zo jammer...

de middelste kwam net bijna in tranen thuis. Na de zomervakantie gaat hij naar groep vier en zijn groep drie wordt opgedeeld over de twee andere groepen drie, zodat er twee groepen ontstaan. En nu gaan drie van zijn vriendjes dus naar een andere klas. De meisjes zijn ook al opgedeeld. Er zat een briefje bij dat ze hebben gekeken naar de groep en blablabla maar waarom hebben ze dan zijn beste vriend en hem niet bij elkaar gehouden? Dat zielige koppie, zo sneu. Dat doet mijn moederhart toch wel enorm zeer.

ik zou toch even overleggen met school of er nog een andere optie is…

Als je het probleem uitlegd, zullen ze het heus begrijpen (wellicht hebben ze het bij het indelen over het hoofd gezien?)



het lijkt me iets waar je met school wel uit moet komen.



Succes!

oh dat vind ik ook altijd zo sneu…



Hier gaat dat met groep 1 gebeuren. Voor ons in dit geval niet aan de orde. Maar dan krijgen de ouders van de klas die gesplitst gaat worden gelukkig wel altijd de mogelijkheid om vantevoren aan te geven welke combinaties van kinderen ze graag bij elkaar zouden willen zien. In 99% van de gevallen wordt hier ook daadwerkelijk rekening mee gehouden (van vorig jaar weet ik dat ze bij 1 stel vriendjes dus bewust ze uit elkaar hebben gehaald om op die manier van een hoop onrust in de klas af te zijn, maar dit is duidelijk naar de ouders gecommuniceerd).

Hier is dat ook gebeurd toen mijn middelste naar groep 3 ging. Daar was hij (en wij) niet blij mee.

Uiteindelijk is het heel erg mee gevallen. Hij speelt nog steeds graag en vaak met de kinderen uit zijn “oude” klas en heeft nieuwe vriendjes gemaakt in zijn nieuwe klas.

ik zou er zeker over gaan praten of er niet een optie is waarbij je kind bij zn vriendje blijft



aan de andere kant, mijn dochter heeft t ook wel meegemaakt en had binnen een week na de vakantie weer vrolijk vriendinnetjes binnen haar groep gemaakt , speelt ook nog met t oude vriendinnetje dus ik wil maar zeggen

ze zijn vaak ook heel flexibel

Wij hebben afgelopen dinsdag iets soortgelijks gehoord. Van de 6 groepen 4 nu gaan ze naar 4 groepen 5 na de vakantie. Indy’s klas en nog 1 andere klas worden helemaal “versnipperd” over de 4 groepen 4 die niet opgesplitst worden. Voorheen mochten de kinderen zelf hun voorkeuren opgeven bij wie ze graag wilden blijven. Omdat dit toch vaak jaloezie bij klasgenootjes gaf (“zij staat wel op je lijstje en ik niet”) en een hoop teleurstelling als de wensen niet waargemaakt konden worden hebben ze besloten het dit jaar anders te doen. De ouders mochten een aanbevelingsbrief aan de juf schrijven met de naam of namen van kinderen met wie zij graag zien dat hun kind door gaat. De kinderen weten dit dus zelf niet. Zij legt al deze brieven bij elkaar en gaat kijken of er te matchen is, ook in combi met sociogrammen enz. Indy heeft zelf al heel duidelijk aangegeven met wie ze graag in de klas wil blijven en wij zagen ook dat dit de kinderen zijn waar ze het liefst mee speelt. Over 2 weken wordt bekend met wie, in welke klas, bij welke juf/meester én op welke locatie ze komen. Wat een veranderingen zeg!



Indy zelf was heel nuchter toen ik haar woensdagmorgen vertelde dat haar klas uit elkaar ging en dat ze komend schooljaar in een bestaande klas komt. “Oh, dat vind ik eigenlijk wel leuk, krijg ik weer allemaal nieuwe vriendjes en vriendinnetjes!”



Maar feit bij jou blijft wel dat het gek is dat ze jouw kind bij zijn vriendjes vandaan halen terwijl zij wel bij elkaar blijven. Ik zou er inderdaad over gaan praten. Sterkte ermee!

@marloes vip wrote:

de middelste kwam net bijna in tranen thuis. Na de zomervakantie gaat hij naar groep vier en zijn groep drie wordt opgedeeld over de twee andere groepen drie, zodat er twee groepen ontstaan. En nu gaan drie van zijn vriendjes dus naar een andere klas. De meisjes zijn ook al opgedeeld. Er zat een briefje bij dat ze hebben gekeken naar de groep en blablabla maar waarom hebben ze dan zijn beste vriend en hem niet bij elkaar gehouden? Dat zielige koppie, zo sneu. Dat doet mijn moederhart toch wel enorm zeer.




Wat een teleurstelling voor je middelste… Ik snap dat je het zo sneu vindt voor je kind.

Echter zal er heus goed en lang nagedacht zijn hoor (die blablabla doet overkomen alsof

je denkt dat t met een uurtje is bedacht allemaal). En zoals hier al gezegd is, kinderen

zijn echt heel flexibel en wennen snel aan nieuwe situaties.



Mocht het je echt hoog zitten, dan zou ik een gesprekje aanvragen. Kun je even je

verhaal kwijt / hart luchten en aanhoren waarom het zo gekozen is. Open communicatie

is hierin heel belangrijk, alleen moet je je wel realiseren dat school niet alleen rekening

houdt met jouw kind maar met alle kinderen in het algemeen. Suc6!

Heb je er inmiddels al over gesproken? :-*

Ik denk ook niet dat dit “zomaar” een beslissing is geweest. Als het bij ons op school voorkomt gaat dat echt heel zorgvuldig en gaan er vaak meerdere vergaderingen overheen voordat zo’n besluit genomen wordt. Dan wordt er dus echt gekeken naar groepssamenstelling wbt vriendjes, jongens/meisjes enz. Ik zou het als moeder ook echt helemaal niet leuk vinden als dat bij een van mijn kinderen zou gebeuren, maar als juf weet ik ook wel dat dat proces echt niet zomaar in een uurtje genomen is. Maar ik zou wel aangeven dat je zoontje er moeite mee heeft, soms ontstaan er vriendschappen buiten school waar ik als juf echt geen weet van heb. Ik heb ook wel eens 2 vriendinnen uit elkaar gehaald omdat ze op school nooit samen speelden. Maar die bleken na school wel heel dik te zijn en de ouders ook. Gelukkig konden we dat toen nog terugdraaien.

Hier hebben ze ook voor het nieuwe schooljaar van 4 groepen 3 groepen gemaakt en dan komt er een groep 4, 4/5 en een groep 5.



De klas van mijn zoon is ook helemaal door elkaar gegooid, maar hij zit wel bij kinderen in waar hij ook veel mee speelt.



Vind dit voor jouw zoontje wel heel erg sneu zeg.



Ik zou toch is informeren waarom ze uit elkaar gehaald zijn.

Ik vind het gewoon niet eerlijk dat zijn klas opgedeeld wordt en de rest wel bij elkaar blijft. Waarom hebben ze dan niet alle drie de klassen door elkaar gedaan en daar twee nieuwe klassen van gevormd. Dat lijkt mij persoonlijk veel eerlijker. Ik ga het ook zeker aangeven op school.