Zo een verschikkelijke pijn!

Mijn baby is nu ruim een dag, maar mijn tepels zijn zo hard en doen zo een pijn dat ik eigenlijk alleen nog maar kan huilen en net hem maar van de borst heb gehaald.

Wat moet ik doen? Aanleggen is nu al door meerdere gedaan en ze zeggen allemaal hoe goed het gaat… maar ik kan alleen maar huilen van de pijn… helpt een tepelhoedje of iets? Ik weet me geen raad :cry:

Iemand?

wie is ‘ze’? ‘ze zeggen dat het goed gaat’?

Meid, meid, meid, ik voel bijna letterlijk met je mee. Ik dacht destijds: ach, die pijn wordt wel minder (ja, tegen het einde van de voeding, maar dan was het leed al geleden). Ik heb pas later ontdekt dat voeden écht helemaal geen pijn moet doen! De tepel komt achter in de mond, in het weke gedeelte te liggen, en raakt dus niets. Het zuigen (met een kracht!) kan wel even gevoelig zijn, maar dát gevoel moet in de eerste minuut sterk minder worden!!!

Wat kun je nu doen? Iemand mee laten kijken met het aanleggen, en aangeven dat het pijn doet EN DAT DAT NIET ZO HOORT! Je kunt altijd iemand bellen van VBN of LLL, telefoonnummers van contactpersonen in je buurt vind je op hun sites. Echt bellen hoor, ik heb veel te lang gewacht en daarom onnodig veel pijn geleden!!! :-* :hug:

O wacht, nog gefeliciteerd :oops: :inlove: Alles goed gegaan met de bevalling? :-*

Bevalling gelukt, laat ik het daar maar even op houde :wink:

Maar mijn tepels zijn ook hele tijd hard, snap er nietss van

En er zijn verschillende mensen op het ziekenhuis komen helpen en ook thuis nu… ik weet het even niet meer, maar hij moet zo wel weer eten…

oja, bedankt vast voor jou reactie!

Ik heb weleens gehoord dat je je tepels even kunt verdoven met n ijsklontje

Mijn ervaring is, dat het de eerste dagen wél pijn doet, dat duurde een paar dagen en toen waren mijn tepels er aan gewend.

Ik hoop dat Yvonne Z. snel reageert, ik weet zeker dat zij goede tips heeft.

Gefeliciteerd met je zoon :wink:

@anjelique! wrote:

Mijn baby is nu ruim een dag,

Allereerst van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoontje :smiley:

@anjelique! wrote:
maar mijn tepels zijn zo hard en doen zo een pijn dat ik eigenlijk alleen nog maar kan huilen en net hem maar van de borst heb gehaald. Wat moet ik doen?

In eerste instantie vind ik het klinken alsof je kindje de tepel tussen zijn kaakjes heeft geklemd en dus niet een grote hap borst in zijn mondje heeft (de tepel én een groot gedeelte van de tepelhof). Heeft hij zijn mondje echt wagenwijd open als hij aanhapt? Ligt zijn tongetje over zijn onderkaak? Kun je verder nog iets aan je tepels zien? Hoe ziet je tepel eruit direct nadat deze uit het mondje van je baby komt; mooi rond en roze of misschien toch wit, afgeplat of met een randje erover? Is je tepel intact of heb je kloofjes? Hoe haal je je zoontje van de borst?

@anjelique! wrote:
Aanleggen is nu al door meerdere gedaan en ze zeggen allemaal hoe goed het gaat… maar ik kan alleen maar huilen van de pijn… helpt een tepelhoedje of iets? Ik weet me geen raad :cry:

Iemand?

Eén ding staat vast: borstvoeding geven mag geen pijn doen. Pijn is een teken dat er iets niet goed gaat. Kun je eens vragen aan de zorgverleners die je hebben geholpen met aanleggen hoe ze beoordelen of het goed gaat? Hebben ze gedurende de gehele voeding meegekeken of alleen met het aanhappen?

@anjelique! wrote:
En er zijn verschillende mensen op het ziekenhuis komen helpen en ook thuis nu… ik weet het even niet meer, maar hij moet zo wel weer eten…

Ik voel je wanhoop, wat kun je je dan naar voelen heh :cry: Ik denk dat het belangrijk is om even diep adem te halen en pas op de plaats te maken. Vaak wordt er door een zorgverlener met de beste bedoelingen hands-on begeleiding gegeven. Helaas gaat het daar ook vaak mis, vooral als de baby bijvoorbeeld wordt aangekoppeld (hoofdje en borst worden vastgepakt en zo wordt de baby dan “aangelegd”). Borstvoeding geven is aangeleerd gedrag, zowel moeder als kind moeten het leren. Dat vergt vaak wel enige oefening en daarom is het erg belangrijk dat je je kindje zoveel mogelijk zélf aanlegt. Een zorgverlener kan met je meekijken en waar nodig tips en informatie geven.

Jij kunt je kindje helpen om het borstdrinken goed onder de knie te krijgen, door hem daarin te begeleiden. Het scheelt dan vaak al heel veel als je zelf over de juiste informatie beschikt. Lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen legt op haar site stap voor stap de basis van bv uit: http://www.eurolac.net/index.php?p=8 . Ook op bv.com wordt uitgebreid aandacht besteed aan het aanleggen: http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/als_je_aanlegt.html .

Probeer de rust en de tijd te nemen om je baby goed aan te leggen. Denk daarbij ook aan je eigen lichaamshouding; als je zittend voedt, zorg dan dat je goed rechtop in een comfortabele stoel zit. Wanneer je onderuit gezakt zit te voeden, wijst je tepel iets omhoog en zal deze langs het gehemelte van je kindje schuren. Bovendien zul je geneigd zijn om onbewust je lichaamshouding aan te passen, waarbij de borst wat uit het mondje van de baby wordt getrokken.

Als je liggend voedt, zorg dan voor voldoende steun in nek en rug. Dit om te voorkomen dat je onbewust je houding gaat corrigeren en daarbij de borst wat uit het mondje van de baby trekt.

En inderdaad: bel gerust met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (0343-576626) of Borstvoedingorganisatie LLL (0111-413189). Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Beide organisaties zijn zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Bellen hoor!

Bedankt!

Kun je verder nog iets aan je tepels zien? Hoe ziet je tepel eruit direct nadat deze uit het mondje van je baby komt; mooi rond en roze of misschien toch wit, afgeplat of met een randje erover? Is je tepel intact of heb je kloofjes? Hoe haal je je zoontje van de borst?

Hij is niet mooi rond, maar wel afgeplat en je gaat een randje zien bij 1 borst. Als hij "bijtrekt" dan zie je dat hij beetje aan het splijten is zeg maar.. volg je het?
En ik haal hem eraf als hij of stopt of nu dus door de pijn door een vinger ertussen te steken zodat de pijn stopt en pijnloos ervan af kan halen.

Wat ik me eigenlijk wel bedenk is dat de kraamhulp het allemaal iets anders wilt dan ik eerst deed.. :think: Zij wilt bijvoorbeeld dat ik begin bij de borst waar ik geeindigd ben, terwijl ik daarvoor deed elke voeding een borst en dat liep toen eigenlijk lekker.
Wat ook wel meespeelt is dat ik enorme naweeen heb. Hierdoor zit ik ook wel wat verkrampt. Door die buikpijn geef ik nu liggend voeding en wil de kraamhulp er de hele tijd bij zijn waar ik eigenlijk ook heel nerveus van wordt.. moet ik denk ik toch maar melden.

Wil absoluut niet stoppen, hij drinkt goed, hij plast zelfs al meerdere keren en ik wil hem dit niet ontnemen..

Maar zal een tepelhoedje even een tijdelijke oplossing zijn of is dat meer de oplossing voor andere kwaaltjes oid?

