Zussen ruzie

Ik kon onze oudste altijd prima corrigeren. Waarschuwen was meestal genoeg, anders op de gang, dat maakte genoeg indruk en dan was het klaar. Nu hebben we een jongste met nog meer pit (want hoe rustig en kat uit de boom kjkerig de oudste ook is, ze had ook heel veel pit) en sindsdien is het even anders. De jongste ging natuurlijk meer terrein winnen en daar moet oudste nogal aan wennen. Jongste slaat en moppert meteen als iets niet naar haar zin gaat en het is hier dus regelmatig strijd, logisch natuurlijk. Helaas gaat nu onze oudste dame dus ook slaan. Ze slaat, duwt, schopt haar jongste zusje regelmatig en ook ons als iets haar niet zint. Op de gang blijft ze niet meer zitten, ze krijst alles bij elkaar en gaat tegen deuren schoppen of komt gewoon tig keer terug, allemaal dingen die ze nooit heeft gedaan. Of het de leeftijd is van dwarse peuterpuber of de combi met haar zusje weet ik niet, maar gezellig is anders (en dat rooskleurige beeld van 2 lief samenspelende zusjes hoef ik natuurlijk ook niet te verwachten :wink: ) en hoop dat dit maar van tijdelijke aard is.

Iemand dus nog tips? En dan met name tegen het “het is van mij, ga aan de kant” verhaal en het slaan en weglopen van de gang van de oudste?

Ik denk dat ik prima bezig ben, maar als iemand nog iets weet wat ik niet ken, dan is dat misschien wel een idee! :wink:

Bedankt alvast!

ik denk dat het een combi peuterpuberteit en territorium verdedigen tegen haar steeds mobieler wordende kleine zus is. Wees consequent en blijf haar gewoon terugbrengen als ze 1 van jullie slaat, al is dat 100 keer achter elkaar. Want slaan doe je gewoon niet en de kleine zus ziet natuurlijk ook allemaal wat er gebeurt. Het is even doorbijten maar ze heeft gewoon grenzen nodig. Het is even doorbijten. Probeer ook iedere dag ook wat positieve aandacht te geven en als ze niet zit te klieren en het gezellig is te zeggen zonder verwijtend te klinken dat je dat leuk vindt. Afleiding helpt soms ook. En op een gegeven moment kan je al behoorlijk voorspellen wanneer het misgaat en het soms ook wel eens voorkomen. Sterkte, het is een moeilijke leeftijd, maar het gaat voorbij/wordt minder. Mijn dochter was

Herkenbaar en het gaat niet helaas over, zussenstrijd hoort er denk ik ook altijd wel bij.

Hier hebben de meiden wel speelgoed wat van hen is, ze hoeven niet alles te delen. Maar het is handiger om dat dan op hun eigen kamer te bewaren en evt boven te spelen of bijvoorbeeld aan tafel waar niet gestoord kan worden.

Als er nu een kind naar de gang moet dan ga ik er geen minuten aan verbinden omdat het alleen maar strijd is met terug zetten enzo.

Ik zet ze weg met de mededeling dat ze mag komen als het weer gezellig kan.

Komen ze te vroeg en met veel drama weer binnen dan gewoon terug zetten met dezelfde mededeling, maar het is iig sneller over dan dat minutengedoe.

Hier zet ik ze ook in de garage (inpandig) want dat wordt meer als straf ervaren.

Worden de ruzies te gortig dan zet ik ze ook nog wel eens allebei 30 min. op hun kamer, gaan ze daar maar even los van elkaar iets doen.

Maar jou jongste is daar nog wat jong voor.

En altijd weer goedmaken. Zowel de oudste als de jongste, dus sorry zeggen of kusje of handje geven oid. evt kan mama daarbij helpen natuurlijk (voor je jongste).

Zeker niet benoemen dat de oudste altijd zich moet gedragen omdat ze de oudste is, ook de jongste toespreken is voor je oudste heel belangrijk.

Het is lastig!!! hier ook hoor, veel strijd met elkaar helaas.

ohh hoe herkenbaar :o

Hier ook de hele dag door strijd op dit moment. De oudste van 5 begint al te schreeuwen als de jongste in de buurt dreigt te komen. Zeult zijn speelgoed continu van a naar b want owee als hij er aan komt. :wall:

Het gevolg is dat de jongste het op een gillen zet, huilt, met zijn speelgoed gaat gooien want tja dat wil hij niet!

De oudste duwt hem weg, de jongste duwt of slaat terug. Of nog erger gooit het speelgoed tegen hem aan :evil:

Ben sinds deze week, lang leve de vakantie, continu politieagent aan het spelen :roll: En leuk is anders :thumbdown:

Probeer nu om de beurt steeds iets met de een te doen. Dus een spelletje of knutselen met de oudste en boekjes lezen met de jongste.

Maar goed ben wel blij dat het nu dreumes bedtijd is :oops:

Als de school weer begint is het gewoon anders. Dan zijn ze alleen op vrij, za en zo de hele dag samen. Dat gaat op zich prima. Maar 7 dagen in de week is net even teveel van het goede :mrgreen:

zucht… hier ook… erg vermoeiend… sommige dingen hebben wij dubbel (bewust) maar het is gewoon samen spelen samen delen hier…

maar catfight gebeurd hier vaak… het is voornamelijk de jongste die het probleem geeft… erg veel pit (in beide dames) maar zij kan haar eigen nog niet goed uiten en wordt dan boos…

apart zijn ze zo makkelijk, maar samen… pff erg vermoeiend soms…

denk dat het wel minder gaat worden zodra ze op de psz komen… dan leren dit meer, teminste dit is wel mijn ervaring met de oudste…