zwanger: eet lever en neem een borreltje....

Tijdens de feestdagen zat ik gezellig te kletsen met de oma van mijn man. Onze zwangerschappen werden daarbij stevig onder de loep genomen.

En wat bleek…haar huisarts, die haar destijds begeleidde, adviseerde haar om elke week een bord gebakken levertjes te eten tegen de lage bloeddruk. En tegen de slapeloze nachten werkte een borreltje toch prima… :think: :eh:



Hebben jullie ook van zulke verhalen? Ben wel nieuwsgierig naar het verschil tussen toen en nu…



Groetjes Annemarie

Lever en alcohol zijn nu echt uit den boze :shock: apart dat een arts dat toen adviseerde! Mijn moeder is nog maar 48 en mijn ene oma nog maar 71. Ik ken die verhalen eigenlijk niet, ik zal ze eens navragen!

Joh mijn schoonmoeder had juist een te hoge bloeddruk en werd geadviseerd om rosbief en biefstuk te eten. Door de jaren heen is men gelukkig wijzer geworden.

Mijn oma, 89 jaar, vroeg aan haar huisarts of ze mocht roken of niet. Zijn reactie was: Wil je een makkelijke bevalling of een moeilijke? Mijn oma antwoord natuurlijk: een makkelijke. Dus de huisarts geeft haar een pakje peuken.



Ja, vroeger was gewoon alles anders en wisten ze veel minder. Gelukkig zijn ze nu veel wijzer!

Een collega van mij (van 60) vond het maar raar dat ik geen rood vlees mocht. Zij kreeg vroeger het advies veel rosbief te eten voor het ijzergehalte! Ik kreeg haar niet aan 't verstand dat het toch echt gevaarlijk kan zijn! :wall:

ik heb gewoon alles gegeten,maar met mate. :wink:

op het einde van de zwangerschap van Lucas zei de Vk zelfs… pak vanavond maar een lekker borreltje :shock: dan slaap je tenminste nog een keertje lekker :roll: en dat is dan nog maar 4.5 jaar geleden!!!

Maar 1 borreltje of 1x in de week lever kan ook geen kwaad.

Mijn moeder vertelde dat toen ze zwanger was van mij (bijna 34 jaar terug), ze heel veel wijn dronk. Ze was regelmatig bij vrienden in Frankrijk en die bleven schenken, waarbij ze zeiden: Is goed voor de baby.

Ook rookte ze, vandaar dat ik misschien zo klein ben? … Hihi…

@Kaar wrote:

Maar 1 borreltje of 1x in de week lever kan ook geen kwaad.




Ben het daar niet mee eens… heb even wat opgezocht:



Het veiligst is om tijdens je zwangerschap helemaal geen alcohol te drinken. Hoe meer en hoe vaker je drinkt, des te groter zijn de risico’s. Veel mensen denken dat een enkel glas alcohol geen kwaad kan, maar uit onderzoek is bekend dat geen enkele hoeveelheid veilig is. De enige veilige keuze is om volledig alcoholvrij je zwangerschap te doorlopen

Ik heb laatst met m’n moeder een heel gesprek over zwangerschappen gehad. We waren het er over eens dat alcohol en roken niet goed kon zijn voor het kindje. Mijn moeder keek wel op van het advies geen rauwe producten te eten, dat werd zo’n 25 jaar geleden niet gezegd. We kwamen eigenlijk tot de conclusie dat je gewoon normaal moet eten, en af en toe een plakje ham op je brood kan best. Mijn moeder heeft ten slotte mij gezond op de wereld gezet en mijn vier broers, die een spontane vierling zijn. Doe maar gewoon, dan doe je gek genoeg!



uhh miek… ham mag je ook gewoon hebben hoor, het gaat over de rauwe vleesproducten als rosbief(is alleen aan de buitenkant gebraden, binnen in is het nog gewoon rauw, doet me denken… heb gisteren weer rosbief gekocht, jammie :drool: :drool: ) en filet americain(is totaal niet bereid, alleen gekruid), en de vacuum verpakte gerookte vissoorten(en natuurlijk ook rauwe vis). Ham is goed verhit geweest, gerookt of gekookt… dat kun je gewoon eten hoor!!!

"Miek wrote:
Mijn moeder heeft ten slotte mij gezond op de wereld gezet en mijn vier broers, die een spontane vierling zijn.

Totally offtopic....maarre...
Wow, een spontane vierling? D'as bijzonder zeg!