zorgen om zijn motoriek

Jesse zijn motoriek.

Eigenlijk is me nooit zoveel opgevallen, maar begin me nu enigszins zorgen te maken.

Op school hebben ze geadviseerd om Jesse groep 1 over te laten doen, omdat hij geen goede pengreep heeft en met knippen ook de motoriek nog niet goed beheerst.

Toen dat gesprek plaatsvond had hij net sinds een paar dagen een bril.

Ik vind dat hij met inkleuren en knippen zeer vooruit is gegaan sinds die tijd, maar hij houdt inderdaad de stiften vast zoals een peuter dat nog doet.

De laatste tijd ben ik een beetje gaan vergelijken met andere kinderen van zijn leeftijd, en zie nu ook wel in dat zijn tekenwerkjes ver achterblijven (zeker op school, want daar wil hij ook niet de moeite doen).

Hij kan ook geen vierkantjes tekenen, of lusjes, en hij zegt dat ze daar op school wel steeds mee bezig zijn.

En vanmiddag was ik ergens op bezoek, was een meisje van evenoud, en die tekende een heuse spongebob met surfplank.

Ook heeft Jesse nog steeds niet in de gaten hoe hij zelf moet schommelen. inmiddels maakt hij de beenbewegingen wel goed, maar kan niet starten of harder gaan schommelen uit zichzelf.

Terwijl we toch elke dag bij redelijk goed weer even in het speeltuintje zitten van kleins af aan.

Hoe is dat bij jullie kindjes van 4,5? Kunnen die lusjes of vierkantjes tekenen? Of een popje (al is het maar een harkpopje), of zelf schommelen? Oooh, en rolschaatsen zijn we ookal vanaf vorige zomer aan het oefenen, dat krijgt hij ook maar niet onder de knie.

Denken jullie dat hij achterloopt? Zou er een oorzaak voor zijn?

Verder is hij verstandelijk totaal niet dom hoor, kent nummers 1 t/m als hij ze ziet, maakt zelfstandig puzzels van 50 stukjes en zo nog meer sterke kanten, maar toch…

Als je je zorgen maakt kun je altijd een keer langs de kinderfysio gaan, Daar heb je geen verwijzing voor nodig tegenwoordig.



Ieder kind doet alles op zijn eigen tempo.

Y.uri kan best leuk tekenen (rondjes, vierkantjes, poppetje) maar heeft er te weinig geduld en concentratie voor dus zijn al snel krassen :roll:

Grote halen snel thuis zeg maar :lol:

Lusjes, als hij zich er toe zet wel, maar ja weer dat ongeduld he… :roll:



Rolschaatsen kan hij ook echt niet hoor…hij kan pas fietsen sinds 3,5 jr (op een driewieler en met een maand later op een fiets met zijwielen). Wilden gaan oefenen zonder, maar nee dat gaat echt nog niet.



Pengreep en knippen kun je eventueel oefenen thuis.

Je zou de pennegreep kunnen oefenenn thuis met een stabilo potlood. Vraag er maar eens naar bij een kantoorboekhandel ofzo. Dat heeft Max wel geholpen.



Maar je zoontje zit nog niet zo lang op school toch? Pas een half jaar joh, dan is het toch niet raar om nog eens groep 1 te doen? Gun hem die rust en geef hem de tijd om alles op zijn eigen tempo te doen. Niet direct stressen hoor :hug:

Mijn jongste kan al heel lang goed schaatsen en ging op skates zo weg. Echter… hij legt geen puzzel van 50 stukjes.

Hoi,



Grove en fijne motoriek pengreep is fijne toch en rolschaatsen of schommelen grove toch ?





Inze dochter is niet goed met de grove maar wel in de fijne, heeft pincet greep heel gek al van baby afaan. puzzels inderdaad legt ze ook goed, maar rennen enz gaat heel houterig terwijl ze over flexibel is.

Vraag anders eens een consult bij een kinder/ of revalidatie arts !



En laat je zeker niet gek maken hoor, je kindje doet alles wel op zijn tempo al is dat met een beetje hulp :-* :hug:

Is de groep 1 bij jullie ook alleen maar groep 1 of is het een combi klas van groep 1 en 2.



Tycho zit in een combi klas met groep 1 en 2. Daar gaan ze dus pas na twee jaar kijken of je nog een jaartje langer kleuteren nodig hebt.



Ik vind het ook wel snel om nu al te zeggen na een half jaartje dat hij langer moet kleuteren. Ik zie aan Tycho dat hij nu pas echt vorderingen maakt.

Het begin van het schooljaar was het echt veel wennen aan de regels en de rituelen van de klas en school. Nu hij helemaal zijn draai heeft gevonden in de klas zie ik hem echt met sprongen vooruit gaan.



Tycho was ook niet zo ster in knippen, maar kreeg van de juf leuk knip huiswerk mee en dat vond hij prachtig en nu gaat het echt stukken beter. Het kleuren binnen de lijntjes gaat nu ook veel mooier en poppetjes gaan ook echt op poppetjes lijken. Paar maanden geleden ging dat allemaal nog niet zo goed

Laten doubleren wegens motoriek :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

Dat is zachts gezegd niet aan te raden

niet alleen wegens de aantekening van het blijven zitten

maar ook wegens al die andere zaken.

Waar je echt naar moet kijken is hoe hij voor de rest ontwikkeld

is zijn taalgebruik zijn kennis van allerlei zaken op het niveau dat hoort bij de klas waar hij inzit.

Naar wat jij zegt loopt hij op sommige zaken zelfs voor!

Dan zal die klas herhalen zeker een straf voor hem zijn.



Misschien vind hij de werkjes gewoon niet leuk dan zal hij er ook de moeite niet voor doen om ze netjes te maken.



Is zijn motoriek inderdaad zwak kun je daar gewoon op oefenen

Hai,

Bedankt voor jullie reacties!



Begrijp me niet verkeerd, als Jesse er bij gebaat is groep een nog eens te doen, vind ik dat helemaal niet erg. Ik hoef hem niet koste wat kost over te hebben, ook hoeft hij niet beter of hetzelfde te zijn dan een ander kind, en ook zijn wij geen ‘overstrevende’ ouders bij wie het kind het allemaal goed of beter moet doen. Dus als hij blijft zitten, vind ik dat niet erg.

Het is alleen, in vergelijking met andere kindjes, dat je wel merkt dat hij achter blijft op dit gebied, en dat maakte me zorgen. Vanwege zijn eigen lichamelijke ontwikkeling (en niet groep 1 wel of niet over doen).

Als ik lees over jullie kindjes, dan lijkt het probleem bij jesse idd ookal minder groot.

Bij hem is groep 1 en 2 bij elkaar in.

Ik sprak laatst met een moeder die ook in het onderwijs werkt, dat ze in groep twee wel zo met kleuren en knippen ed bezig gaan, dat ze het dan zo geleerd hebben. Vandaar vragen wij ons af of groep 2 dan niet beter voor hem is, juist om het goed geleerd te krijgen. En als het dan niet wil, groep 2 nog eens over te doen.

Helaas is Jesse nogal verlegen, waardoor zijn sterke kanten op school ook niet tot zijn recht komen. Bijvoorbeeld zijn grote woordenschat, want hij zegt er niet zoveel, of om een liedje na twee keer horen uit zijn hoofd nazingt, maar in de klas zal hij echt niet zingen.



Oefenen doen we thuis wel, ik heb ook een stabilo pen voor hem. Maar moet zeggen dat ook mijn geduld op raakt na maanden oefenen op een vierkantje en het dan nog niet lukt.



Lindaja, jij zou bang zijn dat hij zich uiteindelijk wat zou gaan vervelen?



Hij doet ook de moeite niet altijd voor de werkjes. Wij dachten eerst doordat hij al die tijd slecht kon zien. Maar nu weten we het niet. Hij was trouwens wel wat meer gemotiveerd sinds zijn bril.

Ja verveling kan een heel groot probleem worden als hij nog een jaar diezelfde stof moet doen.

En op motoriek laten zitten terwijl hij verstandelijk gewoon toe is aan de volgende stap is natuurlijk onzin

motoriek is te oefenen de eigen leerlijn onderbreken daarvoor kan meer kwaad dan goed doen

( ps ik vond tekenen kleuren en plakken enz ook niet leuk en raffelde het altijd af )



Maar ik zou me ook zorgen maken over aansluiting bij andere kinderen

Je spreekt over zijn grote woordenschat te jonger de kinderen zijn bij wie hij in de klas zit des te grotere kloof in woordgebruik en onderling begrip.

Hij kan zich dan heel erg eenzaam gaan voelen.



Is hij trouwens altijd verlegen rond andere kinderen

of is dit vooral op school en niet bij zelf uitgekozen vriendjes ?

Met 4 jaar zijn kinderen volgens mij vooral bezig met ‘koppoters’ en rond het vijfde jaar gaan kinderen wat meer gebruik maken van de basisvormen; vierkant, driekhoek, cirkel ed…



Ik zou me daar nog niet te veel zorgen om maken.



Wel kun je proberen wat hij fijn vindt met tekenen. kleine vierkanten blaadjes, of juist een groot (stuk behang) papier. Dikke potloden of juist hele fijne. vouwblaadjes of ander gekleurd papier.

Lindaja,

Hij is altijd wel verlegen, op school, maar ook in de speeltuin bij andere kinderen wel. Alhoewel dat na een half uurtje samen spelen minder lijkt te worden.

Thuis niet, en ook kindjes of mensen die hij wat beter kent niet.



Rijstkorrel, Ik zou het niet weten, ik ben aan het zoeken en zoeken geweest, maar kan werkelijk nergens vinden hoe de ontwikkeling van een 4 -jarige verloopt, of wat ze op die leeftijd zoal al moeten kunnen als basisvaardigheden. Ik weet nog dat ik van baby’s tot 2 jarige leeftijd zo’n beetje alles uit mijn hoofd wist wat dat betreft, maar laatst sloeg het bij me in “Ik weet helemaal niets van een 4-jarige, of ouder” Haha.



Wel een goede tip idd met het tekenen, beetje meer variatie en kijken of het verschil maakt.

Zelfredzaamheid

Motorisch

Sociaal

Spraak

Spel

Persoonlijkheid



hier zijn een paar lijstjes gebaseerd op gemiddelden

Voor de fijne motoriek zou je eens een ergotherapeut kunnen raadplegen. Als jij je zorgen maakt, kan een ergoherapeut wat testjes ofzo doen en je vertellen of je zoontje wel of niet de goede kant opgaat qua ontwikkeling.



Bo is ook, vooral op het gebied van grove motoriek, heel langzaam. Dit komt o.a. door haar reuma. Daarnaast is ze gewoon niet zo zelfverzekerd. Ik probeer niets te overhaasten (al is dat weleens moeilijk, hoor! Wat dat betreft herken ik wel dat je zegt dat je na maanden oefenen op een vierkantje er niet zoveel zin meer in heb) We oefenen thuis gewoon regelmatig, maar ik probeer er niet de nadruk op leggen. Ze fietst bijv. nu nog met zijwieltjes en ik denk dat dit voorlopig nog wel zo zal blijven. Maar ze durft nu tenminste te fietsen en dat was een 1/2 jaar geleden nog veel minder. Ze is gewoon de snelste niet, nou en?



Rolschaatsen zie ik, volgens mij, weinig kindjes van 4,5 jaar al doen. Maar dat kan ik mis hebben, hoor.



Ik zou goed in gesprek gaan met de juffen wat zij zien als meerwaarde van het overdoen van groep 1. Dan kunnen jullie je standpunt ook bepalen en in overleg met de juffen afspreken wat goed voor Jesse zou zijn. Bo gaat groep 1 ook overdoen, maar bij haar zijn er meer redenen voor dan alleen haar motoriek.



De juffen gaven hier wel aan dat er rond deze periode vaak in groep 1 een soort ‘‘tussengroepje’’ tussen groep 1 en 2 ontstaat. Die draaien soms het programma van groep 2 mee, soms van groep 1 en soms hebben ze eigen werkjes. Je zou kunnen vragen, in het geval van groep 1 overdoen, of op jullie school ook zoiets mogelijk is/gebeurt.