zonder zijwielen fietsen

Wanneer gingen jullie kinderen ongeveer zonder zijwieltjes fietsen?

En belangrijker; hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

Ik merk dat Thijs zijn motoriek nog niet helemaal goed is om los te gaan fietsen dus hier nog even met zijwielen. Hij heeft nu wel een 16 inch fiets en fietst met zijwielen prima.

Misschien nog wat tips voor als het zover is?

Sommige mensen vinden het fijn voor eerst een loopfietsje( zonder trappers) te hebben om stabilieite te leren ,

ikzelf vind fijn gewoon te oefenen, lukt het echt niet , gewoon later proberen,

je kunt met bescherming op, ik heb inmiddels 12 kindjes leren fietsen… allemaal zonder bescherming. ( dat is persoonlijk) Sommige kinderen zijn zekerder zelf met bescherming.

Oude kleren aan en elke keer even oefenen er naast rennen of vast houden of je kunt ene lange balk stok aan de achter kant van fiets maken dan hoef je zelf niet gebukt te lopen/rennen en dan leert kind ook beter stabiliteit.

Nogmaals ik 12 kids leren fietsen inmidddels… allemaal op andere manier, andere tijd, en leeftijd, de 1 deed zus de ander deed zo, er valt geen peil op te trekken…

wel is mijn ervaring ( mijn bevinding he) dat veel kinderen niet van eigen ouders leren ( willen) maar van iemand buiten af dit makkelijker doen en aannemen, er moet nml vertrouwen zijn en mogelijkheuid tot boosheid, ene kindje zou dat vaak minder snel bij ouders doen ( weet even niet uit te leggen)

Luister en zie naar je kindje, dwing niet.

De jongste die ik leerde fietsen was 2 jaar en paar maand , los en de odste 6 jaar bijna 7…

verschilt nog al.

Ow enneuh tips ?

Liefs grote weg asvalt, of sommige kinderen leren soms uist beter op gras, niet op onverharde paden of paden hobbelig en stenerig…

Niet te veel in de weg staan ( coordinatie zal zijn ik foets daar heen waar iets staat, gevogl boem is ho. )

EN dus luisteren naar je kind als ie niet wil niet doen… het komt vanzelf, een beetje zoals zindelijk worden…

We zijn nu met de oudste druk aan het oefenen.

Eerder durfde ze gewoon echt niet, dus had het ook totaal geen zin.

We oefenen op straat, daar is het lekker breed en kan ze wat “zwabberen”. En dan is het idd mee rennen en vasthouden.

Het gaat nog niet helemaal goed, dus dat wordt nog veel rennen… :roll:

Anne fietst nu bijna een half jaar zonder zijwielen op een 16 inch. Het grote deel van de kinderen uit de straat waarmee zij speelt zijn ouder en hebben fietsen met een standaard. Dat vond zij zo geweldig dat ze dat ook wile. Wij haar uitgelegd dat dat alleen kan als ze haar zijwielen eraf heeft. Dat wilde ze. Dat lukte voor geen meter (logisch) en we hebben ze terug gezet. Een goeie week later zei ze weer dat haar zijwielen eraf moesten omdat ze een stanaard wilde. Toen hebben we haar gezegd dat als we ze er nu af zouden halen we ze er niet terug op zouden zetten. Ze was het ermee eens en ze gingen eraf. 1 Week heb ik haar vast gehouden bij de kraag van haar jas, toen even bij het vlaggetje (hielp niet maar was voor haar idee) en inmiddels fietst ze tussen de 8 en 10 km naast ons en dat is echt heerlijk.

duco is 5 en fiets met zijwieltjes en zelfs het liefst op de 3 wieler en is bang te vallen weekend op de camping met gras werkte ook niet echt dus we wachten af

Ma.teo is eigenlijk net pas begonnen met fietsen…Hier voorlopig met zijwieltjes dus…

T wordt in oktober 4 jaar…en hij heeft van ons een paar maand geleden een grote step gekregen met grote banden…hij gaat als een speer erop en hierdoor kreeg hij goed zijn evenwicht…hij stapte bij opa en oma op de fiets van zijn zus en fietste zo weg zonder zijwielen…hihi…j

thuis heeft hij nog een 12 inch fiets omdat hij dan met zijn voeten aan de grond kan…hij fietst alsof hij nooit anders heeft gedaan…

Ik vind eerst een loopfiets echt ideaal!

Ik dacht eerst (ook) dat het niet nodig was, zo’n loopfiets, maar Thomas wou fietsen, maar wel zonder zijwieltjes, alleen dat lukte niet en dat durfde hij niet. Toen mochten we het loopfietsje lenen van een klasgenootje van Thomas en dat ging eigelijk direct al zo goed!

En nu kan hij sinds een paar weken dus fietsen, en dan dus ook direct goed fietsen, nu nog op zijn 12inch fietsje maar hij fietst al het hele dorp door! :thumbup:

Thomas is bijna 5 jaar.

Van zijn 12 inch fiets zijn nu de trappers afgehaald zodat het een loopfiets geworden is.

Eens kijken of hij er wat mee gaat doen. :think: