zussengekissebis

Ik moest een leeftijdscategorie kiezen… moeilijk want mijn dochters zijn 4 en 8 jaar. Twee meisjes met pittige karaktertjes die het vaak niet met elkaar eens zijn.

Over de kleinste dingetjes wordt er geruzied en ik word er op het moment een beetje wanhopig van.

Leuke dingen resulteren nu ook in een hoop herrie.



Enkele voorbeelden:

  • Met eten willen allebei de meiden naast mij zitten. Dat willen ze nu al jarenlang. Elke ochtend, middag en avond is er weer dezelfde strijd (en papa wordt het nu ook een beetje zat om elke keer te horen dat mama favoriet is :wink: ) , we kunnen wel vaste plaatsen afspreken, maar dan stoten we één van de twee voor het hoofd.
  • Drinken: allebei willen ze het blauwe drinkbekertje
  • Eten: “gisteren aten we al wat zij lekker vindt, en nu weer, je trekt haar voor…”
  • “Ik wil op die plek op de bank zitten, zij zit daar altijd al”
  • Als ik voorstel om met elkaar wat leuks te gaan doen wil de één principieel niet gaan oen wat de ander leuk vindt.
  • “Waarom heeft zij de grootste kamer?”



    Bedtijden, straffen, beloningen, leuke dingen zoals uitjes, het aantal minuten dat de één op schoot bij papa zit, het aantal minuten dat de één op de schommel zit… noem maar op. Elk voorval op een dag is een reden om de concurrentiestrijd weer in alle hevigheid op te laten laaien.



    Mijn man en ik zijn ons de afgelopen maanden in steeds meer bochten gaan wringen om eerlijke rechters te zijn.

    Maar het is geen doen zo. Ze vinden zo vaak dat de ander voorgetrokken wordt… het is om doodmoe van te worden en het geeft zo’n nare sfeer in huis. Je moet als ouder altijd één van de twee teleurstellen. Ik heb al zo vaak gesprekjes met hen gehad over het “elkaar dingen gunnen” De oudste pikt dit wel beter op, logisch. Maar daardoor trekt ze wel steeds vaker aan het kortste eind. En dan ineens is ze het zat en staat ze er weer een aantal weken op om haar zin te krijgen.



    Wie heeft er tips om onze twee kemphaantjes in tortelduifjes te laten veranderen :wink: ? Hoe dimmen mijn man en ik die concurrentie een beetje in?

    En hoe gaan daarbij we op een eerlijke manier met het leeftijdsverschil om?



    Alvast bedankt voor het meedenken :slight_smile:

Klinkt heel bekend. Ik zou er eerst eens zo veel mogelijk eerlijk proberen te verdelen, desnoods met schema’s, en ook niet zeggen dat ze de ander iets moeten gunnen maar eerder dat dingen doen die je niet leuk vindt er gewoon bij hoort, het leven is niet altijd eerlijk en leuk. Wen er maar aan.

Misschien eens een paar keer met ze apart op stap. Dat jij bijvoorbeeld iets leuks met de oudste gaat doen en je man met de jongste. Een beetje een op een-tijd. Bij ruzie over wat doe je met dagjes uit, zelf beslissen, niet de kinderen. En misschien werken met een beloningssysteem, als ze een dag meewerken en niet over van alles lopen te ruzieen, krijgen ze een sticker en na een x aantal stickers gaan jullie iets doen want ze allebei leuk vinden, mogen ze een kwartiertje later naar bed, gaan jullie pannenkoeken eten, langer op de tablet enz. . Je moet er dan wel even opletten dat 1 van de kinderen niet aan het zuigen gaat zodat de ander boos wordt. Zijn er trouwens ook momenten waarop het wel goed gaat of bepaalde momenten waar je er de klok op gelijk kunt zetten dat het geruzie wordt? Ik kan niet zo veel van mijn zus hebben als ik moe ben en bij een verkeerde opmerking maak ik dan al ruzie met haar. Ik probeer daar rekening mee te houden en tot 1000 te tellen en dat lukt me steeds vaker.

Het is een lastige leeftijdsfase :wink:

Ik heb uiteraard niet overal antwoorden op, maar wat betreft de tafelschikking heb ik er hopelijk wel eentje.

Mijn man en ik zitten naast elkaar en de kinderen tegenover ons. We hebben ook een tijd gehad dat er steeds gezeur over was wie naast mij of mijn man wou zitten. Na het lezen van een of ander opvoedkundig artikel zijn we zo gaan zitten (de theorie is dat we dan beter 1 front vormen :wink: ). Dit wijzigen we ook niet en dat weten ze inmiddels.



Dan “het blauwe bekertje”. Als er ruzie over is, dan geen van beide. Allebei dezelfde kleur of een gewoon glas, scheelt een hoop gedoe.



Hier hebben ze heel lang ruzie gehad over wie in de stoel het dichtst bij de tv mocht zitten. We hebben toen afgesproken dat ze dat per dag afwisselen. Ging een stuk beter!



Voor de rest proberen heel duidelijk te blijven. Maken ze ruzie ergens over en komen ze er niet uit, dan beslissen jullie. En wat sopje ook al zegt, regelmatig met 1 apart op stap gaan, dat doet ook wonderen.

Helaas is het zo’n fase waar je doorheen moet…

Oud bericht, actueel thema :smiley: :?



Onze dochters schelen anderhalf jaar. De oudste is vaak bang dat ze tekort komt. Beiden willen altijd het beste, mooiste, leukste grootste zijn…



Ook hier strijd om bekers, borden, messen met een plaatje enz. Als ik de auto parkeer en we stappen uit, rennen ze als gekken naar de voordeur om maar op het beste plekje te staan om als eerste naar binnen te kunnen… En gillen … Hun jongere broertje wordt ook gewoon om ver gelopen als hij in de weg staat… Af en toe worden we er gek van!



Maar aan de andere kant, ze kunnen ook heerlijk samen spelen. Hebben de grootste lol, doen samen ondeugende dingen enz.



En het ligt niet echt aan de leeftijd, het gaat al zo vanaf het moment dat de jongste dame ging lopen :wink: Al gaat het samen spelen wel steeds beter!

Oh gelukkig er zijn meer mensen met precies dezelfde problemen



Ook mijn 2 jongens schelen bijna anderhalf jaar, en maken om van alles ruzie. Ook wie er naast mama mag zitten, dat wordt nu dus papa :smiley:



Maar ook ik wordt er soms helemaal gek van, maar zelfs hetzelfde speelgoed, kan resulteren in nee, hij heeft hem omgewisseld deze is niet van mij het was die! :wall:

Nouja ik moet er maar het beste van zien te maken. Maar moe wordt je er in elk geval wel van :zzz: