Zoutdeeg ... speeldeeg ...

Maandga gaan we in de klas werken met zoutdeeg.

We gaan Maria, Jozef en kindeke Jezus maken om dan in een kerststalletje te kleven en mee te geven naar huis.

Normaal moet je dit bakken hé. Maar wij zouden werken met kruidnagels en zo als oogjes en mondje en neus.

Maar mag je dit nog bakken dan?

En ik heb ergens gehoord dat als je er veeeeeel olie indoet, je het zoutdeeg zo kan laten drogen. Iemand al ervaring mee?

Het wordt niet zo heet gebakken als klei dus je kunt heel wat mee de oven in gooien hoor (heb zelfs kralen meegebakken, waren niet eens gesmolten).

Dat van die olie weet ik niet maar buiten of het vanzelf goed hard wordt, volgens mij wordt het deeg dan ontzettend taai…



Succes ermee.

Yvonne

Thanks :wink:

heb je voor mij toevallig een receptje voor brooddeeg(zoutdeeg) ben er al tijden naar op zoek! :eh:

alvast bedankt,en iig veel plezier met “kleien” :mrgreen:

als je op google zoekt op brooddeeh, kom je er vele tegen

de ene zegt 1,5 uur bakken en de ander weer 3,…

en de recepten zijn ook allemaal net wat anders…

Wij gebruikten altijd peperkorrels als ogen, ging ook goed!

Je kunt ze gewoon meebakken. Het deeg kan ook drogen/hard worden als je er een lepel behangerslijm of kleuterlijm door doet. Het nadeel is dat het binnenste te lang vochtig blijft, en gaat stinken :sick: Bakken is dus het beste, of eigenlijk: laten drogen in de oven (lekker lang dus). Nadien even lakken geeft het mooiste resultaat!

Als recept heb ik gebruikt:

1,5 kop bloem

0,5 kop water (bij mij ging er toch bijna 1 kop water in) :wink:

2 eetlepels olie

1 kop zout



:wink:



Heb het gisteren geprobeerd en gebakken met peperbolletjes als oogjes en kruidnagel als mondje, hetl ukt idd heel goed. Thanks voor de tips. :wink: