Zolder verbouwen: hoe gedaan?

Wij willen onze zolder gaan verbouwen. Het is een ruimte met een twee kanten een schuin dak. Aan de achterkant willen we waarschijnlijk een dakkapel plaatsen. We willen een stukje ‘voorzolder’ afscheiden om twee werkplekken te maken. En de rest van de zolder gebruiken als slaapkamer (waarschijnlijk voor onszelf).

Nu zijn we op zoek naar slimme ideeën, mooie foto’s, etc. Dus… hoe hebben jullie het gedaan? Een fotootje zou heel fijn zijn.

Wij hebben een extra washok op zolder, helemaal betegeld met een douche en een wastafel. Daar staat ook de wasmachine en de droger.

Echt, we zijn er superblij mee. We hebben twee slaapkamers en onze middelste dochter slaapt daar nu.

We hebben ook een vliering, handig als bergruimte.

Ook hebben we hoge deuren en plafonds, dat staat echt heel mooi en houdt het ruimtelijk.

Wij hadden al een dakkapel, maar voor de rest was de zolder ontzettend lelijk afgewerkt. Dus wij (ahum, manlief) heeft de hele zolder geript.

Vervolgens heeft hij een verlaagd plafond gemaakt, om de hoogte van het dakkapel mooi door te trekken. Wij hebben een vrij lage dakhelling en vonden daarom dit het mooiste. Verder heeft hij onder de schuine kanten opbergruimten die te bereiken zijn met deurtjes (aan de ene zijde van de zolder) en een groot luik (aan de andere kant van de zolder) Toen heeft hij een houten frame getimmerd en gipsplaten daarop gemonteerd. Op die manier hebben we een kamer, een opbergruimte en een inbouwkast afgescheiden.We hebben het plafond en de muren laten stucen, qua afwerking vonden wij dat wel zo mooi.

Wij gebruiken de kamer nu als werkhok voor ons tweeen, maar misschien dat het in de toekomst nog een slaapkamer wordt.

Ik heb wel wat foto’s, in ieder geval van de start van de verbouwing, maar die staan niet op de computer waar ik nu zit. Van het eindresultaat heb ik, geloof ik, nooit foto’s gemaakt :oops: En ik wil wel foto’s voor je maken, maar niet nu. 't Is er nl. een ongelofelijke bende :mrgreen:

Morgen of anders maandag kan ik wel wat foto’s plaatsen (even opruimen…)

Wij gaan onze zolder over een jaar of 2 verbouwen waarschijnlijk. Wij hoeven er niet meerdere kamers te maken, en een washok hoeft ook niet, want we hebben de bijkeuken. We maken er juist geen dakkapel waarschijnlijk, ik vind dat schuine behouden en dan grote dakramen zelf mooier. maar dan heb je minder loopruimte.

Het gaat onze slaapkamer worden, en in die kamer komt wel een op maat gemaakte kast voor onze kleding, en aan de andere kant van de zolder een ligbad en douche met wastafel, zodat we lekker ons eigen paleisje hebben op zolder. Dat zou ik aanraden als je niet heel veel ruimtes ervan hoeft te maken :slight_smile: Kinderen worden ouder en nemen vaak heel wat uurtjes de badkamer in beslag, dus dan lijkt het me heerlijk dat we gewoon die van onszelf hebben

Hier willen we ook een zolderverbouwing gaan uitvoeren maar dat is een behoorlijke.

Er moet een stuk worden aangebouw en aan de andere kant een dakkapel er op.

Dan een kamer maken en een wasruimte voor de machine en de was opvouwen.

Maar omdat dit dus niet alleen de binnenkant verbouwen is willen we het uitbesteden.

Iemand enig idee hoe dit werkt…offertes aanvragen enzo??

wij krijgen op 21 februari de aannemers in huis om onze zolder aan te pakken. We willen juist 1 grote ruimte, cv ketel mooi weggewerkt, wastafel en radiator. Oh en dus geen dakkapel maar twee mooie grote ramen.

Kasten erin, bed naar boven en wij kunnen er zelf in slapen!

Nog geen foto’s maar ben wel van plan om dan te maken terwijl ze bezig zijn. Heb je daar wat aan?

Wij hebben deze zomer de zolder verbouwd (of eingelijk hub). Wij wilden er 2 kamers zodat op termijn de beide jongens er kunnen slapen. Er zat maar aan 1 kant een raam dus aan de andere kant ook een raam laten plaatsen. Bij de ene kant nog een raam erbij, hier zijn nu dus 2 ramen. Bij deze kamer hebben we ook het stukje gang getrokken wat er voor lag en is dus iets groter.

Ik heb nu wel minder ruimte voor de was maar ja, het is wel mooi geworden :thumbup:

Ook bij ons zat er al een dakkapel. Ideaal, het liefst zouden we hem aan de voorkant ook willen hebben.

Als je bij ons met de trap op zolder komt heb je de wasruimte en de cv ketel hangen.

Vervolgens heb je aan je rechterkant een deur naar een klein kamertje. En je hebt rechtdoor een deur naar de werkkamer die over de gehele breedte loopt. Het dakkapel wordt dus gedeeld door de 2 kamers.

We hebben de vloer overal door laten lopen tot aan de punt van het dak. Aan de ene kant hebben we er schotten neergezet. Met magnetisch kliksysteem, als je bij je zooi moet zijn haal je een of meerdere schotten even weg. Een schuifsysteem ging niet daar de balk schots en scheef bleek te zijn (scheelde 2 cm :shock: )

Aan de andere kant hebben we schuine bakken zelf gemaakt die we weg kunnen rollen. Aan de zichtkant staan daar oa boeken in en als je het wegschuift hebben we zooi in doosjes zitten (met name computer zooi hier :roll: )

In de “gang” zeg maar, staat dus de wasmachine en droger. Door het schuine dak konden ze net niet naast elkaar staan en had je waar de trap omhoog ging een lose ruimte waar je niet bij kon.

Mijn man is bijna 2 meter en met zijn lengte hebben we gekeken of hij zonder hoofdstoten de trap nog steeds opkon als we het plafond een stukje verder zouden laten lopen. En dat is gelukt :thumbup: De wasmachine en droger staan nu dus wel naast elkaar en alleen ik moet opletten met mijn hoofd bij het wassen :mrgreen: (maar dat moest toch al)

Echt een uitkomt, ben er superblij mee, dat we het zo hebben opgelost. Het ziet er ook uit of het gewoon zo hoort te zijn. :thumbup:

Oja, we hebben nog meer gedaan.

In het punt van het dak in het gangetje hebben een plafond gemaakt met een vlizotrap. Het vlierinkje is niet hoog, ik kan er net niet rechtop zitten. Maar zorgt wel weer voor extra bergruimte.

In het puntgedeelte van de werkruimte wilde we niet nog een vlizotrap plaatsen, maar hebben we anders gedaan.

in het midden van het plafonnetje hebben we een gat laten zitten en met katrollen (nu electrisch met een zonnescherm motor) komt een loshangend stuk plafond naar beneden. Het plan is om hier de treinbaan van mijn man te maken (inmiddels al een jaar of 6). Nu liggen hier eigenlijk de maanden dat we het niet nodig hebben de tuinkussens :mrgreen:

even foto’s opgezocht die we tijdens en na de verbouwing hebben gemaakt.

:-* Liefs, Evelien :vlinder:

meer :-*

laatste :mrgreen:

Mooi hoor!!!

Hoe hebben jullie het geregeld wat betreft de financiering?

Als wij onze verbouwing willen gaan doen dan hebben we of een flinke lening nodig of iets van een tweede hypotheek.

Wij willen de zolderverdieping graag doortrekken en aan de andere kant een dakkapel.

Ik probeer even een fotootje bij te plaatsen voor het doortrekken van de zolder.

wij gaan ook in het voorjaar de zolder verbouwen. er komen twee dakkapellen waardoor we twee kamers kunnen realiseren en dan nog opbergruimt. in de schuine gedeeltes komen inbouwkasten pfff het moet nog allemaal gebeuren maar de vergunning is in elk geval binnen.

Wij gaan binnenkort verbouwen op zolder. We hebben nu een vlizo trap, waar een gewone trap voor in de plaats komt. Op de zolderverdieping komt een stukje voorzolder, daarna een doorloopkast (wand) naar de nieuwe slaapkamer van onze oudste. Helaas krijgen we geen vergunning voor een dakkapel.

We nemen nu 4 dakramen boven, 3 in de slaapkamer en 1 op de voorzolder voor de lichtinval.

Wij hebben trouwens de hypotheek overgesloten. Er staan nog meer verbouwingen op stapel en dit pakte voor ons het meest gunstig uit. Dat komt overigens ook omdat wij een heel laag bruto maandbedrag aan hypotheek hadden voor het soort huis wat we hebben. Nu zitten we iets hoger, maar nog ver onder het landelijk gemiddelde.

leuk om al die plannen te horen…als er nog mensen zijn die foto’s hebben :slight_smile:

hier willen binnen nu en 2 jaar ook de zolder aanpakken…maarja hoe wil ik het inrichten :think: waarschijnlijk een dakkapel aan de achterkant…en dan 2 slaapkamers sowieso maken en dan een mini computerkamertje en een miniwashokje ofzo :think: …

geen idee of dit realistisch is…dus ben benieuwd naar andere oplossingen en foto’s

@Maxime wrote:

Helaas krijgen we geen vergunning voor een dakkapel.

hebben ze in jullie gemeente geen vergunningvrije maten oid? Hier is het aan de achterkant geen probleem mits niet langer dan 4 meter en minimaal x-cm uit de scheiding met de buren vandaan.

Hier dakkapel laten plaatsen, casco (wel geisoleerd/wind en waterdicht), en de rest zelf afgetimmerd. Erg blij met de ruimte die de dakkapel heeft opgeleverd!

@annemarie69 wrote:

@Maxime wrote:

hebben ze in jullie gemeente geen vergunningvrije maten oid? Hier is het aan de achterkant geen probleem mits niet langer dan 4 meter en minimaal x-cm uit de scheiding met de buren vandaan.

Hier dakkapel laten plaatsen, casco (wel geisoleerd/wind en waterdicht), en de rest zelf afgetimmerd. Erg blij met de ruimte die de dakkapel heeft opgeleverd!

Wij hebben schuine daken over 2 verdiepingen en de welstandscommissie geeft in dat geval geen toestemming om op de bovenste verdieping van het schuine dak een dakkapel te plaatsen. Helaas.

Wij hebben toevallig nu net de aangepaste offerte gekregen voor onze zolderverbouwing 8)

Wij hebben een vrij grote zolder (vinden we zelf).

Aan de achterkant van het huis zit een dakkapel, aan de voorkant loopt de voorgevel nog 1.35m door omhoog. Dus het schuine dak begint pas op 1.35m. We hebben daar dus ook geen knieschotten ofzo, omdat daar de voorgevel dus gewoon achter zit. Onze nok is 4 meter hoog (zit wel in het midden van de zolder) en de breedte van de zolder is 5.40m.

We hebben al een vaste trap en een overloop.

Rechts is de wasmachine/droger aansluiting, daar wordt een aparte kamer van gemaakt met een extra muurtje (3 bij 2,5 ongeveer). Dan worden er 2 kamers gemaakt, eentje van 4,5 bij 3, en de andere is 4/4,5 bij 3 en daarbij zit dus de dakkapel, dus die kamer loopt door over de hele breedte. Een deel is 3 meter breed en een deel is dus 5,40 (L-vorm).

Boven de kamers en overloop komt een vliering (ongeveer 15-20m2) met vlizotrap waarbij het luik op de overloop wordt gemaakt.

Verder wordt de electra aangepast en in het washok en in de kleinste slaapkamer komen elk een groot dakraam. De muren worden gespoten.

Wij hebben de opdracht op werkspot gezet. Daar de reacties afgewacht en gekeken naar de recensies en opdrachten van de aannemer en gewoon waar we een goed gevoel bij hadden. Vervolgens hebben we er een aantal uitgenodigd om een offerte te laten maken. Financieren doen we het zelf.

Overigens, mss interessant om te weten…als je huis ouder is dan 2 jaar en je gaat verbouwen dan betaal je tot juli 2011 (uit mijn hooofd) maar 6% btw op de arbeidskosten ipv 19%.

kittycat klinkt interessant…volgens mij moeten wij ook zo’n soort zolder hebben…zal eens een keer meten…maar mag ik heel brutaal vragen, wat je er ongeveer voor kwijt bent?

@Maxime wrote:

@annemarie69 wrote:
@Maxime wrote:

Wij hebben schuine daken over 2 verdiepingen en de welstandscommissie geeft in dat geval geen toestemming om op de bovenste verdieping van het schuine dak een dakkapel te plaatsen. Helaas.

ah OK, snap het.

@Chrissy wrote:

Ik heb wel wat foto’s, in ieder geval van de start van de verbouwing, maar die staan niet op de computer waar ik nu zit. Van het eindresultaat heb ik, geloof ik, nooit foto’s gemaakt :oops: En ik wil wel foto’s voor je maken, maar niet nu. 't Is er nl. een ongelofelijke bende :mrgreen:

Morgen of anders maandag kan ik wel wat foto’s plaatsen (even opruimen…)

Dit gaat me nu even niet lukken, het loopt hier nu even anders dan ik afgelopen zaterdag dacht. Sorry, ik had je graag wat foto’s laten zien om je ideeen te geven.