zoon te zwaar?

Vandaag met Jason weer naar het cb geweest. Hij is altijd een flinke jongen geweest.

Hij is nu 106cm en 19.6kg bij een leeftijd van 3 jaar en 9 maanden.

De arts vond hem niet dik maar wel stevig :? Ik vind mijn zoon gewoon flink, maar ja ik en zijn papa zijn ook niet klein (ik ben 1.84m en zijn papa 1.87).



Hoe groot zijn jullie peuters rond deze leeftijd?

Ik heb even voor je gekeken in de boekjes van onze oudste.



Mischa was met 3;9 : 109cm en 19,9kg.



Niet veel verschil dus, en er is nooit een opmerking over gemaakt.

Nou zwaar volgens mij zit hij kwa lengte en gewicht gewoon normaal toch?



Jullie zijn ook groot lees ik dus logisch dat hij ook groter is dan zn leeftijd. Zou me er geen zorgen om maken hoor, zolang hij maar vrolijk en gezond is zou ik er geen problemen mee hebben eigenlijk.



Y.eline is ruim 4,5 en net zo groot als hem maar dan 4,5 kg lichter maar zij is ook een slanke den met geen grammetje vet eraan…

Het is maar net wie het beoordeeld denk ik.

Als ik zou moeten oordelen dan zou ik zeggen WOW die is stevig .Maar dat komt dan omdat ik hier een dochter van 5 en een half heb die nog maar net 18 weegt en al 1meter 16 is.

Mijn zoon daarentegen was op die leeftijd ook al zo groot.

het is maar net hoe je het bekijkt!

Als je nou had geschreven dat hij 28 kilo weegt bij die lengte…tja dan had ik ook wel even zo gezeten :think:

@mamy wrote:

Het is maar net wie het beoordeeld denk ik.

Als ik zou moeten oordelen dan zou ik zeggen WOW die is stevig .Maar dat komt dan omdat ik hier een dochter van 5 en een half heb die nog maar net 18 weegt en al 1meter 16 is.

Mijn zoon daarentegen was op die leeftijd ook al zo groot.

het is maar net hoe je het bekijkt!

Als je nou had geschreven dat hij 28 kilo weegt bij die lengte…tja dan had ik ook wel even zo gezeten :think:




Maar wat versta je onder stevig?



Ikzelf vind stevig wanneer je ziet dat het gewicht te hoog is bij de lengte.

tja je moet ook het hele plaatje zien vind ik… tuurlijk is gewicht een richtlijn, maar het is niet zaligmakend… niet elk kind van 20 kilo bij bepaalde lengte ziet er hetzelfde uit.



Onze oudste is 6 en net 21 kilo bij een lengte van 1.22 (denk ik… zou iets langer kunnen zijn inmiddels)… maar er zit een jongen in zijn klas die is echt vele malen forser om te zien en toch is die lichter als onze zoon…

Mijn zoontje van 3 jaar en 1 maand is nu 1m13 lang en weegt 25 kilo.

Mika is wel 8 maanden jonger dat wel,

hij is ook te zwaar,heeft al een jaar een dieetist waar hij bij loopt,maar afvallen doet hij niet.



Hij beweegt veel en zit op peutergym.

Hij moet elke 3 maanden bij de ka in het zh komen,ze houden dan ook zijn groei nog eens goed bij want hij is echt veelste groot en te zwaar.

Reuzengroei word het genoemd,maar dat heeft hij te danken aan zijn stofwisselingziekte,waardoor hij zo zwaar is :?

Zijn lengte is erfelijk want zijn broer van 10 mankeerd niks en die was nog langer.



Hier dus 1m13 bij 25 kilo,ik vind hem niet dik,wel flink gebouwd maar is wel goed in verhouding,grote handen,grote voeten(maat 30) en kledingmaat 122/128.



mensen van het cb vinden kinderen al snel te dik,ook de mijne maar ze moeten niet vergeten dat hij ook erg lang is.



aapie, kijk eens in je curve… ik keek net toevallig even voor je en de lengte en gewicht hebben hetzelfde lijntje hoor, dus hij zit qua lengte vrij hoog, maar qua gewicht ook, dus prima proportie lijkt mij. En hoe hij oogt, tja, dat verschilt heel erg per kind idd…



Volgt hij gewoon zijn lijntje, of is hij in ene zwaarder geworden dan? Zou me er niet te druk om maken hoor, CB krijgen idd meestal een richtlijn mee en daar moet een kind in passen. Jesse is nu vrij lang, zit bovenin met z’n lengte en gewicht netjes op middenlijn. Tja, wat doe je eraan??? Als het maar niet in ene veranderd is, zou ik me zelf geen zorgen maken. En ach… hij gaat straks naar de basisschool, gaat hij enorm veel bewegen, dus misschien veranderd het dan in ene…

Ons zoontje was op die leeftijd ook ongeveer 105 cm,en tegen de 16 kg. Hij zat precies in de middencurve. Nu is hij bijna 5 jaar en weegt hij ongeveer 17 a 18 kg denk ik Hij had altijd wel zo’n bolle babybuik, maar was dus niet te zwaar.

Ik probeer er wel altijd op te letten dat er gezond wordt gegeten, maar ook wel een snoepje en ook genoeg bewegen.

omdat ik zelf 15 kg overgewicht heb weet ik hoe ellendig het is om het eraf te krijgen. als ik snoep, dan doe ik dat altijd 's avonds als ons zoontje al op bed ligt. Dat is ook wel erg hè. Ik moet er voor mezelf natuurlijk ook iets aan gaan doen. :oops:

Mijn oudste was toen hij drie was 14,7 kilo toen hij bijna 4 was: 19,7 kilo. Groeispurtje dus. Hij groeit nu in de lengte en niet in gewicht. Maar hij is nooit te dik geweest en het CB heeft er nooit wat van gezegd. Hij eet gezond en beweegt veel, gewoon bouw. Het is geen ielig ventje maar heeft geen vetrandjes, gewoon gespierd denk ik. :mrgreen:



Edit: even zijn groei boek er bij gepakt.

hier kan je goed zien wat gemiddeld is.



Tja mijn zoon ligt idd ook erg hoog boven beidde curves,kan hij niets aan doen,kan moeilijk zeggen niet meer groeien hihi.



mooie diagram, vond m nu zelf ook op TNO. die van het CB wijkt iets af zie ik, maar die is ook wat minder precies. zie nu ook dat Jesse onder de 0-lijn scoort met lengte-gewicht verhouding… :oops:



en als ik dan kijk naar zoontje van aapie kijk, scoort die boven de 0-lijn, dus als ze dat als ‘stevig’ bedoelen, tja… het is ook maar een momentopname vind ik hoor…

Ik maak uit de diagram op dat hij bij die lengte meer richting de 16,5 kilo ofzo zou moeten wegen?



Peter is 1 meter 09 lang en weegt 19,8 kilo.

Ook hij word gezien als " fors" en dan zeg ik altijd… klopt… fors gebouwd, maar niet te dik.



Peter is vierkant gebouwd, brede schouders, pezig, spieren.

Spieren wegen meer dan vet, vet heeft hij geen gram te veel, maar spierballen heeft hij wel en hij is bere-sterk.



Dus ik kan er niet wakker van liggen, zie liever een echt stevig gespierd/pezig ventje (lekker stoer) dan een ielig dun ding die eruit ziet of hij wel wat vet kan gebruiken. Daar zou ik als moeder meer wakker van liggen denk ik…

Tycho was afgelopen dinsdag 104 cm en 19 kg met 3 jaar en (bijna) 2 maanden.

Precies mooi in evenwicht vonden ze op het CB!



Tycho is ook echt en gespierd mannetje. Veel reacties over gehad op de camping toen hij weinig kleren aan had!



Jesse is ook ‘al’ 84 (a 85) cm en 12,550 kg met bijna 15 maanden.

Bas was met 3 jaar en 9 maanden 1,08 meter en ruim 19 kg.

Niks mis mee dus. Gewicht zegt niet alles.