zoutloze sausjes

Morgen geven wij een bbq ( :pray: voor droog weer s avonds), en 1 van onze gasten is zoutloos.



Nu ben ik niet echt een herman den blijker. Ik kan wel wat koken hoor maar heb niet veel inspiratie lijkt wel.



Ik heb nu 1 sausje: 1 deel creme fraise, 1 deel kwark, knoflook, basilicum en bieslook, peper. Het is een heerlijk sausje.



toch zoek ik nog iets anders erbij, anders zit ze heel de avond op 1 saus (stel dat ze er niet van houd, dan wil ik toch nog een alternatief hebben)



Wie o wie heeft ideetjes? Het moet wel te doen zijn hoor, liefst redelijk eenvoudig.

Wat saaiā€¦een zoutloze gast! :stuck_out_tongue:



Heb ff voor je gegoogledā€¦



Chilisaus



Benodigdheden

5 spaanse pepers

3 eetlepels azijn

1 theelepel zout

1 ui

400 gram tomaten

2 teentjes knoflook

1/4 theelepel ketoembar

Olie

1 theelepel geroosterd mosterdzaad



BereidingswijzeSnijd alle ingrediƃĀ«nten fijn.

Ontvel de tomaten en laat samen inkoken tot een gladde massa is ontstaan.

Maak de saus eventueel in een mengbeker of zeef fijn.

Doe de saus heet in schoongemaakte hete potjes en sluit deze goed af.



Mayonaise

Benodigdheden

een ei

olie

wijnazijn

mierikswortel

peper

peterselie

Bereidingswijze

Snipper de mierikswortel fijn.

Knip de peterselie.



Maak een mayonaise van het ei, een scheut wijnazijn en de olie, voeg er de peper, mierikswortel en fijngemaakte peterselie bij.

Flink stijf kloppen en laten rusten in de ijskast zodat de smaken zich kunnen vermengen.





Pindasaus

ingrediƃĀ«nten.

pindakaas, zoutloos van CalvƃĀ©

zoutloze ketjap

sweet chili saus

water

gembersiroop.



werkwijze.

Op een zacht pitje pindakaas (2 personen: begin eens met 2 grote eetlepels) en een scheutje water opzetten.

5 eetlepels zoutloze ketjap

3 eetlepels gembersaus

2 eetlepels chilisaus

genoeg water toe blijven voegen om de gewenste dikte te krijgen

@Debke wrote:

Wat saaiā€¦een zoutloze gast! :stuck_out_tongue:




schop onder je kont! Foei! :evil: :lol: Ik ben dolgelukkig dat ze de bbq nog mee mag maken. Een paar maanden geleden zag het er zo anders uit.

Maar hier kan ik wel wat mee, al zijn de hoeveelhedn van de chilisaus wel wat aan de vele kant haha..

de rest is wel wat ik bedoel ja, bedankt!!

:smiley: :smiley: :smiley: Dat van die chilisaus had ik niet eens gezien joh!

Beetje aanpassen dan maar.



En je hebt gelijk, het is al fantastisch natuurlijk dat ze er toch bij kan zijn!

Maar ik vond je ā€œzoutloze gastā€ opmerking echt zo :lol: :lol: :lol: Kon het niet latenā€¦ 8)



Kokkerel ze!

ehm :think: volgens mij als ik goed lees zit er in de chilisaus ZOUT!! :mrgreen:



Heb geen tips voor jeā€¦ik ben ook geen Gordon Ramsay helaas, maar wil je wel vast een fijne bbq toewensen :drool:



groetjess Jiska

Ja Jiskaā€¦je hebt gelijkā€¦Ik heb kennelijk niet het hele recept mee geknipt en geplaktā€¦Er stond ook (van een weblog van iemand die ook zoutloos moet eten) dat hij ook meer dan prima smaakte zonder het zout.

Sjonge zegā€¦ik heb wel mijn dag vandaag :mrgreen:

haha dan is het goed, het valt zo op heā€¦zoutloze recepten MET zout!



enneā€¦ :hug: zodat je dag iets beter wordt!



Groetjess Jiska

tja ik had moeten schrijven een van onze gasten eet zoutloos :lol:



hahahahahhaa zoutloze recepten met zout, hahaha, gelukkig ken ik je Deb, hihi

@Elmo wrote:

haha dan is het goed, het valt zo op heā€¦zoutloze recepten MET zout!



enneā€¦ :hug: zodat je dag iets beter wordt!



Groetjess Jiska




:oops: :oops: :oops:

Enneā€¦thanx!

Voor bij de chips doe ik altijd mayonaise met kerriepoeder, om het wat pittiger te maken kun je er peper in doen of gewoon pittige kerriepoeder nemen. Dit smaakt trouwens hetzelfde als die zakjes van CalvƃĀ© en dan de smaak ā€œcarnavalā€.

Als ik iets moet maken voor iemand met een dieet of allergie etc. Dan vraag ik ook altijd tips aan de persoon zelf. Misschien heeft ze zelf al goede of slechte ervaring met bepaalde merken/sausjes.