Zuurkoolspek

Hoe lang moet ( 250 gram) zuurkoolspek koken voordat je het uit kan pluizen en door de zuurkool doen?

geen idee eigenlijk



als je zon heel dik stuk heb denk ik dat t wel een 30 min nodig heeft



ik bak altijd spekkies erdoor is makkelijker sneller en vinden man en dochter lkkerder!





succes

Het staat nu al 2 uur op en het is nog niet uit te pluizen… :shock:

Geen flauw benul wat ik ermee moet doen eigenlijk :think:

wij doe zuurkoolspek gewoon tegelijk opzetten met het zuurkool. ondertussen schil ik mijn aardappelen en zet ze op. ondertussen kookt de zuurkool dan al en zet ik het laag. als mn aardappelen gaar zijn giet ik alles af, haal het spek eruit en snij het in stukjes. alles stampen, spek erdoor roeren, mjammie



ik heb nog nooit gehoord van gepluizde spek :mrgreen:

Tis gelukt. Heeft ruim 2 uur staan koken :shock:



Ik kreeg ook het recept om het gewoon op de zuurkool te leggen en het tegelijkertijd af te gieten maar dan kan je het inderdaad niet uitpluizen ( kleine draadjes van maken :mrgreen: ) Ik kon het zelfs amper snijden.

ik snijd het altijd in stukken, ik kook de aardappels, zuurkool en spek altijd samen.

hoe ziet uitgepluisde spek eruit en waarom doe je dat?

Hoe kom je er bij dat je het uit moet pluizen?

Hier word het altijd gesneden, ik zet het op als ik mijn piepers ga schillen, dus dan staat het in totaal 3 kwartier op of zo? En dan in kleine blokjes snijden en door de stamppot stampen (als ik niet eerst de snijplank leeg eet :drool: )

Oh en niet vergeten een beetje van het kookvocht door je stamp te stampen :drool:

hoer giet ik het goed af, klont halvarine erdoor en scheutje melk 8) en dan maar afvragen hoe je zoveel zwaarder wordt :roll:

Het uitpluizen doe ik met 2 vorken. Met de één houd je het vlees op z’n plaats met de ander schraap je langs het vlees zodat er draadjes vanaf komen. Het echte vet gebruik je dan niet.

De draadjes meng je als laatste door de zuurkool.

En waarom ik het zo doe?..Mijn moeder deed het altijd zo, ik zou niet weten hoe het anders moest :mrgreen:



Het zuurkoolspek dat ik nu van de slager had is overigens bijna niet te snijden. Na 20 minuten koken op de zuurkool leek het nog steeds een soort van gummi-achtig. Hebben we het wel over hetzelfde spek dan?

hoer giet ik het goed af, klont halvarine erdoor en scheutje melk


Hier :wink: ook, 20 gram roomboter en een scheut warme melk.

ik haal het altijd “gewoon” uit de supermarkt.

Weet je niet welk spek je moeder precies gebruikte?



het klinkt heel anders zoals ik het doe in elk geval :angel: ieder zijn gebruiken he.

Mijn moeder had het altijd over zuurkoolspek dus dat is wat ik nu vraag bij de slager.

In mijn gedachten stond er dan de hele dag een pannetje op zo’n ouderwets oliestelletje. Ik denk nu dus dat daar dat zuurkoolspek in stond te pruttelen.

Ik kan het haar helaas niet meer vragen.

Maar ik vond net een site waar ook op stond dat het zuurkoolspek wel een aantal uur kon koken.



Ik doe het vanaf nu dus zo:



's Middags alvast zuurkoolspek opzetten :smiley:

Rond etenstijd kruimige aardappelen opzetten, na 10 minuten de zuurkool erop, nog 10 minuten doorkoken. Dan afgieten en stampen.

Scheutje warme melk erbij.

20 gram boter erbij.

Zout en zwarte peper erdoor.

Zuurkoolspek erdoor.

Gehaktbal of rookworst erbij.

dat is jammer, ik heb dat probleem helaas ook, ik weet “gelukkig” van veel dingen wel hoe ze het maakte, ik hielp wel geregeld met koken ed.



Weet je papa het ook niet meer?



als je het zo kan pluizen lijkt het me wel anders, miscshien eens aan de slager uitleggen wat je ermee wilt? vaak weten die mannen wel errug veel :smiley:

Mijn vader weet nog maar net hoe hij een ei moet bakken :mrgreen:

Ik hielp bijna nooit in de keuken maar mijn moeder heeft gelukkig wel wat van haar recepten opgeschreven toen ik op mezelf ging. Daar deed ik nooit wat mee maar de laatste tijd ben ik er wat meer mee bezig.

Heerlijk om bijvoorbeeld ineens mijn moeders soep weer te proeven :slight_smile:

En soms smaakt een gerecht ineens per ongeluk zoals mijn moeder dat ook maakte. Dan heb ik kennelijk ineens dezelfde kruiden te pakken.

De zuurkool gaat er in ieder geval nu echt goed op lijken :thumbup:

Hier leg ik de spek ook meestal in de zuurkool, met 20 minututjes is die wel gaar en dan snijdt ik het in kleine dobbelsteentjes.

Van dat uitpluizen heb ik nog nooit gehoord eigenlijk, maar als je het lang genoeg zachtjes laat pruttelen wordt het uiteindelijk zacht genoeg natuurlijk.

De avond van te voren misschien al doen, dan hoef je de volgende middag er niet de hele tijd voor thuis te blijven.



knuf voor je mamma :frowning: :hug:

Het moet inderdaad best lang hoor :slight_smile:

Ouderwets, maar nog iederweek erg lekker:
Zuurkoolspek ongeveer 2 tot 2,5 uur zachtjes laten koken.
Even proeven of het zacht genoeg is en je het uit elkaar kunt trekken.