Onze zoon was als baby niet erg makkelijk met tandenpoetsen, tot we de electrische borstel uitvonden.
Nooit meer problemen gehad!
Heerlijk!
2x per dag zingend dat ritueel door.
Sins begin oktober zijn we erachter dat ie kaaskiesjes heeft. Ontzettend slechte tanden.
Bij de tandarts las ik dat je elke tand of kies 3 seconde buitenkant, bovenop en binnenkant (per tand of kies dus 9 sec). Vanwege die slechte tandjes deed ik al snel 5 sec. Kon toch alleen maar goed zijn?
In de tussentijd zijn we al tig keer met Giulian bij die (kinder)tandarts geweest en heeft ie tenminste 5 gaatjes laten vullen.
Tussen de 1 na laatste afspraak en de laatste zat 10 dagen en in die tijd is er weer een gaatje gekomen in de kies die notabene 10 dgn ervoor gevuld was. De laatste afspraak was begin dec. (Daarna nog 1 voor n gaatje op 15 dec, maar die tel ik hier ff niet mee.)
Ik snapte er niks van, want wij zijn altijd erg trots geweest op de persoonlijke verzorging van onze zoon. We weten dat anderen die we kennen niet zoveel tijd en zorg in het poetsen van de tanden van hun kinderen staken.
Toen bleek dat ie zo’n slecht gebit had, ben ik nog es bij mensen om me heen gaan vragen hoe zij het gebit van hun kinderen verzorgen en bij de meesten was t wel vaak 2x per dag, maar dan een tandenborstel in het mondje, wat lukraak poetsen en dan klaar.
Onze zoon krijgt ook niet dagelijks snoep, het enige waar ie misschien meer van krijgt dan een gemiddeld kind van zijn leeftijd is drinken, maar dan ook niet altijd limonade, omdat ik zelf niet goed tegen suiker kan. Ik wil dan niet mn zoon “vergiftigen”.
Ik kan hier nog een eeuwigheid over uitwijden, maar hoe dan ook: ik kreeg de laatste keer bij de tandarts van de mondhygieniste de wind van voren in een volle wachtruimte.
Hoe poets jij? Ik vertelde dat ik het 3 sec deed (een beetje geschrokken van haar houding en ik voelde me te kijk gezet, durfde ik niet te zeggen dat ik 5 sec hanteerde), zoals hun advies op de poster aangeeft, aan elke kant van de tand of kies.
Dan moest ik het maar 7 sec gaan doen. En ik moet mijn zoon neerleggen, zodat ik het allemaal zelf beter kan zien.
Ik ben nog es terug gegaan naar de tandarts en heb aangegeven dat ik zo niet wens te worden aangesproken. Ik kom daar voor het gebit van mijn zoon, maar was ze mijn tandarts, dan was ik er niet meer gekomen.
De tandarts legde uit dat ook zij zelf zo aangesproken wordt door die mondhygieniste. Nouja blablabla.
Op aanraden van de tandarts hebben we een elec. tandenborstel van 120euro voor Giulian gekocht.
Je moet wat…
Tijdens dat gesprek kwamen we erachter dat de medicatie (o.a. zn puffer) een grote invloed kunnen zijn op het krijgen van die gaatjes.
Diezelfde week brak ik mijn been en sindsdien (17 dec) heb ik t niet meer zelf gedaan, maar anderen. Ik houd mn hart vast voor de afspraak volgende week, want ik weet dat niemand zoveel zorg in zijn gebitje steekt als ik deed voordat bleek dat zijn gebit zo slecht is, laat staan sinds wij er nog meer aandacht voor hebben.
Sinds begin oktober is het een hel om steeds moeilijker om zijn tanden te poetsen. Van een super makkelijk iets, is het een regelrechte drama vol met dreigementen en beloningen geworden.
Ik lig nu min of meer bovenop hem, omdat hij het gewoon niet accepteert hoelang er gepoetst moet worden. En op aanraden van die mondH., want dan zou ik het beter kunnen zien.
Bovendien heeft ie bloedend tandvlees sinds ie naar die mondhygieniste is gegaan. Ze zei het toen al, als teken dat ik een slechte moeder was, ofzo, dat zn tandvlees aan 1 kant bloedt.
Sinds ik het poetsen afgelopen week weer heb over genomen, is het elke nacht drama, want dan doet zijn wang pijn. Ik weet niet hoe het in de tussentijd was, want ik was niet bepaald helder toen.
Ik heb nu eigenlijk zoiets van: nou krijg de kleding maar en we gaan weer terug naar hoe het was.
Er spelen nu zoveel dingen. Ik heb mn been gebroken en kan geen kant op, mn man moet alles als ie thuiskomt van zn werk opvangen. We hebben overdag wel hulp, maar dat is voor de opvang van onze dochter. Dan moet E. na zn werk toch de boodschappen doen, koken, het huishouden, de kinderen naar bed etc etc. Giulian is sinds begin vorige week weer naar school en of ie daar nou weer zo’n moeite mee heeft om zich aan te passen in de klas, of dat het vermoeiend is, geen idee. Hij wil elke ochtend en elke middag thuis blijven. Steeds die strijd.
Hij zit niet lekker in zn vel, terwijl ie zo’n ontzettend makkelijk kind is.
Hij gaat nu dagelijks meerdere keren verschrikkelijk uit zn dak. Hij wil zijn zin en anders helemaal niks. Er is dan ook niet tot hem door te dringen. We raken het spoor een beetje bijster.
Elke dag vreemde gezichten die hem vertellen wat ie moet doen.
Oh hellup!
wat een gekke reactie. Ik heb geleerd van de tandarts dat gaatjes ook afhankelijk zijn van “goed” speeksel.
Ik ben gezegend met goed speeksel en heb nog nooit een gaatje gehad en echt niet dat
ik mijn gebit reuzegoed verzorg.
Ik moet zeggen dat ik een extreem goed gebit heb, was net 6 jaar niet geweest en ze vielen
bijna achterover dat alles er nog zo goed uitzag.
Als je pech hebt heb je fout speeksel en heb je eerder kans op gaatjes. Medicijnen hebben
een negatief effect op speeksel. Gewoon goed blijven poetsen (niet direct
na het eten). Het gaat ook niet alleen om zoet, maar zeker ook om zuren
(in appelsap bijv of andere sappen).
Meid, meid, wat een ellende…! :hug: Allereerst beterschap met je been.
En wat het gebit van je zoontje betreft, wat oneerlijk van je tandarts om je zó te bejegenen! Ik ben bang dat het weinig uitmaakt hoe lang je poetst en hoe duur je tandenborstel is. Volgens mij is de één gezegend met een goed gebit en de ander met een slecht gebit. Heel rot. Ik heb best veel gaatjes gehad in de loop van de tijd. Regelmatig breekt er ergens een stuk kies af en ik poets echt wel goed hoor. Manlief daarentegen komt veel te weinig bij de ta, poetst ook gewoon, flost nooit maar heeft niks… :x Heel oneerlijk, maar zo is het.
Ik zou als ik jou was een second opinion vragen. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Want je bent echt geen slechte moeder, dat kan ik me niet voorstellen.
Ik vind het ook een rare actie van de tandarts. Ook het feit dat ze jullie een dure tandenborstel aansmeert, elektrische tandenborstels van 5 jaar oud zijn net zo goed.
Slechte moeder zijn heeft er niks mee te maken, kant klare onzin en dat ze jullie niks heeft verteld over mogelijke andere oorzaken vind ik ook vreemd.
Ach, ik vind het gewoon superzielig om te lezen. Zowel voor jou als voor je kind, wat een frustratie.
Ik zou het per direct loslaten, geeeen drama meer aangaan, geen strijd ervan maken.
Praat met je kind en zorg dat de tandjes gepoetst worden maar ga niet op hem liggen, zo wordt het alleen maar drama en zal het alleen maar moeilijker worden ipv makkelijker.
Laat hem lekker een keer een middagje thuisblijven, schoolgaan is ook vermoeiend en heftig voor die kleintjes.
Verder sluit ik me aan bij wat anderen al zeggen; hij heeft gewoon pech, je poetst hem goed en meer kan je gewoon niet doen. Heel vervelend, maar ja.
Jeetje meid, wat een gedoe. zoals al gezegd, er zijn veel meer factoren van invloed op het gebit dan hoe lang je poets (en zeker hoe duur je tandenborstel is). astma medicatie kan erg slecht zijn voor je gebit. ik weet niet of hij ook vaker antibiotica heeft gehad? ook dat heeft invloed.
ik zou met poetsen terug gaan naar een normale situatie, goed poetsen maar niet enorm of heel erg lang.
en een andere tandarts zoeken en het verhaal daar uitleggen.
een arts moet met je meedenken en een vertrouwensband hebben, en dat heb je hier duidelijk niet.
:hug: voor jou. je bent echt geen slechte ouder hierdoor hoor!
kom zeg, wat een rare uitspraak van die tandarts :eh:
:hug:
Hier vanmorgen weer met Th naar de tandarts gegaan.
Sinds hij zijn ab-kuur gehad heeft klaagt hij over tandpijn en nu had hij dus een gaatje in zijn kies. In september kwamen we ook bij de tandarts toen had hij een aantal gaatjes en in de maanden die volgenden zijn ze (in 2 behandelingen) gevult.
Maar Th heeft dan blijkbaar ook “kaaskiesjes”. En dan poets ik dus ook 2x per dag (na zijn pufje/medicijnen) en hij laat het ook gewillig toe.
Ik ken dat gedrag dat jou zoon nu heeft ook wel van Th.
Het is voor hem de manier om met moeilijke momenten, veranderde situaties om te gaan (manier om controle te houden?).
Sterkte! :hug:
en uuh… jij bent GEEN slechte moeder!
:naughty: Tsss… die mondhygienistewil graag klanten verliezen?
‘Puffers’ zijn idd slecht voor het gebit, na het puffen naspoelen met water wordt dan ook geadviseerd. Verder zou ik idd de strijd los laten, dat arme jongetje… lekker weer gewoon poetsen (van te hard/veel poetsen gaat je tandvlees ook bloeden! dat wéét een tandarts toch ook wel?) en even weer de rust in jullie thuis brengen. Succes!