Zout?

Afgelopen dinsdag was ik bij het CB en de arts zei dat B.J. wel aan de boterhammen mag. Met smeerworst, smeerkaas, boter etc.



Maar eenmaal thuis, dacht ik: Hoe zit dat nu met het zout dat daarin zit? Er wordt toch juist geadviseerd om het eerste jaar geen zout te geven aan baby’s?



Weet iemand hoe dit zit?

Vind het wel al erg vroeg hoor voor brood, zou pas rond de 8 maanden ofzo beginnen met echt brood, en nu beginnen met een korstje ofzo :silenced:



Op een korstje zal ik niets doen, maar je kunt ook natuurlijk gewoon alleen boter op een boterham doen…

Je hoeft er inderdaad niet direct beleg op te doen. Ik ben begonnen met droog brood, toen boter erop en sinds ze een maand of tien is ook beleg



Er zijn nogal wat moeders die geen voorstander zijn van smeerkaas en smeerworst, ik ook niet.

Wat je dan wel kunt geven: gewone roomkaas, appelstroop, geprakt/gepureerd fruit en ik hoor wel eens tartex (maar ik weet niet wat dat is) en andere producten die weinig zout en suikers (of alleen natuurlijke) bevatten en je kleine makkelijk kan eten.

Dank, dames!



Mereltje, dat zijn inderdaad goeie opties. Vanmorgen jam geprobeerd (de versie zonder toegevoegde suikers etc, weet ff het merk niet meer). Vond hij erg lekker, maar de smeerkaas ging er toch ook wel goed in.

Ik vond het alleen zo vreemd dat ze aangeven dat zout niet goed is, maar wel allerlei soorten beleg aanraden waar volgens mij redelijk wat zout in zit.

Tartex is trouwens een vegetarische paté (weet ik nog van mijn vegetarisch periode :wink: ).

Ik ga van de week inderdaad eens de roomkaas proberen. Ik heb nu alleen nog een pittige versie in de koelkast liggen met knoflook etc. Dat doen we nog maar even niet :lol: .

Ik heb geen idee hoe dat zit…

De ziekenhuisdietiste adviseert ook smeerkaas en smeerworst. Terwijl leverproducten en zout voor een leverpatient helemaal niet goed zijn. En voor kinderen ook niet. En ik heb een leverpatientje…

Ik snap er niets van. Arielle krijgt maar heel soms smeerkaas en helemaal geen smeerworst.



De naturel smeerkaas van de AH is qua verhouding zout/natrium, suikers en verzadigd/onverzadigd vet het beste. (ik word ondertussen zowat een autodictact voedingsdeskundige… :wink: )



Overigens eet Arielle haar brood nog steeds graag ‘kaal’ of gedoopt in soep ( :doh: )

Voor zover ik begrijp is het juist zo dat er al heel veel zout zit in brood, beleg etc. daarom raden ze aan om voor babies onder de 1 geen extra zout toe te voegen :wink: aan eten dat je zelf kookt, dus groenten, rijst, aardappelen



Hier heeft Robin eigenlijk al gauw met de pot mee gegeten: dus met een maand of 6-7 at hij ook al brood, vlees etc… Op advies van het cb bwt. Ze zeiden alleen dat we dan op het toevoegen van zout moesten letten en het is natuurlijk wel handig om niet alles tegelijk te introduceren, maar een beetje geleidelijk :wink: Maar hij lust eigenlijk vooral brood met boter of met zoet beleg( :roll: ) kaas en worst zijn niet aan hem besteed :slight_smile:



Edit: na post van Melanie aangepast zodat het duidelijker is wat ik bedoel, hoop dat het nu duidelijk is :slight_smile:

Ik sluit me aan bij eisblume, het gaat om toegevoegd zout, veel mensen denken dat je zoutloos moet koken etc maar dat is niet het geval.

Dingen waar echt veel zout in zit moet je best wel op letten natuurlijk maar er zit zo ongeveer in álles zout, er zou dan weinig overblijven om te eten voor een baby om te eten :wink:



Ik zet je trouwens bij bijvoeding.

