Zwanger en een stapje terug?

Hoi meiden,

Ik heb in de titel maar neegeten ‘zwanger en een stapje terug’, weet niet hoe ik het anders moet omschrijven :mrgreen: Als iemand een andere titel weet :mrgreen: Ik heb nl 2 vraagjes…

momenteel werk ik in de zorg, en veel ook. door rare inplanning werk ik gerust 4 of 5 dagen achterelkaar. Dat vindt ik best zwaar, ik ben dan gerust van 7.00 tot 14.00 op de been en rare houdingen als bukken, hurken enz (steunkousen etc aantrekken, tsja die gaan niet vanzelf aan :eh: ) Nu ik (net) zwanger ben, ben ik bang dat het gevolgen kan hebben, zoals een miskraam… aan de andere kant lees ik weer dat een miskraam alleen door (uitzonderingen daargelaten) genetische oorzaak mis kan gaan. Maar ben er toch niet gerust op dat ik zo veel werk…

En mn tweede vraag (sorry :oops: maar ben wel blij dat ik mn ei kwijt kan :mrgreen: ) ik werk naast mn gewone werk als f.otograaf (o.a br.uidsrepo’s) en heb als ik (als alles goed mag gaan!) met 18 weken en als ik 20 weken ben, een b.ruidsreportage, van sochtends 9.00 tot 21.00. Behoorlijk intensief dus, en heb de reportages al toegezegd… maar zou dit te doen zijn denkt/weet iemand? Een reportage is best wel intensief van rennen/vliegen etc. en kan me niet permitteren dat ik het even niet aan kan zeg maar. Dus; wat is wijsheid? :mrgreen:

Ik hoop dat iemand enig advies kan geven! :smiley:

Groetjes, Flier

ik werk ook in de zorg en idd is erg intensief maar rare houdingen en veel bukken leidt niet per definitie tot een miskraam hoor

beebje zit zo goed verborgen

denk dat je wel eerder vermoeid zal zijn als een kantoorbaan

maar de beweging is juist ook erg goed natuurlijk

gewoon kijken hoe het gaat en je pauzes nemen die nodig zijn

wat betreft de bruidsreportage… ik heb werkelijk geen idee

iedere zwangerschap is weer anders

de een is honds beroerd en kan bijna niet meer lopen met 18 weken en de ander rent en vliegd nog de hele dag door tot aan de bevalling

ik heb tot de inleiding van mijn bevalling van tygo nog van alles gedaan

dus is niets over te zeggen denk ik

het lastige is wel als dat mocht je merken dat het op een gegeven moment toch niet door gaat dat je dan een aanstaand bruidspaar erg teleur moet stellen… iets wat toch een van de mooiste dagen van je leven zou moeten zijn zou dan een vlinke deuk geven denk ik

dus denk ik wel iets om over na te denken

maar over het algemeen als je geen rare bijkomende complicaties hebt ben je met 18 weken nog best fit

maar dat is dus geen verdere garantie

Volgens mij kan je door je werk idd geen miskraam krijgen. Ik kan me alleen wel voorstellen dat het zometeen niet echt goed is voor je rug en bekken, al dat bukken en tillen, dus zeker goed naar je lichaam luisteren en op tijd rustiger aan doen als het niet gaat!!!

Wat die bruidsreportages betreft, het ligt er maar net aan wat voor zwangerschap je gaat krijgen. Ik werk zelf ook in de zorg en ik heb collega’s die tot 4 weken van te voren nog fulltime werkten en alles deden, terwijl ik met 26 weken al halve dagen moest gaan werken, omdat ik het niet meer trok. Ik ben heel de zwangerschap chronisch moe geweest en had met 18 weken echt niet volgehouden 12 uur achtereen in touw te zijn. Maar zoals ik al zei, dat ik voor iedereen anders. Genoeg zwangeren die zich met 18 weken prima voelen. Helaas hebben we geen glazen bol en weet je dus niet hoe je je tegen die tijd voelt. Misschien netjes naar de klanten toe om het nu al te annuleren in plaats van dat dat op het laatste moment zou moeten. Dan wordt het voor hen ook lastig om nog iemand anders te vinden. Aan de andere kant, baal je natuurlijk wel als je het afgezegd hebt en je voelt je tegen die tijd wel prima, maar dat is een afweging die je zelf moet maken. Ik zou denk ik het zekere voor het onzekere nemen en de boel annuleren, maar dat is mijn visie hoor.

Poeizie, je stelt me erg gerust wat betreft werken en evt. gevolgen… was er nl wel bang voor…

Hmm ja, dat is waar, is voor iedereen weer anders. En wat je zegt, daar ben ik ook bang voor, ik kan het niet maken om 4 weken vantevoren te zeggen dat het me niet lukt… dan heb ik een groot probleem! Maar als ik nu ga afzeggen ben ik nog redelijk op tijd, maar stel ik ze ook teleur… terwijl het misschien helemaal niet nodig is en het prima lukt… en het klinkt mss aanstellerig als ik het nu al zou afzeggen.

Ran, ook bedankt voor je antwoord! poeh wat een geruststelling wat betreft mn werk :o

Ja, begin er ook aan te twijfelen inderdaad… vindt het wel erg lastig.

nou nee ik denk dat het niet aanstellerig is hoor

je moet het gewoon zo uitleggen dat je misschien bang bent ze teleur te moeten stellen als jou zwangerschap niet zo lekker zou lopen op het moment dat zij hun trouwerij hebben

en dat je het hun niet zou willen aan doen om dan teleur te moeten stellen in een deel van hun geluk

want je bruidsreportage is ook iets heel belangrijks in je huwelijk het is terug blikken op een geweldige dag

en als dat dan toch niet door kan gaan geeft dat een deuk in die dag

beter nu als 4 wkn van te voren en dat ze dan met veel stress op korte termijn een andere fotograaf moeten gaan regelen

En als je nu zelf al een back-up regelt?

Iemand die het van je over kan nemen als je het niet denkt aan te kunnen een dag of wat van te voren!

Of sowieso een bevriende fotograaf meevragen zodat je je rustmomentjes tussendoor kunt pakken?

En uiteraard wel de betreffende mensen vragen of ze het daar dan mee eens zijn :wink:

Met de vorige zwangerschap liep ik met 34 weken nog vrolijk een hele dag rond te struinen op een festival, maar zoals eerder gezegd kan het ook heel anders gaan! Je weet het gewoon niet van te voren :?

nee lastig idd joh!

Ik vind een backup plan hebben een goed idee, en dan wel het bruidspaar vantevoren op de hoogte stellen natuurlijk.

Ik heb ook heel verschillende ervaringen, bij de oudste twee voelde ik me op die termijn nog prima (het is natuurlijk ook wel de meest gunstige tijd om dat soort dingen te doen!), bij de derde kreeg ik dan geheid weeen en moest ik dagen plat…En nu voel ik me prima, heb het gevoel dat dat ook wel even zo blijft.

bedankt voor het meedenken! een back-up zat ook al in mijn hoofd, maar is toch lastig; een medefotograaf kan die dag geen andere reportage’s plannen, en het bruidspaar heeft voor mij gekozen als fotograaf, en mijn back-up moet net in de stijl liggen van mij, waar het stel voor gekozen heeft. Denk dat ik toch even de echo afwacht of alles goed is, en ze dan vertel dat ik het niet kan doen. nu al vertellen vind ik wat riskant en doe ik liever niet (alhoewel ik beide stellen goed ken)

Ik snap je twijfel helemaal!!! En ik kan me ook voorstellen dat het lastig is om zo vroeg in je zwangerschap al te moeten vertellen waarom je misschien die reportage niet kan doen. Wanneer heb je je echo???

over dik 2 weken! Als ik het dan vertel, is het nog bijna 3 maand voor de reportage… Maar dan vertel ik het liever ook nog niet, want dan ben ik nog maar 7 weken :think: Grr… lastig!!

Lastig…met beide voelde ik me met 18 weken anders.

Jo vanaf 13 weken al zwaar verrotte pijnlijke bekken tot de dag van bevalling.

Met Eli niets aan het handje…op de eerste misselijke weken na kon ik doorrennen tot de dag van bevalling. Juist rond het midden ging het allemaal soepel.

Ik zou zeker wel een back up plan maken en anders moet het bruidspaar maar een beslissing nemen of ze het aandurven. Normaal zou er met 20 weken geen reden zijn tot paniek…Ik neem aan dat het bruidspaar ook niet de hele dag in touw is…dus rust c.q. wachtmomenten zullen er vast wel zijn.

Wat werk betreft…hoe zwaar het werk fysiek is, dat hoeft nog niets te zeggen. Wat de zwangerschap met je lichaam doet wel.

Heb 2 familieleden in de zorg. De een kon al redelijk snel haar eigen taken niet meer doen,maar daar zijn aangepaste taken voor (moet je werkgever voor zorgen).

De ander kon wel doorrennen…alleen door vermoeidheid op het einde wat korter.

In meen dat er zelfs termijnen zijn waarin je bijv. niet meer zou mogen tillen e.d. en ze daar ook je werk op aan moeten passen.

In de eerste weken mag je werk (buiten hoe je je verder voelt) geen reden zijn voor complicaties.

Veel succes en plezier met de echo straks!

met 36+ weken werkte ik nog op een beurs in u.trecht (woon in de buurt van enschede en ging met de trein) werkte van 9 tot 6 en ging dan weer terug naar huis 3 dagen achter elkaar…

bijna de hele dag gestaan/gelopen en me goed gevoelt… (was toen zoon 18kg aangekomen en ben zelf ong 60)

dus het is maar hoe je het zelf voelt en je denkt wat je aan kan…

Ik zou me niet nu al zorgen hierover gaan maken. De meeste zwangeren voelen zich met 18-20 weken prima en kunnen goed vooruit. Probeer te genieten van de zwangerschap (het is geen ziekte). Je krijgt ook echt geen miskraam van tillen ofzo. Als dat wel zo zou zijn, was er al iets niet in orde. Probeer je niet te veel zorgen te maken.