zon in de herfstvakantie

We willen misschien een weekje weg in de herfstvakantie naar een plek met iets beter weer dan hier in oktober. Het moet wel op rij-afstand zijn (900- max 1200 kilometer vanaf Apeldoorn) want we willen met de eigen auto. Ik zit dan te denken aan Zuid-Frankrijk, Noord-Italie, misschien Kroatie?

Is er iemand in die periode wel eens daar geweest? Hoe is dan het weer over het algemeen? Nog wel geschikt om op een terrasje te zitten of moeten de paraplu’s en regenlaarzen mee? Strandweer hoeven we denk ik niet meer op te rekenen in oktober… hoewel, de Adriatische zee is misschien nog niet eens zo koud?

Ik weet wel dat het weer onvoorspelbaar is en een keer een regenbuitje is ook echt niet erg, maar als het daar net zo is als hier in de herfst dan blijven we liever dichter bij huis. Ik ben dus benieuwd naar de ervaringen.

Een oom en tante van mij wonen onderaan in de Drome Vallei… en dat is in 1 dag te rijden. Ze hebben het er vaak nog wel mooi tot eind oktober/begin november. In de zin dat het er dan vaak nog wel droog en zonnig is. Maar het is dan al wel koud! Ook daar hebben ze rond die tijd al wel nachtvorst.

Dus voor echt mooi weer moet je denk ik richting middelandse zee… cote d’azur en spanje…

Droog & zonnig klinkt goed, daar doe ik het voor :smiley:

Ik ga eens zoeken wat er is in die regio, dank voor de tip.

We zijn een keer naar het midden van Frankrijk geweest in de herfstvakantie. We hadden verwacht ongeveer 20 graden te hebben, maar we zaten in een soort vallei en daar was het overdag 8 graden en 's nachts zelfs iets onder 0 :shock:

Het was wel zonnig en droog, maar toch te koud voor de zomerkleding die we mee hadden genomen :roll:

Misschien Zuid Frankrijk, maar dan zit je volgens mij wel boven die 1200 km…

Ik denk dat je op 1 dag rijden sowieso wel overal herfstweer treft. wellicht wel warmer dan bij ons, maar of het overal zon zeker is (en regenvrij zeker) dat weet ik niet.

Is er een reden dat je niet wil vliegen? Ik weet niet met hoeveel personen je bent, maar de goedkope maatschappijen vliegen soms zo goedkoop, dat je dat behoorlijk tegen de benzine en tol kosten kan afwegen.

Is er een reden dat je niet wil vliegen? Ik weet niet met hoeveel personen je bent, maar de goedkope maatschappijen vliegen soms zo goedkoop, dat je dat behoorlijk tegen de benzine en tol kosten kan afwegen.

We vinden het altijd wel prettig om op vakantie een auto bij ons te hebben, zodat we wat uitstapjes in de omgeving kunnen maken. Vliegtickets zijn inderdaad vaak niet duur (hoewel, in de herfstvakantie ook niet spotgoedkoop) maar als daar dan nog een huurauto bijkomt, wordt het best veel geld voor 'zomaar' een weekje weg.
Ik heb een lease-auto van mijn werk, dus geen benzinekosten, dat scheelt ook. En we hebben geen hekel aan autorijden. Maar het nadeel is natuurlijk dat we niet naar de echt zonnige bestemmingen kunnen gaan.
Dus ik begin me er al bij neer te leggen dat het niet gaat lukken.

We gaan op dit moment in elk geval nog niets reserveren, maar ik houd wel de weersverwachting in de gaten, dus misschien als het in die periode ergens lekker weer is, dat we dan toch nog richting zuiden vertrekken.

@Mejis wrote:

We vinden het altijd wel prettig om op vakantie een auto bij ons te hebben, zodat we wat uitstapjes in de omgeving kunnen maken. Vliegtickets zijn inderdaad vaak niet duur (hoewel, in de herfstvakantie ook niet spotgoedkoop) maar als daar dan nog een huurauto bijkomt, wordt het best veel geld voor ‘zomaar’ een weekje weg.

Ik heb een lease-auto van mijn werk, dus geen benzinekosten, dat scheelt ook. En we hebben geen hekel aan autorijden. Maar het nadeel is natuurlijk dat we niet naar de echt zonnige bestemmingen kunnen gaan.

Dus ik begin me er al bij neer te leggen dat het niet gaat lukken.

We gaan op dit moment in elk geval nog niets reserveren, maar ik houd wel de weersverwachting in de gaten, dus misschien als het in die periode ergens lekker weer is, dat we dan toch nog richting zuiden vertrekken.

Dat laatst is zeker het overwegen waard. Dan weet je tenminste min of meer zeker dat je mooi weer treft.

Vliegen in de herfstvakantie zal inderdaad wel een stuk duurder zijn. Overigens, wellicht voor een volgende keer, kan je in Spanje heel goedkoop auto’s huren. Mijn man heeft het onlangs gedaan bij een organisatie die niet de allernieuwste modellen, maar net wat oudere (enkele jaren, maar nog helemaal prima) auto’s verhuurt. Echt voor een prikkie.