Wat fijn dat het goed gaat met de zwangerschap :inlove: