zonen van alleenstaande moeders

@D. wrote:

@Zeemeermin wrote:
Fiep, mijn man is zeevarend. Ik draag dus de zorg voor Lars 6 maanden per jaar alleen. Dit is verdeeld in 2 week op aan boord, 2 week af thuis.

No offence, maar dat vind ik iets totaal anders dan een gezin waarin de vader compleet afwezig is (en waar fiep volgens mij op doelt).

Dan is jou situatie ook niet zoals Fiep op doelt, want jij hebt een vriend waar je asap mee gaat samen wonen. Dus ook een ‘soort’ van vaderfiguur in het leven van je zoon.

even ontopic: ik werk met zowel kindjes van alleenstaande moeders als kindjes uit een gezin (duh :wink: )

Toen jij N beschreef moest ik meteen denken aan 1 bepaald jongentje van mijn werk. Alleen hij komt uit een gezin met meerdere kinderen.

En het is zo’n schat, helemaal niets mis mee :inlove:

Wij zeggen wel eens: hij gaat later de zorg in oid.

Zonen van een allenstaande moeders zijn net zo verschillend als zonen uit een gezin.

We hebben ook een rouwdouwer die alleen met zijn moeder woont.

En jongens die met nagellak rondlopen en zich verkleden en die komen uit een groot gezin.

Het zegt allemaal niets. Ieder kindje ontwikkelt weer anders.

Mamamarije: wat een mooie zoon hebben jullie :inlove: Ahum dochter… :lol:

@Zeemeermin wrote:

@D. wrote:
@Zeemeermin wrote:
Fiep, mijn man is zeevarend. Ik draag dus de zorg voor Lars 6 maanden per jaar alleen. Dit is verdeeld in 2 week op aan boord, 2 week af thuis.

No offence, maar dat vind ik iets totaal anders dan een gezin waarin de vader compleet afwezig is (en waar fiep volgens mij op doelt).

Leg uit! Waarom is dat anders? Ik sta er wel een half jaar alleen voor. Dat is bij 1-ouder gezinnen niet anders.

Nee, bij eenoudergezinnen sta je er het héle jaar alleen voor, dag in, dag uit. Dan kun je niet elke twee weken de zorg even delen, ik vind dat een wezenlijk verschil. En ik vind niet dat moeders met een partner wel de juiste info hebben.

@fiep klophout wrote:
d. ik dacht dat j ook wel ‘zacht’ was, niet meisjesachtig qua speelgoed en voorkeuren allicht, maar meer qua karakter?

Dat is wel zo, denk ik. Als ik hem vergelijk met andere jongetjes is het overduidelijk een zachter kind qua karakter, maar dat vergeet ik wel eens als hij het traphekje uit de muur trekt uit woede. :roll:

@Mutsie86 wrote:

Dan is jou situatie ook niet zoals Fiep op doelt, want jij hebt een vriend waar je asap mee gaat samen wonen. Dus ook een ‘soort’ van vaderfiguur in het leven van je zoon.

Mijn ervaring baseer ik dan ook niet op mijn huidige situatie, maar op de eerste drie jaar waarin ik wel compleet alleenstaand was.

Zoontje van mijn vriendin die ook alleenstaand is, nooit vaderfiguur aanwezig, is zachtzinnig, lief, gevoelig, vind roze het mooiste hij is erg zorgzaam en zo meer dingen die ik herken in wat je over N. schrijft.

Het kan het karakter zijn, het kan ook samen spelen met alleen zijn, dat weet ik niet. En dat vraag ik ook niet.

Zou beetje raar zijn, dan wel… durf ik dat niet. :oops:

Mijn kleine man, heeft verschillende trekjes die ook op zorgzaam en zo niet stoer duiden, maar ook hij is wel een echte man af en toe, dat is echt zijn karakter.

Ik heb 2 jongens en ben alleenstaand. Mijn jongens zijn echt typisch jongens in heel hun doen en laten. Dus het zal in hun karakter liggen. Bas mijn oudste is echt heel stoer, ruw en beschermend. Maar als hij met mijn buurmeisjes speelt trekt hij gewoon een jurk aan en vindt roze de mooiste kleur van alles :thumbup:

haai… ben ook alleenstaand. Zoontje (6) en dochtertje gaan wel elke twee weken naar hun papa…

maar tijdens ons huwelijk was ik eigenlijk altijd degene die alles met ze deed, inclusief stoeien (ben er ooit eens mee uit mijn nieuwe broek gescheurd) :mrgreen:

en nu doe ik dat niet veel anders… ik rommel aan mijn autootje in zijn bijzijn… klus in huis (idd, pak ook de boor en timmer en klus er op los)

maar hij is gewoon ‘hij’ het is een hypergevoelig mannetje, maar houdt duidelijk echt van jongensdingen. Maar vind het superlief dat hij juist ook veel oog heeft voor andere zaken… mijn eh, mooie douchegordijn met vlinders en bloemen… mijn roze muren in huis (tja, dat helpt ook niet he) en nu mijn mooie boeket roze bloemen die hij dan bewonderd… of ook echt complimentjes geeft, van wat zie je er mooi uit mama…

Maar verder is het toch ook wel echt een ventje hoor… stoer slippen met zijn fiets en dat soort ongeintjes…

in de vakantie vind ik niets leukers dan idd met ze op ontdekkingstocht, klimmen en klauteren… en eh, ja, ik moet ook regelmatig even met hem ‘een potje vechten’ haha…

Ik denk dat het niet uitmaakt… of je alleenstaand bent, samen, of hoe dan ook… denk dat het gewoon in het kindje zelf zit…

en het is alleen maar heerlijk dat hij goed in zijn velletje zit… wat ie ook doet… en dat zijn moeder dat ook vindt! daar gaat het om… dat je kind gelukkig is.

maar idd, grappig om te zien dat het toch anders kan zijn… als er toch een papa in de buurt is…

merk het hier zo nu en dan… als hij bij vriendjes of papa vandaan kwam, dat hij wat brutaler werd, wat wilder in zijn gedrag… en bij hem wat meer ruzie aan t schoppen was…

Ryan alleen opgevoed. Tot 8mnd geleden ong 8) nu weer een vriend in huis, wat er wel voor gezorgt heeft dat er weer meer naar tractoren enz. word gekeken!

Ik: type meisje-jongen…

Ryan: type jongen-meisje

Ik: automerken, rouwdouwer enz…

Ryan: tasjes, roze, nagellak, verkleedkleren in een roze jurk, mode bewust, hoedjes,sjaaltjes, staat heerlijk te zingen en danspasjes te doen. Kwam van de week thuis; hij had een balletpositie geleerd van de meiden op kdv…

Tja ik had gehoopt op een type dat met 4jr op judo ging. Nu heb ik die lessen maar af gezegt want denk dat het voor ry nog niet wat is. Volgens mij kan ik volgend jaar aan de kant van t ballet of streetdance gaan zitten wat ik dan natuurlijk gewoon ga doen. Net zoals dat die nu met alle liefde gewoon een roze boodschappen tas met ass. Krijgt!

Hmmm wat een interessante vraag. Ik denk dat bepaalde handelswijzen en gedragspatronen wel beinvloed kunnen worden door een ‘vrouwenhuishouden’, de rest is denk ik karakter. Kan me wel voorstellen dat bepaalde ‘zachte’ karaktertrekken meer ontwikkeld worden dan andere.

Mijn zoon heeft toch echt een papa in huis, maar ook hij zal nooit een stoere bink worden. Hij is mama’s knuffeltje :inlove:

Moet ik er wel bij zeggen dat papa ook niet het meest stoere type is, maar mijn zoon heeft wel een redelijk stoere opa en oom in zijn directe omgeving.

Fiep; Nano is duidelijk een cyber-broertje van Guus :mrgreen:

Guus heeft dan wel een papa in huis, maar is een erg zacht mama-mannetje die geen idee heeft wat je met een voetbal zou kunnen. Speelt meestal met meisjes, bakt graag en helpt koken. Heeft niets met stoere jongens-dingen. verkleed graag mee met zijn grote zus en is dan prinses. Wil mama of juf worden als hij groot is en ja rose en paars is favo. Hij is enorm attent en als iemand in de omgeving ziek is geweest dan vraagt hij altijd tijdje later hoe het met je gaat.

Vroeg aan Sinterklaas kaartjes voor Mega Mindy!

Hij is wel weer al vanaf zijn 2 altijd bezig met knopjes en techniek. Weet mij altijd uit te leggen hoe de afstandbedieningen, Ipod, Pc e.d werken als ik weer eens iets niet weet.

Alleen … op dit moment een obsessie … heeft het de hele dag ovet “tieten” :naughty:

Daarin lijkt hij dan weer wel op zijn vader :sick:

Ik vind het allemaal prima, hij ontwikkelt zich maar vrij zoals hij in elkaar zit. Misschien deels karakter echt al bepaald en deels omgeving. Als hij maar lekker in zijn vel zit.

Ik ga er vanuit dat hij gewoon zichzelf mag/kan zijn en ik erg nieuwsschierig ben hoe ooit de volwassen Guus zal zijn.

Groetjes, Petri

Gedeeltelijk alleen, telt dat ook?

Ik herken het alleen niet. Lars is vooral heel stoer als ik 2 weken alleen met hem ben, alsof hij me moet beschermen ofzo! Als J. thuis is dan is hij weer een stuk rustiger…

Ik denk dat het gewoon N. zijn persoonlijkheid is. Wellicht een zacht karakter?

@D. wrote:

@Zeemeermin wrote:

Leg uit! Waarom is dat anders? Ik sta er wel een half jaar alleen voor. Dat is bij 1-ouder gezinnen niet anders. Ik neem beslissingen, ik zit alleen bij een 10-minuten gesprek en ik zit met mijn zoon bij de HAP als er wat is. Bij Lars merk ik duidelijk het verschil als ik alleen ben of als manlief thuis is. Lijkt me juist wel de info die Fiep wilde weten. Daarbij reageren er ook moeders met een partner aan hun zij. Waarom hebben zij dan wel de juiste info volgens jou?

@D. wrote:

@Zeemeermin wrote:
@D. wrote:
@Zeemeermin wrote:

Leg uit! Waarom is dat anders? Ik sta er wel een half jaar alleen voor. Dat is bij 1-ouder gezinnen niet anders.

Nee, bij eenoudergezinnen sta je er het héle jaar alleen voor, dag in, dag uit. Dan kun je niet elke twee weken de zorg even delen, ik vind dat een wezenlijk verschil. En ik vind niet dat moeders met een partner wel de juiste info hebben.

Ik denk dat ik er tussenin zit. Ik weet de situatie met partner en zonder partner. Ik ben met je eens dat mijn situatie anders is. Maar mijn situatie is echt niet te vergelijken en ook zeker niet te begrijpen voor iemand die niet weet wat het beroep van mijn partner inhoudt. Juist doordat ik me in een andere situatie bevind merk ik verschil bij Lars. Ik snap gewoon niet zo goed waarom je mijn reactie eruit pakt, terwijl ik juist in de mogelijkheden ben om van beide kanten iets te ervaren!