Ik ken het hoor, Max is nu 10 maanden en 10 dagen :inlove:. Hij heeft 6 maanden volledig bv gehad en nu nog steeds zo’n drie keer per dag. Ik krijg regelmatig de vraag hoelang ik er nu toch mee door wil gaan. :?
In het begin kreeg ik die vraag ook en zei ik: ik zie wel
Daarna werd het: zo lang mogelijk en toen kwamen de reacties. ‘als je een tweede kindje wil moet je niet zo lang doorgaan met bv’ en ‘goh die en die deed dat ook, knap hoor.’ of 'ik ben zelf gestopt toen ’
Nu echter hebben we het ‘geluk’ dat Fenna allergisch is voor koemelk dus als ik nu zeg zo lang mogelijk omdat ik het wil én omdat ze allergisch is, knikt iedereen instemmend. Wel jammer dat je allergisch moet zijn voordat mensen het goed vinden. :?
het lijkt wel alsof je een legitieme reden moet hebben om langer als een aantal maanden te voeden. Zoals het nu gaat wil ik het echt nog wel ff volhouden hoor… maar ik ga er geen tijdslimiet aan stellen… Ik zie wel… Zolang Daan het er goed op doet…
Maar omdat mijn mentale/emotionele staat op dit moment erg fragiel is, zou het zomaar kunnen dat het van de een op andere dag niet meer gaat. Ik heb me nu al ingeprent dat wat ik kan geven, prima is… en zodra het niet meer gaat ik trots kan zijn op wat ik heb bereikt…
En wat de rest van de wereld zegt… BOEIE!!! :mrgreen:
Ik krijg altijd kromme tenen van ‘goedbedoelde’ adviezen of negatief commentaar. En inderdaad, het is vaak de onwetenheid wat dit doet voorkomen.
Dus je kan wel stellen dat de promotie van borstvoeding wel wat beter mag in Nederland! (Misschien maar eens een tshirt laten bedrukken ofzo. Hahahaha)
Ik heb dus een collega en haar dochter gaf direct de fles omdat papa dan ook dat kon doen. zucht… Je zegt dan in eerste instantie maar niets uit respect, maar je weet dat je met borstvoeding OOK een flesje kan geven. Met moedermelk welteverstaan!
Toen ik Eva Luna ongeveer 10 maanden gaf, zij deze collega dat ik wel heel streberig met de borstvoeding bezig was. (Misschien een beetje te enthousiast, maar ja, het is voor mij het logische vervolg op een zwangerschap en het beste wat je kan geven!)
Nu net een week weer virusvrij. Keelontsteking en griep gehad. En ja hoor, daar komt ze weer: ‘misschien komt het door de borstvoeding, bla bla bla. Je moet beter eten, bla bla bla…’ Inmiddels lach ik er maar om en zeg maar steeds minder.
Maar dat komt mijn borstvoedingspromotieactie niet ten goede. Hihihi…
Of een kennisje dat 9 maanden borstvoeding icm. flesvoeding heeft gegeven. En verwonderd reageert op het feit voormelk. Ik kreeg de fantastische reactie: " na twee weken nog?!" Foutje, ze dacht blijkbaar een colostrum.
Nogmaals ik respecteer iedereen, soms met pijn in mijn hart. Zal geen enkele moeder een slechte moeder noemen, MAAR:
Respect to all bvmommy’s! Al is het zes maanden, langer of fulltime kolven… (Hoewel ik dat laatste persoonlijk pas knap vindt!)
Zo, amen!
Hier bijna geen negatieve reacties. Wel vragen: “Geef je nog BV?”
Ik geef gewoon antwoord en als ik vermoed dat iemand het raar vindt, dan vraag ik daar gewoon naar. Het is immers (helaas) niet zo gewoon om in NL lang te voeden, dus het is logisch dat veel mensen er weinig van weten. Toen Myrthe een jaar oud was, kreeg ik bijvoorbeeld regelmatig oprecht verbaasd de vraag: “Heb je nog melk dan?”
Soms schrikken mensen er even van dat ik zo direvct vraag naar wat ze er van vinden, maar meestal ontstaan er leuke gesprekken door.
Er loopt trouwens nu net zo’n soort draadje op het borstvoedingsforum:
http://www.borstvoedingsforum.nl/viewtopic.php?t=25545&highlight=