Oh dus je mag wel zout in aardappel en groente gooien? Ik had afgelopen Vrijdag namelijk replay gegeven en expres zoutloos gekookt… K snap er helemaal niks meer van :think:



van mij krijgt ze gewoon brood met boter!



Ook zeggen CB dat kinderen geen melkproducten mogen hebben? Maar Yoghurt en kwark mogen ze wel :think:

Ik zou persoonlijk beginnen met gewoon boter of helemaal niets.

Zout is niet goed voor de niertjes, ook bij groente enzv. Niet.



(ik kookte daarom eerst zoutloos)

Ik denk zelf eigenlijk dat zout toevoegen sowieso niet aan te raden is (de dagelijkse behoefte krijg je al gauw binnen als je gewoon brood eet en via zoveel andere dagelijkse producten), ook niet voor je eigen gezondheid. Hier gaat er sowieso dus al geen zout bij aardappels, groente, rijst en macaroni (wel in sausjes enzo trouwens).

@Mariiyelle wrote:

Oh dus je mag wel zout in aardappel en groente gooien? Ik had afgelopen Vrijdag namelijk replay gegeven en expres zoutloos gekookt… K snap er helemaal niks meer van :think:



van mij krijgt ze gewoon brood met boter!



Ook zeggen CB dat kinderen geen melkproducten mogen hebben? Maar Yoghurt en kwark mogen ze wel :think:




Ik gooide voor mezelf al geen zout bij aardappels en alleen zout bij bepaalde groenten. Ook voor jezelf is het belangrijk om matig te zijn met zout.



Als je met melkproducten begint, is beginnen met yoghurt en kwark (vanwege de yoghurt bacterien etc) het beste.



Als je wat houvast wilt; borstvoeding.com heeft hier een voedselintroductieschema: http://www.borstvoeding.com/voedselintroductie/schema/nederlands.html

(ook te gebruiken als een kindje KV krijgt trouwens)

Er staan algemene aanbevelingen bij en ook aanbevelingen voor als een kindje allergien heeft. Heel volledig! Er staat precies per maand bij wat je kunt geven.

Melanie, dank. Na het posten bedacht ik me inderdaad dat deze vraag hoort bij de bijvoeding.



B.J. lust tot nu toe alles wat we hem geven (behalve een gekookt ei dan :? ). Op brood krijgt hij nu boter, jam of smeerkaas.



Maar het is me nu duidelijk inderdaad. Zout mag dus wel, maar met mate en daarom liever zelf niet toevoegen aan het eten.



We hebben een babycook, dus dat moet lukken! :lol:

Ik ga straks lekker worteltjes voor 'm koken en à la rapley geven!



Dames, dank voor de antwoorden!

Even een vraagje/opmerking. Lees ik nu dat je of boter of jam of smeerkaas geeft?



Boter hoort altijd op het brood. Kleine kinderen hebben die vetten nodig om te groeien. Dus ook onder de jam en de smeerkaas hoort boter te zitten.



Sorry als ik het verkeerd las, mocht dat het geval zijn :slight_smile:



Wij koken ook zo zoutarm mogelijk. Vinden we zelf iets te flauw, kunnen we er alsnog zout op doen, daar hoeven R&R dan geen last van te hebben.

gewoon een kale boterham, eerst lekker korstjes. hier eet hij vooral appelstroop op brood, heel af en toe smeerworst omdat hij dat zo lekker vindt.

sowieso doe ik nooit ergens zout bij, alleen op het vlees als dat nodig is. Ik vind zout bij de aardappels en groenten onnodig, het is voor onszelf ook niet goed. Als we patat eten, zorg ik altijd dat ik eerst zijn patatjes op een bord doe (zelf gebakken), en daarna zout erop voor ons (dat vind ik dan wel weer lekkerder :wink: ) al dat zout is nergens voor nodig volgens mij