Zonder mama geen trek? Pag 3 Update :)

Daarbij is mijn man op de dag dat zij naar het kdv gaat niet thuis 's avonds… en ik heb Lenn ook nog. Hoe moet ik dat in godsnaam doen denk ik dan: Nika zal bij me willen zijn voor eten, maar Lenn wil na een doodvermoeiende kdv-dag ook zijn portie aandacht en moet toch ook op een gegeven moment naar bed… Pff…

@Affie wrote:

Nou hier ben ik weer eens… zonder mama geen trek… dat klopt niet meer want ze heeft wel degelijk trek. Ze eet alles, fruit, groente, brood,

Dat is gelukkig toch een positief geluid :wink:

@Affie wrote:
Morgen wordt ze 7 maanden, en ik voed met liefde en zéker nog maanden, maar ik word er zó verdrietig en gefrustreerd van dat IK altijd degene ben die moet voeden. En niet eens dat ik per se wil stappen ofzo, maar ik heb ook 2 a 3x per week vergadering, waardoor ik haar niet naar bed kan brengen en hub dus met een meisje zit wat (nog) niet kan slapen…

Ik kan me voorstellen dat je het moeilijk hebt met deze situatie. In een periode waarin je baby nog zo afhankelijk van je is, valt het niet altijd mee om daar een soort van balans in te vinden. En als je daar middenin zit, is het moeilijk om jezelf voor te houden dat het een tijdelijke fase is. Want dat is het wel hoor, echt waar. Het gaat weer over, het is alleen niet te zeggen wanneer precies. Het ene kindje heeft nu eenmaal sterker en langer de behoefte om bij mamma te zijn dan de andere baby. Het is dan soms een hele kunst om vervolgens tussen de behoeftes van je kind en de behoeftes van jezelf door te laveren…

Ik weet niet of je man al eens heeft geprobeerd om Nika in een draagdoek bij zich te houden als jij er niet bent? Wat meestal helpt, is om vervolgens gewoon dingetjes te gaan doen, zoals opruimen of iets dergelijks. Een beetje in beweging blijven dus, in combinatie met huid-op-huidcontact, lichaamswarmte en een vertrouwde geur.

Hoe verloopt het 's avonds normaal gesproken, gaat ze dan clusteren? Zou het in dat geval misschien een optie zijn om haar mee te nemen naar de vergaderingen?

Of anders aangeven dat je iets later komt, zodat je je dochter nog zelf in slaap kunt voeden?

@Affie wrote:
Daarbij gaat ze vanaf oktober naar een kdv en ja, het is 200m van mijn werk, en ja, ik kan haar gewoon zelf voeden. Maar ik weet ook dat hoe ouder ze wordt, ze meer zal beseffen dat mama tussendoor komt en gaat en ddat zal ze naar mate ze ouder wordt ook niet leuk gaan vinden natuurlijk. Daarbij stopt met 9 maanden mn kolfrecht, en ondanks dat dat pas over 2 maanden is zie ik zoveel beren op de weg :cry:

Die gigantische beren op de weg… Ik denk dat heel veel moeders dat zullen herkennen (ik in ieder geval wel :shifty:) :hug: Maar komt het jou ook bekend voor dat er zich in de loop van de tijd altijd wel weer een soort van oplossing aandient? Hetzij in de ontwikkeling van je kindje, waardoor bepaalde dingen over een aantal weken misschien alweer een beetje gemakkelijker kunnen gaan verlopen, hetzij in je eigen benadering (accepteren dat je kind bepaalde behoeftes heeft en daar je weg in vinden en dat kan een pittig proces zijn…).

@Affie wrote:
Ik weet dat ze het wel zal inhalen, maar ze is dan dus wel de hele dag ontevreden en dat breekt mijn hart. Dat wil ik niet! Want je kan haar bij wijze van spreken eten blíjven geven en ze eet… maar ze heeft de borst (soort zuigbehoefte?) echt nodig om tevreden te zijn :roll: :frowning:

Dat klinkt als mammahonger…

@Affie wrote:
En daarbij voel ik me heel lastig, dat Nika afhankelijk is van mij wb eten op het kdv. Ik zou het zo fijn vinden als ze daar helemaal haar eigen ding heeft…

Ik kan me voorstellen dat je het als lastig ervaart, dat het patroon van je baby op dat vlak niet synchroon loopt met jouw ritme. Toch maakt je dochter heel geleidelijk aan vooruitgang (zie allereerste quote). Lukt het je om je vast te houden aan de wetenschap dat die positieve lijn zal doorzetten en dat jullie uiteindelijk echt jullie draai daarin zullen gaan vinden samen…? :hug:

@Affie wrote:
Daarbij is mijn man op de dag dat zij naar het kdv gaat niet thuis 's avonds… en ik heb Lenn ook nog. Hoe moet ik dat in godsnaam doen denk ik dan: Nika zal bij me willen zijn voor eten, maar Lenn wil na een doodvermoeiende kdv-dag ook zijn portie aandacht en moet toch ook op een gegeven moment naar bed… Pff…

Ik denk dat dat een kwestie van ‘ervaren’ is. Door dit soort dagen een aantal keren zelf te doorlopen, zul je daar beetje bij beetje steeds beter mee overweg kunnen. Het wordt ook gemakkelijker naarmate je kindjes wat ouder worden, echt waar :slight_smile:

Yvonne, je zegt zo veel dingen die zo waar zijn en die ik eigenlijk ook wel weet :roll: :wink: … Maar ik kan het nu gewoon ff niet meer helder zien ofzo. Ik voel ook een onwijze druk van “buitenaf” (vrienden, familie, etc) en ondanks dat ik me daar niks van aan wil trekken is het wel vermoeiend het elke keer uit te leggen, me te moeten “verdedigen” :frowning: enz …

's avonds clustert ze niet meer, omdat ik haar gewoon overdag nu nog voed als ik werk… Meenemen naar vergaderingen is geen optie, dat vind ze veeeeel te gezellig en ze drinkt sowieso niet in zo’n situatie. Daarnaast ben ik vaste notuliste dus dat werkt ook niet mee. Mijn man heeft haar nog nooit gedragen en is er ook niet handig mee. Daarbij vind ze het ook niet echt meer heel fijn in de doek :?

Ik oefen nu steeds met een dental speen en ze pakt die wel iets meer vast met haar mondje maar ze zuigt niet, dat is het probleem… hoop dat ze eraan kan wennen en gewoon wil drinken. Pff dat zou gewoon zo veel makkelijker zijn :cry: heb er gewoon onwijs de balen van. Kdv belde voor een afspraak om te wennen en ik kreeg meteen de zenuwen. Alsof ik me schaam dat ze geen fles drinkt ofzo, dat slaat ook nergens op! :roll:

:hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug: :hug:

dikke knuffel :hug: …

Is een baby bjorn draagzak niks voor je man?? Hier wordt hij goed gebruikt door mijn vriend als Junia huilt omdat ze honger heeft en ik kom zo thuis van het werk (savonds)… Hij kan haar met die draagzak zeker wel 40min stil houden…

Hier ook een baby die niet goed uit de fles wilt drinken, max 100cc per voeding en ze doet ook nog dan alsof ze er tevreden mee is… Heel frustrerend om te zien… Snap je gevoelens van het verdedigen dan ook, want veel mensen snappen niet dat het soms zo moeilijk is met flessen bij borstvoedingskindjes… (ja ze hebben hun antwoord al klaar: dat je maar moet stoppen… Grrrr net of ze die kv wel uit een fles drinken :think: … Ach dan tel ik tot 10 en knuffel ik nog harder met mijn meisje als ik ze weer zie)…

VInd het knap dat je het tot zover al geregeld hebt om zelf te kunnen voeden hoor…

En misschien is ze binnenkort ineens wel tevreden zonder een (.)…

succes…

grts patricia

Ja al die oplossingen en antwoorden van anderen word ik nu wel zat: “Zie je wel dat bv helemaal niet handig is” , “gelukkig heb ik meteen de fles gegeven, zat ik mooi niet met dit soort gezeur” , “Gewoon niks meer geven hoor, ook geen fruit, moet je eens opletten hoe snel ze de fles neemt” , “breng haar maar een dagje bij mij” (wat ga je doen dan?! :shock: …) “tja je had eerder moeten beginnen met oefenen…” (gewoon op tijd begonnen, toen nam ze hem uiteindelijk ook… tot ik ging werken)

:(… ben nu bezig in kaart te brengen hoe vaak ze nog drinkt, want ik geef op verzoek en heb werkelijk geen idee. En we gaan iets vaster al het eten (groente/fruit/brood) aanbieden. Nu deed ik dat gewoon tussendoor als ik zin had :oops: . Tot nu toe gaat het super en heeft ze vannacht 1x, vanmorgen om 7u half 10 fruithap en vanmiddag om 12u weer bv en nu een half broodje. Door het in kaart te brengen hoop ik voor mezelf wat duidelijker te hebben wanneer ze echt weer de borst nodig heeft i.c.m. het andere eten. Want slokjes tussendoor kunnen natuurlijk niet als ik werk :shifty: Had al wat water bij de fruithap gedaan zodat ze wat extra vocht bij had :slight_smile:

Weet je Affie door die BV had ik ook totaaaal geen idee meer wat ik deed :angel:

Toen ben ik het badderen 's avonds, het fruithapje en het avondeten op vaste tijden gaan doen, hierdoor ging ze ook regelmatiger drinken.

Nu geef ik bijna alleen nog maar KV op 1 voeding per dag na, maar goed, met BV ben ik er mee begonnen.

Ik vond het voor mezelf al heel fijn om een beetje te weten hoe laat ze voor iets kwam 8)

Ow affie, hier ook volledig het spoor bijster hoor! En die beren, ik zag ze ook met 7 mnd al en de 9 mn beginnen hier te naderen en mijn kop steekt nog altijd in het zand :oops:

Goed van je alles eens op een rijtje te zetten, ik heb er vandaag ook eens over nagedacht want ook hier heb ik het idee dat er ergens iets niet klopt in het voedingspatroon, ook al geen ik het redelijk strikte tijden bv en bijvoeding, vlgs mij mist ze ergens iets aan voeding :think:

Sterkte, ook voor je meisje, is niet fijn op deze manier voor beiden niet, hoop dat jullie snel een ritme te pakken krijgen waar jullie je beide in kunnen vinden :hug:

@Affie wrote:

Ja al die oplossingen en antwoorden van anderen word ik nu wel zat: “Zie je wel dat bv helemaal niet handig is” , “gelukkig heb ik meteen de fles gegeven, zat ik mooi niet met dit soort gezeur” , “Gewoon niks meer geven hoor, ook geen fruit, moet je eens opletten hoe snel ze de fles neemt” , “breng haar maar een dagje bij mij” (wat ga je doen dan?! :shock: …) “tja je had eerder moeten beginnen met oefenen…” (gewoon op tijd begonnen, toen nam ze hem uiteindelijk ook… tot ik ging werken)

Dat is verdrietig om te lezen, Affie :frowning:

Nika heeft het gewoon enorm getroffen met jou als mamma, jullie komen er samen echt wel uit :thumbup:

Heb je hier misschien een beetje houvast aan? LLL-Omgaan met ongewenst advies

@Yvonne Z. wrote:

@Affie wrote:

Dat is verdrietig om te lezen, Affie :frowning:

Nika heeft het gewoon enorm getroffen met jou als mamma, jullie komen er samen echt wel uit :thumbup:

Slik… dan je wel Yvonne! Ja ik heb (helaas) niet echt veel steun uit mijn omgeving wat betreft anderen die ervaring hebben met bv. Op zich, vriendinnen/zussen vinden het heel goed (knap :roll: ) wat ik doe, maar beginnen me ook te zien als een “zie-je-wel-hoe-onhandig-bv-is-bewijs”… en dat maakt me verdrietig. Heel verdrietig…

:hug: :hug: Wat ontzettend kl*te dat je omgevng geen begrip heeft voor je situatie. Ik vind het in elk geval heel knap dat je er zo door heen slaat.

Ik denk ook dat het in kaart brengen van de voedingen en de hoeveelheden je ook wat rust kan vinden.

Lara drinkt wel goed de fles, maar doordat ik maar 1 x nog kan kolven op mijn werk, probeer ik nu een vaster schema voor haar te vinden, zodat het mij ook wat rust geeft. Ik vang de 3e bv (in fles) nu op door mijn voorraad in de diepvries te grbuiken en hopelijk kan ik over 1 maand of zo wat sap gaan geven (als ze dat pikt).

Hou vol!!

Ik zou ook heel verdrietig worden van dit soort opmerkingen… :frowning: gelukkig kreeg ik mijn jongens (die ook pertinent alle bv uit het flesje weigerden) wél zo ver dat ze kv uit een flesje dronken… Niet van harte, maar wel genoeg om de dag door te kunnen. Robin drinkt nog steeds het liefst bij mij, maar ja ik ben gewoon niet altijd in de buurt. Die schade haalt hij in het weekend en 's nachts :shifty: weer in… Ik hoop dat je gauw een oplossing kunt vinden :-*

Ja Nika maakt het niks uit wat ik aanbied, heb echt al veeeeel smaakjes sap, bv, kv… en de smaak van de enkele druppels in dr mond vind ze ok hoor. Daar kijkt ze ook heel blij bij. Het is puur dat ze niet zuigt aan zo’n nepding… Ze kauwt erop, houdt de fles graag vast, kijkt zelf enthousiast als ik ermee aan kom zetten… maar drinken/zuigen? :hand: dat niet…

En, je hebt waarschijnlijk al alle soorten (tuit)bekers geprobeerd die er zijn?

Die van mij gingen in principe meteen over naar een gewone beker, maar omdat het in hun eentje vaak zo’n geklieder werd kregen ze wel steeds een tuitbeker aangeboden. Zo heb ik tig soorten geprobeerd en nu drinkt Robin het liefst uit zo’n NUBY ding met zulke tuitjes:

Voordeel: je hoeft er alleen heel licht op te drukken en dan komt er al wat uit…

Die heb ik, maar vind ze ook een verschrikking :roll: en idd kan haast een flessen/tuitbeker winkeltje beginnen :angel:

Maar vandaag toch wel een doorbraak: Ik had van 90cc bv pap gemaakt met biobim en dat dronk ze :shock: :dance: :dance: uit een aventbekertje, die rand ik goed flexibel én niet scherp en dat ging prima :inlove: Dit ga ik nu dagelijks oefenen!! Oh echt een lichtpuntje dit, ben zo blij!!

Yeah :clap: :dance: :clap:

:dance: :dance: :dance: :dance:

Geweldig nieuws!

Die NUBY dingen heb ik ook, vind het niks, hier drinkt ze gewoon borst en fles, maar wilde alvast tuitbekertje proberen :lol:

Nou het gaat nu dus super he :shifty: :oops: sinds het weekend heeft ze ineens een ritme :shock: :smiley: … Lenn heeft dat noooit gehad maar bij haar gaat het super en ze is volledig tevreden! Krijg zelfs het idee dat de “slokjes op verzoek” haar juist onrust gaven ofzo, gewoon omdat ze niet écht hongerig was!

Het is nu per dag:

3.00 BV

7.00 BV

9.00 fruit

slapen

11.00 BV

13.00 1/2 broodje

slapen

15.00 BV

17.00 groentehapje

19.00 BV

23.00 BV

Ze komt dus nog wel in de avond en 's nachts. Ergens denk ik dat áls ik haar voor de voeding van 3uur laat mopperen ze wel weer in slaap valt, en soms gebeurt dat ook, maar uit voorzorg pak ik haar vaak omdat Lenn anders wakker word. Hij slaapt tussen 3 en 5 altijd heel licht. Al vanaf dat hij baby was! Daarbij schakel ik heel makkelijk 's nachts. Ik ben meteen heel helder, ga ik liggen dan slaap ik ook weer direct. Voor ons werkt het gewoon :slight_smile:

Gister moest ik sinds de vakantie weer werken en heb ik haar om 6u BV gegeven. Hub is alleen om 11u op mijn werk geweest voor een voeding en de voeding van 15u heeft hij vervangen voor pap van bv (uit bekertje dus) en een cracotte en dat ging prima :dance: ze hield dat dus ook prima uit tot het avondeten en 19u de borst :clap: Ben zoooo blij en opgelucht! :inlove: