Is zuurkool ook lekker zonder appel, ananas, krent, etc?
Ik zoek op internet naar een recept om zelf zuurkool stamppot te maken.
Eigenlijk lees ik ze alleen met bovenstaande ingrediënten erin.
En ik hou niet van vruchten/warme zoete dingen in mijn avondeten.
Maarja, dan hou je aardappels en zuurkool over…
Ik las ook mosterd, en witte wijnazijn (maar die laatste lijkt me ook niks).
Hoe maken jullie hem?
Wil ook graag hutspot gaan maken (boerenkool hebben we nu al zo vaak gegeten, ben toe aan wat anders) en las een recept waarbij ik de aardappels moest schillen en van de pitten moest ontdoen.
:think:
Hebben jullie aardappels met pitten?
BEREIDEN:
Schil de aardappelen, verwijder de pitten, snijd ze in vieren en was de aardappels.
Zuurkoolstampot kan ook lekker met geraspte kaas erdoor.
Of met blauwschimmelkaas erdoor…
Ik doe door de zuurkoolstamppot alleen gebakken spekjes en
wat warme melk. Tesamen met een lekkere rookworst of braadworst
vind ik het erg smakelijk.
Hier geen krenten, ananas oid door de stamppot hoor
@Anneke wrote:
:think:
Hebben jullie aardappels met pitten?
BEREIDEN:
Schil de aardappelen, verwijder de pitten, snijd ze in vieren en was de aardappels.
Dan heb je nog nooit opperdoezer aardappels gekocht zeker?? :lol:
Dan wordt je namelijk gek met schillen…maar ja ze zijn
wel erg smaakvol

@Paschal75 wrote:
Hier geen krenten, ananas oid door de stamppot hoor![]()
Idem… en ik neem altijd wijnzuurkool… Gewoon opzetten met aardappels, als alles gaar is stampen, beetje melk erdoor, spekjes er doorheen roeren en een rookworst erbij.
@Vicky wrote:
@Paschal75 wrote:Ik doe door de zuurkoolstamppot alleen gebakken spekjes en
Idem… en ik neem altijd wijnzuurkool… Gewoon opzetten met aardappels, als alles gaar is stampen, beetje melk erdoor, spekjes er doorheen roeren en een rookworst erbij.
En nummer 3…
Ik krijg eerder een wegtrekking van alle dingen die mensen in de oerhollandse stamppotten gooien zoals Boursin, fruit en weet ik veel wat.
Hier gewoon op de ouderwetse manier :drool:
@Mellie wrote:
@Vicky wrote:@Paschal75 wrote:Ik doe door de zuurkoolstamppot alleen gebakken spekjes en
En nummer 3…
Ik krijg eerder een wegtrekking van alle dingen die mensen in de oerhollandse stamppotten gooien zoals Boursin, fruit en weet ik veel wat.
Hier gewoon op de ouderwetse manier :drool:
hahaha, geweldig woord!
maar hier maak ik het ook zo, alleen met nog een lepel grove mosterd erdoorheen.
@anneke, je hebt nu toch niet serieus in een aardappel naar een pit zitten zoeken he? :mrgreen: ze bedoelen die ‘gaatjes’/ oneffenheden die in een aardappel zitten, dat wat zo lastig schillen is om ze weg te krijgen.
Aard. zuurkool, spekjes en rookworst :drool: :drool: :drool:
Geen ananas o.i.d. dan wordt het zoet!!! :sick:
(waarom dan ZUURkool :think: )
Oh ja Opperdoezer zijn lekkere aard. maar die PITTEN :evil: :evil: :evil:
Dan liever Muizen, ook lekker geen PITTEN :lol:
Maar die lekkere aard gooi ik niet in de stamppot…
@Paschal75 wrote:
Hier idem :thumbup:
Hier ook gewoon wijnzuurkool en aardappelen stampen (ik doe geen melk) en dan lekker met spekjes/speklappen en worst.
Alleen als ik zuurkoolschotel maak doe ik er geruld gehakt en ananas door en zet ik het nog even in de oven voor een krokant laagje :drool:
Zo min mogelijk, erbij, zodat ik zo goed mogelijk de zuurkool proef, hmmm, heerlijk.
Ik kook de aardappels, als ze goed zacht zijn de zuurkool erbovenop. En dan een tijdje laten koken.
Of nog simpeler de zuurkool in water koken, en apart aardappelpuree uit een zakje erbij. Rookworst erbij, erg lekker
@Paschal75 wrote:
wel erg smaakvol![]()
Nope… :mrgreen:
@Barbara, nee hoor.

