Zout, suiker & zelf groentehapjes maken?

Wij zijn nu sinds 2 weken begonnen met groentehapjes en dan nog steeds uit een potje. Maar eigenlijk vind ik dat er niet erg veel keus is als je bij de babyvoeding van 4-6 maanden kijkt, qua groente kom je niet verder dan worteltjes, spercieboontjes en bloemkool. En omdat babyvoeding behoorlijk prijzig is, wilde ik toch zelf eens wat maken.



Ik meende ergens gelezen te hebben, dat je dan helemaal geen zout en suiker mag toevoegen? Stel dat wij aardappels (met zout) en wortels (met suiker) eten, dan kan ik Lianne dat niet geven? Moet je dan speciaal iets voor haar koken zonder zout & suiker? Of wordt onder “met de pot mee eten” echt verstaan dat je kindje hetzelfde krijgt als wat jezelf eet?



Welke groenten of gerechten kun je beter nu nog niet geven?

En kan ik groenten eerst koken en pureren, mengen met aardappel en daarna invriezen?

Wanneer mag er dan vlees bij en hoe bied ik dat aan, ook zo klein mogelijk/pureren?

En waar doe je die hapjes dan in, heb je daar speciale bakjes voor?

Hebben jullie nog tips of ideeën voor lekkere groente-hapjes?

Ik weet n leuke site met lekkere recepten voor groente en fruithapjes en maaltijden nk

http://www.keukenkikker.nl

Je kleintje mag nog geen zout hebben omdat dat niet goed is voorde nieren :wink: Ze mogen gelooof ik
pas zout asl ze n jaar zijn :think:
Voor Fieke kookte ik eerst apart en toen ben ik gewoon zoutloos gaan koken en op mn
bord zout bij gaan voegen. Als ik voor Fieke apart kookte dan kookte ik wel voor meerdere dagen.
In t begin kreeg ze min 2 dagen tzelfde en de rest ging in de vriezer
Door mn bv heb ik van die via via bekers en ik heb ook nog speciaal van die curver doosjes gekocht
om t in de vriezer te doen :wink:
Toen Fieke net aan de groente zat kookte ik t en daarna pureren en dan haalde ik t door n zeef om
zo alle stukjes eruit te halen en ik gloof dat e vanaf 6 maanden n beetje stukjes krijgen en dan deed
ik dat niet meer :wink:

@Jippie wrote:

Wij zijn nu sinds 2 weken begonnen met groentehapjes en dan nog steeds uit een potje. Maar eigenlijk vind ik dat er niet erg veel keus is als je bij de babyvoeding van 4-6 maanden kijkt, qua groente kom je niet verder dan worteltjes, spercieboontjes en bloemkool. En omdat babyvoeding behoorlijk prijzig is, wilde ik toch zelf eens wat maken.



Ik meende ergens gelezen te hebben, dat je dan helemaal geen zout en suiker mag toevoegen? Stel dat wij aardappels (met zout) en wortels (met suiker) eten, dan kan ik Lianne dat niet geven? Moet je dan speciaal iets voor haar koken zonder zout & suiker? Of wordt onder “met de pot mee eten” echt verstaan dat je kindje hetzelfde krijgt als wat jezelf eet?



Welke groenten of gerechten kun je beter nu nog niet geven?

En kan ik groenten eerst koken en pureren, mengen met aardappel en daarna invriezen?

Wanneer mag er dan vlees bij en hoe bied ik dat aan, ook zo klein mogelijk/pureren?

En waar doe je die hapjes dan in, heb je daar speciale bakjes voor?

Hebben jullie nog tips of ideeën voor lekkere groente-hapjes?




Ha jip,



Ik heb begrepen tot een jaar geen zout en suiker is niet goed, ivm tanden maar ik denk dat het echt geen kwaad kan als ze voor hun 1e jaar een keertje suiker eten ofzo, maar of t niet mag weet ik niet.



In principe mogen ze vanaf 1 jaar (op enkele uitzonderingen na) met de pot mee eten. Je kunt bijvoorbeeld wel wat je kookt, wat aangepast doen zodat ze mee mag eten, of ze eet iets anders. Zelf maak ik meestal op een avondje een lading eten voor in de vriezer voor een maand. Daarnaast krijgt ze wel eens potjes en vers. Dan eet ze dus eigenlijk deels hetzelfde als wat wij eten. Ik doe dan bijv in een klein pannetje wat spruitjes en aardappel en wij eten dan de schotel met kruiden en knoflook en dergelijke. Wij eten vaak dingen die ze nog niet mag, dan krijgt ze dus eerder eten en aan tafel mag ze wat proberen, bijv een banaan, of van de week heeft ze komkommer en tomaat geprobeerd. Dit geef ik dan in stukken en daar prult ze wat mee aan en voelt en proeft en sabbelt en vooral…smeert de hele boel onder haha!



Voor een lijst wat je nu nog niet mag geven, heb ik een versie. Zal m naar je mailen als je wil, wil je me dan even je mail pb 'en? Deze lijst is ook aangepast ovm allergie en geeft aan wat je evt moet uitsellen en wat wanneer “mag” Heel veel dingen eet ik zelf nooit, maar zo weet ik wel of ze iets bijv echt nog niet mag hebben.



Je kunt bijv groente en aardappels koken en daarna pureren, maar je kunt ook alleen allerlei groenten koken en pureren enz, wat je maar bedenkt. Daarna invriezen en is dan 2 maanden houdbaar. Ze adviseren dat met nitraatrijke groenten niet te doen.



Vlees is geloof ik pas vanaf 7/8 maanden, en dat kan je dan mee pureren, maar je kunt ook op een gegeven moment kijken of ze al iets grovere structuur aankan.



Ik vries de hapjes in in gewone bakjes die in diepvries en magnetron mogen. Voor de kleinere porties heb ik in t begin ijslollybakjes gebruikt, ijsblokjesbakjes kan ook. En ik gebruik ook gewoon diepvrieszakjes.



Lekkere tips in t boek opperdepop van appie heijn! Fruit en groente en recepten tot 4 jaar, geracngschikt per maan, bijv 6 maanden, 7 tot 9 maanden enz. Ook dingen die je dus met t hele gezin kunt eten! Ik maak daar nu alles uit, ideaal!!



Als je nog meer wil weten…hoor ik het wel haha!



Groetjes Wien

Hee Wien,



Ga je even een pbtje sturen met mijn mailadres!



x Jippie

Ik kookte op mijn vrije dag altijd tijdens haar slaapje 2 of 3 verschillende soorten groenten en aardappelen, verdeelde nadat het allemaal gaar was de aardappelen over de groenten (verhouding aardappelen en groenten: 1 op 2) en pureerde het allemaal met de staafmixer. Ik maakte expres grote porties omdat dan het pureren veel makkelijker gaat. Na het pureren. liet ik het afkoelen. Als het afgekoeld was, pakte ik een eetlepel en een stapel diepvries zakjes en deed in ieder zakje 3 tot 4 scheppen eten. Het voordeel van diepvrieszakjes is dat ze veel minder ruimte innemen dan bakjes. Op de zakjes zette ik de inhoud en de datum. Meestal kon ik dan weer een week of zo vooruit. Vlees (tartaartje of gekookte kip) kreeg ze toen ze iets van 7 maanden was, maar heel weinig (1 tartaartje van een ons verdeelde ik over 4 tot 5 porties). Recepten haalde ik uit Opperdepop van de AH.