Zou het door de kleurstof komen?

Afgelopen zaterdag ging ik chocolade mouse maken. Sita mocht het laatste restje met haar vingertje eruit halen en op eten. Na een paar minuten werd ze opeens heeeel erg boos (omdat ze haar neus moest poetsen) en ging met dingen gooien, slaan en echt heel erg boos. Die dag ervoor had ze dat ook bij mijn moeder. Dus vroeg ik aan haar of ze toevallig chocolade had gehad. Maar dat was niet zo. Wel van de *aribo snoepjes. Ik denk dus dat ze tegen een bepaalde kleurstof niet tegen kan en dat ze daar dan aggressief van wordt. Ze is dan zo boos, maar ze kan er volgens mij niks aan doen. Zou het aan een bepaalde kleurstof kunnen liggen? Iemand ervaring ermee? En hoe kun je dit testen? Ik ga haar iig geen snoepjes met kleurstof geven. En dan ga ik kijken of ze daar wat beter op reageerd. Ze is dan echt totaal een ander kind. Kan natuurlijk ook aan de leeftijd liggen, maar het viel me op dat het 2x na het eten van zoetigheid was.

kan hoor

tyg is helemaal hyper na zoete dingen

(wat wij niet erg vinden, want hij is komisch druk)

Dat kan zeker. Bij Brigitte is dat wel zo. Haribo heeft overigens ook snoep zonder kleurstof hoor. Bijvoorbeeld die gummie beertjes.

Bij brigitte hebben we het getest door een dag wel kleurstof te geven en te kijken wat er gebeurde. Boos, hyper, bijna onhandelbaar bij vlagen en heel slecht slapen. Daarna weer geen kleurstof en werd het weer minder. Toen na anderhalve week weer het zelfde. Op die manier een keer of wat geprobeerd. Telkens hetzelfde gedrag. Nu we er op letten gaat het stukken beter. En het is geen verbeeldenis…

Het kan ook alleen al door de suiker komen, daar worden kids vaak ook hyper van. In veel snoepjes van Haribo zitten geen kunstmatige kleurstoffen overigens.



En … cacao bevat ook cafeine … dus …

JE KAN HET OOK EVEN TESTEN MET DE KANT EN KLARE PASTASAUSEN DAAR ZIT OOK NOGAL WAT KLEURSTOFFEN IN EN DAN MERK JE HET DIRECT DE VOLGENDE DAG…

oeps capslock…



maar het kan heeeel goed hoor sil wordt ook hyper van chocolade en kleurstoffen…