zoontje bijna 5 maanden, alleen nog volledige BV

hallo allemaal,



Mijn zoontje is eind deze maand 5 maanden. Ik wil m eigenlijk tot aan 6 maanden volledige BV geven. Maar nu lees ik hier op het forum dat een heleboel kindjes van deze leeftijd al bijvoeding krijgen.

Het CB zei ook al dat het juist goed is tot 6 mnd volledige BV te geven, zonder bijvoeding. En daar dan met 6 mnd mee te beginnen.

Wie geeft hun kindje ook nog tot 6 mnd volledige BV??



Groetjes, Maggy

Er zijn ook een heleboel kindjes die pas vanaf 6 maanden (of later) bijvoeding kregen hoor…



Ik zou gewoon lekker bv blijven geven tot wanneer je wilt en daarna kan je beginnen met bijvoeden.



Hier 7 maanden bv gegeven en vanaf 6 maanden bijvoeding.

Het blijft BIJvoeding he…

Als jouw kindje goed groeit en je niet het idee hebt dat het nodig is zou ik het niet doen.

Dan kun je rustig wachten tot 6 maanden.





Moet wel zeggen dat wij met Robin ook erg lang gewacht hebben (tot na 6 maanden), en dat we toen op het cb ineens extra op consult moesten omdat Robin qua gewicht niet goed was aangekomen rond die periode.

We hadden dus eigenlijk eerder moeten beginnen.



Met Lucas zijn we met 5 maanden en 3 weken begonnen en ik denk dat het wel goed voor hem was, want hij eet niet maar vreet echt.

Als fruithap gaan er al 2 stukken fruit en een liga in.

Hij is in 2 weken tijd 1 kilo aangekomen.





Dus ieder kind is wat dat betreft ook erg verschillend.



Robin ‘vroeg’ er ook niet naar, met Lucas merken we dat veel duidelijker.

Hier ook pas met 6 maanden met bijvoeding begonnen.

Maar de richtlijn is nog steeds: vanaf 6 maanden starten met bijvoeding. Natuurlijk zijn er wel ouders die eerder starten, maar het advies is nog steeds de leeftijd van 6 maanden.



Wij hebben met Lotte de 6 maanden aangehouden, zij had meer als voldoende aan de BV.



Nikki is echt een heel ander verhaal, die zeurt echt om haar flessen, grist je het eten uit de hand en als ze de kans krijgt eet ze het nog op ook! Vaak heeft ze op een dag niet genoeg aan haar flessen. Vandaar dat we bij 5 maanden zijn gestart met Rijstebloempap en nu sinds een week af en toe een half potje groenten geven. We mogen niet meer melk geven dus dan is dit wel een goede tussenoplossing. Gelukkig gaat het goed en heeft ze geen vervelende reacties op het nieuwe eten.

Hier ook steeds gewacht met bijvoeding tot 6 maanden.

hier ook gewacht met beide kids tot 6 maanden… ik zou het risico op allergische reacties niet willen nemen… dus gewacht…

Moet zeggen dat het mij opvalt dat die richtlijn ook steeds soepeler word.



5 jaar geleden toen Robin werd geboren was dat voor mijn gevoel veel ‘strenger’ allemaal.



Nu staat er in veel informatiefolders (o.a. op het cb verkrijgbaar), dat je ergens tussen de 4 en 6 maanden kan starten.

En niet meer ná of mét 6 maanden.



En of ik het er nu mee eens ben of niet (ik heb ook een voorkeur voor 6 maanden), dit is wel wat mij opvalt in vergelijking met 5 jaar geleden.

Zelfs met flesvoeding gewacht tot 6 maanden met bijvoeding.

ik ben met 6 1/2 maand begonnen. ik woon niet in NL en hier wordt de 6 maanden nog gewoon ‘streng’ aangehouden. of je bv of flesvoeding geeft maakt niks uit.

Bij de eerste na 4 (4.5?) maanden begonnen met bijvoeding, bij de tweede na een half jaar. Bij de eerste wist ik dus juist nog niet van het belang om te wachten, en ik keek meer naar de advies leeftijd op de potjes… Zag er toen dus geen kwaad in, maar weet wel beter ondertussen (gelukkig alleen van horen zeggen of lezen, geen eigen ervaring!)



Dus nu wachten we ook weer gewoon een half jaar…

jayden heeft 6 maanden enkel bv gehad, en op zijn verhalfjaardag het eerste wortelhapje :slight_smile:

@Paikea wrote:

Zelfs met flesvoeding gewacht tot 6 maanden met bijvoeding.




Maar daar zit toch ook geen verschill in?

Dacht ik ook. Maar blijkbaar adviseren sommige cb’s om een maand eerder te beginnen als je de fles geeft. Dus met 5 maanden.

Oke dat wist ik niet.



Ik geef Lucas ook flesvoeding en het werd me niet geadviseerd.



Maar merk zoals ik al eerder poste dat de ‘regels’ wat soepeler lijken te zijn.

Of dit komt doordat ik FV geef, en Robin destijds ook BV… :think:

Mijn dochter is nu 5,5 maanden geef ook nog volledig bv.

Hier gaan we ook met 6 maanden beginnen met bijvoeden.



Bij ons zoontje ook met 6 maanden begonnen met bijvoeden.

Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik maar gewoon echt wacht tot ie zes maanden is, en dan begin met de bijvoeding als fruit en liga enzo. Nu krijgt ie 1 fles per dag kunstvoeding, maar ook alleen maar omdat ik niet meer genoeg kolf. Dus op deze manier is dat wel op te lossen.



Na 6 maanden wil ik wat meer flesjes kunstvoeding per dag geven, omdat het kolven gewoon niet zo makkelijk meer gaat, en alleen maar stress oplevert. Maar ook dan wil ik 's ochtends en 's avonds wel BV blijven geven.



Ik vind het best lastig om te beslissen wanneer je met wat moet starten. Je hoort zoveel verschillende verhalen.

hier ook nog BV, ben wel deze week gestart met twee a drie lepeltjes fruit, gewoon om te oefenen, moppie is nu bijna 6 maanden, en dan gaan we het langzaam aan wat uitbreiden, kan nu niet echt zeggen dat ze staat te springen om die paar hapjes fruit, de lepel vind ze veel leuker.

Ik had Jasly tot 6 maanden volledige borst gegeven,