Vanavond worden het gebakken aardappelen (voorgesneden, haha), wil het volgende week gaan maken want ik heb mijn boodschappen voor deze week al binnen.
Las ook nog een hutspot tip, als je hem flauw vind kun je de aardappels koken in bouillon. Klinkt aantrekkelijk, iemand al ooit gedaan?
Heb er al helemaal zin in… :drool: :drool: :drool:
bij de "piep’ rookworsten krijg je nu een stamppot recepten boekje cadeau.
erg leuk
daar staat ouderwets in en hippe recepten
@JayDee wrote:
bij de "piep’ rookworsten krijg je nu een stamppot recepten boekje cadeau.
erg leuk
daar staat ouderwets in en hippe recepten![]()
piep ? :think:
Bedoel je soms UNOX ?
hier altijd gewoon aardappelen koken, zuurkool koken samen met een stukje gezouten zuurkoolspek.
Daarna aardappelen stampen, zuurkool erdoor, spek in blokjes snijden en er ook door en dan een bekertje creme fraiche erdoor of een flink kluitje roomboter met melk.
Zo maakt mijn oma hem al haar hele leven, vroeger deed zij het met zure room, wij met creme fraiche, maar man wat is dat lekker.
Zuurkoolschotel uit de oven, mjam, dat eet ik vanavond.
Dan gaat er puree op de bodem, gehakt geruld eroverheen, plakken ananas erbovenop, zuurkool voorgekookt erover verdelen, rozijnen erover strooien, appel in plakken erop, broodkruim, kaas en dan in de oven… heerlijk :drool:
@Anneke wrote:
@Paschal75 wrote:
wel erg smaakvol![]()
Nope… :mrgreen:
@Barbara, nee hoor.
Vanavond worden het gebakken aardappelen (voorgesneden, haha), wil het volgende week gaan maken want ik heb mijn boodschappen voor deze week al binnen.
Las ook nog een hutspot tip, als je hem flauw vind kun je de aardappels koken in bouillon. Klinkt aantrekkelijk, iemand al ooit gedaan?
Heb er al helemaal zin in… :drool: :drool: :drool:
Ik maak nooit hutspot, maar wel gewoon aardappels met wortel (dus zonder ui) en dat kook ik idd samen in groentenbouillon. Dan een beetje van het kookvocht overhouden als je de boel afgiet, zodat het lekker smeuïg wordt :thumbup:
@Paschal75 wrote:
@JayDee wrote:bij de "piep’ rookworsten krijg je nu een stamppot recepten boekje cadeau.
erg leuk
daar staat ouderwets in en hippe recepten![]()
piep ? :think:
Bedoel je soms UNOX ?
yep

wij doen het zo: gehakt rul bakken in een scheut ketjap manis, dan een groot blikje tomatenpuree erdoor en de zuurkool mee bakken vlees/zuurkool mengsel onderin de ovenschal daarboven de puree en een laagje panneermeel met klontjes boter. even in de oven en smullen maar!
Wij eten het net als mijn voorgangers. Aardappels, (wijn)zuurkool, spekjes en een rookworst. Eet ik echt mijn vingers bij op!
Ooh en opperdoezers jammie :drool: , lekker met een verse salade!