Zonder tut!

M.ea slaapt sinds 2 nachten zonder tutje/speen. We hebben hem samen in de vuilnisbak gegooid, wat ze ok vond, niet superenthousiast, maar ok 8)

Ze sliep 2 nachten al heel vlotjes door, heb zelfs de indruk dat ze beter/dieper sliep. Maar in slaap vallen op zich is moeilijk: om 22u pas, terwijl ze met tut om 19.30u al sliep. Ze huilt niet, ze is alleen zo hyper en speelt…

Hoe lang duurde het bij jullie voor ze gewend waren? Komen ze terug in het goede ritme? :pray:

Ik ben er een maand nu mee gestopt… en de avonden gaan eigenlijk prima. Meteen al wel. Ik had n kadootje gekocht, omdat ik zo trots was, dat ie zonder speen kon slapen, en dat ie al zo’n grote jongen was.



De middag daarintegen… Das voorgoed verleden tijd. :doh:

Dat vind ik erg jammer, zeker omdat ik een beetje rust wel lekker vind, nu ik hoog zwanger ben… Maar ja…





Heeft ze wel n knuffeltje in bed?

Dat van dat kadootje is een goed idee! :slight_smile:



Ze had een knuffel, maar die was nu niet zo belangrijk, maar heb de indruk dat ze nu feller aan hem hangt…



Om kwart voor acht in slaap vandaag :dance:



Van de middagdutjes vind ik ook erg, dat moet ik nu niet eens meer proberen denk ik :?

@truusje wrote:





De middag daarintegen… Das voorgoed verleden tijd. :doh:

Dat vind ik erg jammer, zeker omdat ik een beetje rust wel lekker vind, nu ik hoog zwanger ben… Maar ja…


als ik nu ff wil rusten zet ik wat tv op en ga erbij op de zetel liggen roezen, is niet hetzelfde als dat ze echt in bed liggen, maar ja..

Hier is zoonlief pas sinds anderhalve maand van die fop af en hij begint nu de laatste dagen eeeeindelijk een beetje bijtijds in slaap te vallen. Hij’s net als M.ea hyper als hij naar bed gaat en speelt en doet druk tot ik al lang al op 1 oor wil liggen haha. Het is erg moeilijk voor ze om nu direct hun rust te vinden hè? Ik betrapte hem er gisteren en vandaag overigens ook op dat hij op een vinger zuigt, dus misschien dat hij nu een ‘vervanging’ heeft bedacht (liever niet natuurlijk).



Hopelijk zet M.ea het op tijd slapen nu lekker door! En wat knap dat ze van haar speentje af is :inlove: Groooote meid!

Sooki, ik vind het zelf erg dat ze nu zelf haar rust moet vinden :?

We beslisten het eigenlijk nadat 2 kindjes van vrienden naar de tandarts geweest waren en de tanden een gat vormden door de tut…



Haar uitgelegd dat een tut niet goed is voor de tandjes, dat ze al groot is en dat ze geen tut meer nodig heeft… dus samen in de vuilnisbak gegooid. De volgende morgen zag ze hem nog liggen: “nie nodig he mama” :thumbup: , maar overtuigd klonk ze niet 8)

En het was zo een tuttemie :roll:

@Sooki wrote:

Ik betrapte hem er gisteren en vandaag overigens ook op dat hij op een vinger zuigt, dus misschien dat hij nu een ‘vervanging’ heeft bedacht (liever niet natuurlijk).







Heeft hij een knuffel? Liever niet op de vingers zuigen, nee :?

Ik vind het ook wel wat zielig eigenlijk. Met 't speentje erin sliep hij flink en viel bijna direct in slaap. Maar hij’s 4 en een half, 't kan te gek natuurlijk :naughty: :smiley: Daarbij ging hij er overdag ook constant om lopen jengelen. Mijn kleine speenjunkie. Nee; tis natuurlijk echt veel beter zo!



Hij heeft wel een knuffel hoor (een stuk of 100 in zijn bed haha). Een glowworm (geeft licht in het donker en speelt muziekje af). Die hoor ik vaak midden in de nacht even afgaan. Ik denk dat hij dat doet als vervanging van zijn speen die hij dan voorheen zocht. (heeft glowworm een paar dagen voor het afpakken van speentje gekregen).

@Sooki wrote:

Ik vind het ook wel wat zielig eigenlijk. Met 't speentje erin sliep hij flink en viel bijna direct in slaap. Maar hij’s 4 en een half, 't kan te gek natuurlijk :naughty: :smiley:




Precies die van mij waar je het over hebt :wink:



Nu had ze om 24u bijna 40 graden koorts… :? echt een goei moment om zonder tut te slapen… . heel de nacht geklaag, niet gehuil maar toch… ik dacht: had ik nu maar een tut om te geven, zo zielig…

Tja, dat gaat dan niet he… :think:

J.asmijn moet zaterdag haar spenen inleveren.

We hebben het er al tijden over…als je 4 bent geen speentje meer, dan ben je echt te groot en het is niet goed voor je tanden. Hier zie ik dus ook echt dat de tanden niet goed zijn gaan staan helaas, dus voor ze gaat wisselen moet ze die dingen niet meer in haar mond.



Daarbij komt natuurlijk ook de baby binnenkort, dus een goed moment…een speen is voor baby’s.



Maar, ze is echt verslaafd, al mag ze er echt niet de hele dag mee lopen, maar wel in bed, soms even op de bank aan het eind van de dag of als ze ziek is of in de auto…lekker rustig :angel: .



Ben ook erg beneiuwd of het allemaal niet te veel wordt voor haar…én jarig, én speen inleveren, én naar school, én naar de bso, én dan ook nog een broertje krijgen :shifty: pffffff hopelijk levert het niet te veel gebroken nachten op!

En ergens vind ik het ook echt heel zielig…maar goed, het moet gewoon een keer afgelopen zijn.

Aaaach op haar verjaardag haar speen in leveren; vind ik nogal wat hoor! Verjaardag hoort leuk te zijn toch? Ze gaat dat speentje vast hartstikke missen. Nee zou ik zelf niet voor gekozen hebben denk ik zo…



Vicky hoe is het nu met M.ea? Nog ziek? Op zo’n moment mis je die speen echt hè. Gun het ze dan zo even de troost daarin te zoeken, maar 't is echt beter dat ze geen speen meer hebben.



Tandjes: stonden bij mn zoon ook wat vooruit, trekt nu helemaalt erug naar normale positie. Had ik zelf overigns ook toen ik klein was. Tot mn twaalde geduimd, en binnen een half jaar stonden mn tanden goed. Goddank geen beugel dus, terwijl ik echt een enorme overbeet had hoor!

Alex, ik heb met opzet niet gewacht op een speciaal moment: verjaardag, de Sint, De kerstman of de paashaas :wink: , omdat ik me nog herinner dat het al stress op zich gaf, laat staan als het met een speciale gebeurtenis samen viel…



Sooki, ik wacht op de dokter, want het blijft tegen de 40 als ik haar niks geef… en ik heb niet zin in nog zo een nacht… slaap nu uiteindelijk wat beter :? Ze hangt de hele dag al op me, en das zo heet 8)



En ik denk dat het een deel van de moeders hun verslaving ook is inderdaad… 8)

Hier is de tut meegegaan met sinterklaas vorig jaar. En ze was er erg aan verslaafd. Overdag EN 'snachts! Het ging eigenlijk gelijk goed. Ze heeft er nog een paar keer naar gevraagd maar als we dan uitlegde dat hij nu met sinterklaas mee was was het goed. Stond er echt van te kijken dat het zo goed ging.

Succes ermee :thumbup: .

Hier duurde het wel een aantal weken eer hij zonder speen net zo goed sliep als met. Met name het weer in slaap vallen als hij snachts wakker werd, was een probleem. Maar goed, ook dat went en nu zijn er geen problemen. Ik heb uitgelegd dat het slecht is voor zijn tanden etcetera en dat grote kindjes geen speen meer hebben, dat verhaal vertelt hij nu ook vol trots aan iedereen die het wil horen. :slight_smile:



Ik heb bewust geen kadootje hieraan gekoppeld, ik heb liever niet dat hij het idee krijgt dat er een kado op hem ligt te wachten telkens dat hij iets moeilijks doet. Ik geloof ook dat geen enkel kado net zo waardevol is als de trots die hij voelt. :slight_smile:

ik heb eigenlijk “per ongeluk” de speen vergeten en gewoon zo uitgeprobeerd…

ik had zoiets zolang ze erom vragen krijgen ze m, anders gaat die weg.



ook omdat het een troostmiddel was en ze makkelijker in slaap viel.



nu neigt ze nog steeds naar de speen, vooral als er kleinere kinderen zijn, of als ze echt heeeeel erg moe is.



dus nooit geforseerd.

F.emke was geloof ik 2 jaar en een mnd of 8

Even een update…

J.asmijn heeft zaterdag al haar spenen verzameld in een mooi doosje en deze in de kast van de babykamer gezet.

Het gaat heel erg goed. Ze zeurt verder niet om haar speen.

Nu wil ze graag een lampje aan bij haar bed, dat mag en wij doen deze uit als ze slaapt.

Ook heeft ze nu soms een doekje bij zich in bed (zo’n spuugdoekje).

Gelukkig zoekt ze geen vervanging in haar duim. We hebben er verder ook geen kado aan verbonden, het is goed zo, ze heeft het gewoon geaccepteerd.



Wel kan je het helaas aan haar tanden zien en hoor je het aan haar spraak dat ze best lang een speen heeft gebruikt (ook al was dit niet overdag).

Nu heeft ze van de tandarts een infant trainer die ze 20 min in haar mond moet doen per dag. Ze is er erg wijs mee.

Het schijnt dat dit de stand van de kaak/ tanden weer kan corrigeren. Dus misschien een tip voor jullie?

(het wordt geheel vergoed door de verzekering).

Op internet kan je er wel info over vinden.

Wat knap van jasmijn :inlove:



Infant trainer? Nooit van gehoord. Ik ga eens googlen! Mn zoon zijn tanden zijn echt heel mooi terug gaan staan, maar hij houdt wel een overbeetje…

Mijn dochter is vorig jaar rond sinterklaas. Ik wilde het eigenlijk pas dit voorjaar doen maar de speen was helemaal op en we hadden gezegd dat ze als ze hem kwijt zou raken geen nieuwe zou krijgen. Ze heeft hem zelf weggegooid en sliep daarna rustig in. De ochtend erna miste ze hem wel toen ze wakker werd maar ze sliep rustig verder toen we zeiden dat hij weg was. Inslapen is nooit een probleem geweest want ze had haar knuffeldoekje. Dat knuffeldoekje mag ze sinds ze gestopt is ook mee naar het kdv zodat ze daar ook lekker kan slapen en dat doet ze ook. Wat wel problemen opleverde was het rustig worden na een driftbui. Vroeger vroeg ze na een bui om speentje en werd ze weer rustig, maar ja toen ze gestopt was krerg ze hem niet meer en werd ze nog bozer. Dat was echt even afzien en door de zure appel heenbijten maar na een maand gebeurde dat ook niet meer en nam ze genoegen met haar knuffeldoekje. We hebben haar nooit een kado beloofd als ze ging stoppen maar ze heeft wel een keukentje van sint gehad omdat hij haar zo’n grote meid vond omdat ze gestopt was. Ook vertelden we aan iedereen die het wilde horen dat we zo trots op haar waren omdat ze zo’n grote meid was.

Ach sneu he. Hier sinds een half jaar van de speen af. Zelf weg laten gooien en het viel me echt zo mee. Eerste twee dagen nog wel even wennen met in slaap vallen maar zelfs zijn middagdutjes gaan prima. Dat vind ik, ondanks dat ik niet in verwachting ben, toch ook wel erg prettig.



Oh misschien wel handig om te vermelden dat hij van juni 2007 is.