Ik volg het voedselintroductieschema van borstvoeding.com. Nu wil ik Sanne na het eten wat yoghurt geven. Van de week mee begonnen en sinds gister lust ze het.
Alleen staat in het schema dat zolang je kindje aan de borst is je andere zuivel met mate moet geven.
Iemand enig idee hoeveel zuivel dan wel aan te raden is? Alleen af en toe, of mag ze iedere dag wel een beetje?
Ik heb even gekeken op http://www.voedingscentrum.nl , daar staat over melk het volgende:
Geleidelijk aan zal bijvoeding steeds meer melkvoedingen vervangen. Geeft u borstvoeding, dan kunt u daarmee gewoon doorgaan. Zodra u stopt met het geven van de borst, kunt u het beste overstappen op opvolgmelk. Geeft u flesvoeding, ga dan gewoon door met volledige zuigelingenvoeding in de fles. Gebruik opvolgmelk voor pap en voor in de beker bij de broodmaaltijd. Opvolgmelk maakt u klaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Geef het kind tot het één jaar oud is, nog geen ‘gewone’ melk: koemelk bevat erg veel eiwit en te weinig ijzer voor kinderen die nog geen jaar zijn.
Over een toetje staat er dit:
Als u de warme maaltijd uitbreidt met een toetje, kan dat een beetje yoghurt of vla zijn. Vol of mager maakt bij deze kleine hoeveelheden niet zoveel uit. Fruit is ook heel geschikt als toetje, bijvoorbeeld een paar lepels vruchtenmoes met wat yoghurt.
Misschien heb je er iets aan? Het lijkt me dus dat een beetje yoghurt elke dag wel mag… :eh:
Het hangt er denk ik een beetje vanaf wat je wil:
Als je wil dat dat voedingsmoment de bv uiteindelijk wil vervangen dan is er niks aan de hand.
Wil je liever dat ze op dat voedingsmoment ook nog bv drinkt dan kun je beter niet teveel yoghurt geven.
Hoe meer ze eet hoe minder melk ze wil dat is eigenlijk het verhaal. Maar dat geld voor al het eten.
Ze hebben alleen geen yoghurt nodig als ze nog genoeg (zeg 3 voedingen) bv krijgen.
Mijn insteek persoonlijk was dat het toch de bedoeling is om ze te wennen aan normaal eten en toetje. Ik vond het dus niet noodzakelijk dat die voeding bleef staan. ik vond dat natuurlijk afbouwen.
Het kan alleen wel te snel gaan zo.
Maaike vond eten zo leuk en lekker dat ze meteen meerdere bvvoedingen ging weigeren. Ik heb daardoor heel lang extra gekolft om te zorgen dat het niet te hard terug liep. Met 9,5 maand wilde helaas echt niet meer . Maar ja het leren eten is gelukt want dat vind ze hardstikke leuk en lekker .
Je moet dus denk ik bedenken wat je uitgangspunt is. En anders geef je gewoon een paar hapjes toch.
In mijn cbfolder staat trouwens dat je uit moet gaan van ongeveer 100ml als toetje.
Maar ze hebben het dan dus niet over in combi met bv .
Biebels en Mamalien sorry dat ik zo laat reageer, maar bedankt voor jullie reacties! Ik kon er zelf verder helemaal niets over terug vinden.
Mijn idee er achter is dat ze dan misschien wat langer doorslaapt. Het aantal voedingen maakt me niet zo uit, maar zou graag willen dat ze meer verschuiven naar overdag. Nachtvoedingen waren tot 6 maanden nooit een probleem, maar de afgelopen weken kom ik na een nachtvoeding slecht in slaap en ben 's-ochtends totaal niet uitgeslapen. Ze had vrijdag en zaterdag yoghurt gekregen en toen sliep ze door. Gister geen yoghurt gegeven en had vannacht weer 2 nachtvoedingen. Misschien is het toeval hoor, maar vermoed dat het genoeg is om langer op door te slapen.
Nou dan zou ik het lekker doen!
Hier ging het ook zo hoor:
Maaike sliep met 7 maanden door en toen at ze ook net goed avondeten plus yoghurt.