zonne energie/panelen??

wie heeft hier van kok zonne energie???of zonne panelen dan hé



manlief zat er aan te denken om deze bij ons te laten plaasten maar ik dacht …misschien heeft er iemand van kok ook wel die dingen, en kan mij de voor en NA delen vertellen



groetjes kim

Ik zou die ook wel willen hebben. Of zo’n windmolen. Hier kan je krediet terug krijgen van de energie bedrijven als je meer energie aanmaakt dan dat je verbruikt. Dus altijd goed als je geen echte groot verbruiker bent. Plus je kan er subsidie op krijgen.

hoi,

(zit met ziekig kind op schoot;

typ met 1 hand dus ff kort door bocht

en zonder hoofdletters)



ik heb bij milieudienst amsterdam gewerkt

en o.a zonnenergie subsidie project opgezet,

werk nog in milieu bij amsterdam,

weet er wel wat van.



allereerst; goed milieuvriendelijk idee :thumbup: :mrgreen:





er is verschil tussen pv-panelen

en zonneboilers

(pv panelen zetten zonlicht om in electriciteit,

zonneboilers zijn systemen voor warmwaterlevering;

water wordt door systeem op dak verwarmd door zon)

zonneboiler is meer kostenefficient,

ik bedoel je hebt de aanschafkosten sneller terugverdiend,

afhankelijk van hoeveel warm water je verbruikt natuurlijk .



pv panelen zijn vrij duur en leveren relatief weing op,

dwz terugverdientijd is ongeveer 20-25 jaar

ook afh van wat je verbruikt

(pas daarna ga je “gratis electriciteit maken” )



Er zijn inderdaad subsidies op

(afh van wat je provincie/gemeente regelt)

en dan nog is een zonneboiler ongeveer 2500 euro

en een setje pv panelen 1500 a 2000 euro.



ciao,

maaike

mijn pa heeft al een jaartje of vijf zonnepannelen. het enige wat ik eigenlijk weet is dat de aanschaf alleen maar te doen/rendabel was door de goede subsidieregeling die er toen was (en nu niet meer als ik het goed heb begrepen).



(maartje mijn zus heeft ook een tijd voor gemeente amsterdam milieu gewerkt, of hadden we dat al eens ontdekt? :oops: )

ik zit er ook over na te denken maar twijfel ivm de hoge kosten die er aan vast zitten…

toevallig werden we vanmiddag gebeld …



zij vertelde ons dat het op dit ,moment niet rendabel genoeg is om deze panelen te laten plaatsten,…

ze kosten hier zo’n 3500 euro (voor 4 panelen en montage) MAAR 4 panelen is niet voldoende om de dagelijkse verbruik aan stroom te krijgen, dus er zullen er asl meer moeten zijn, wil je echt kosten besparen



je zal er zo’n 18 jaar over doen om de kosten eruit te krijgen…dat is ons iets te lang en we zien er dus vanaf



wel zij hij mocht je het voor het milieu doen en je hebt geld zat…dan is het wel een goed plan…maar ja helaas is mijn geldboompje door de strenge wintervorst gesneuveld :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

:lol: kimmetje… :lol:

maar idd das behoorlijk prijzig zeker als je niet weet of je er meer dan 20 jaar blijft wone…