Heel erg bedankt.. de volgende voeding komt er bijna aan.. ben moed aan het verzamelen..

Een tepelhoedje zal je tepels misschien ontzien. Echter wou ik dat ik ze nooit gebruikt had. Leonie moest er veel groter door happen, wat ze helemaal niet kon. Hierdoor is ze de tepel naar binne gaan slurpen, wat ze dus later ook zonder hoedje deed. En dat deed pijn! Bovendien moest ze veel harder zuigen voordat er wat door dat hoedje kwam… Nee, voor de pijn was het even lekker, maar het was beter geweest als ik ze niet gebruikt had.

Oh ANGELIQUE! Gefeliciteerd meid!!

Ik hoop dat de tips van de meiden hier je erdoorheen slepen en snel helpen zodat je écht kan genieten straks van het voeden :inlove:

Meid gooi het eruit hoor tegen je kraamhulp!!

Ik wilde ook het liefst zelf met mijn baby voeden aan het begin,even op elkaar concentreren en samenwerken,dat is de key…als je smamen werkt,hij hapt goed en jij geeft de tepel goed aan dan moét het géén pijn doen…

Ik weet dat mijn zus idd dat gevoel had wat eerder omschreven werd…even de zuigkracht die zeer deed de eerste weekjes maar dat moét de eerste minuut idd afzwakken en weg zijn!!

SUCCES!!

JE KAN HET ECHT!!!

:hug:

:-* Sas

@anjelique! wrote:

maar mijn tepels zijn zo hard en doen zo een pijn dat ik eigenlijk alleen nog maar kan huilen en net hem maar van de borst heb gehaald. Wat moet ik doen?

@Yvonne Z. wrote:
In eerste instantie vind ik het klinken alsof je kindje de tepel tussen zijn kaakjes heeft geklemd en dus niet een grote hap borst in zijn mondje heeft (de tepel én een groot gedeelte van de tepelhof). Heeft hij zijn mondje echt wagenwijd open als hij aanhapt?

Ik had mijn reactie nog even aangevuld en toen zag ik pas dat jij ook alweer had gereageerd :wink:

@anjelique! wrote:
Hij is niet mooi rond, maar wel afgeplat en je gaat een randje zien bij 1 borst. Als hij “bijtrekt” dan zie je dat hij beetje aan het splijten is zeg maar… volg je het??

Dat de tepel afgeplat uit het mondje komt, wijst erop dat deze wordt afgeklemd. De tepel ligt dus waarschijnlijk teveel voorin het mondje van je baby (tegen het harde gehemelte aan), terwijl deze juist helemaal áchterin het mondje van je baby zou moeten liggen. Daar zit namelijk alleen maar zacht vlees, de tepel kan daar niet worden afgeklemd of zelfs kapot gaan. Om ervoor te zorgen dat de tepel helemaal achterin het mondje van je baby komt te liggen, moet hij zijn mondje wagenwijd open hebben op het moment dat je hem naar je borst brengt. Dit kun je stimuleren door met je tepel langs zijn bovenlipje/tussen zijn bovenlipje en neusje te strelen. Zorg ervoor dat zijn neusje tegenover jouw tepel ligt. Hij zal zijn hoofdje vervolgens iets naar achteren bewegen om zijn mondje goed wijd open te doen. Wacht het juiste moment af en haal hem pas naar je toe als het mondje echt goed open is en het tongetje iets uitsteekt. Je baby moet de tepel én een groot gedeelte van de tepelhof in zijn mondje hebben, zijn lipjes moeten naar buiten gekruld zijn en zijn neusje en kinnetje raken de borst.

@anjelique! wrote:
En ik haal hem eraf als hij of stopt of nu dus door de pijn door een vinger ertussen te steken zodat de pijn stopt en pijnloos ervan af kan halen.?

Dat is inderdaad de juiste manier om je baby van de borst te halen. Als het voeden pijn doet, voed dan niet met kromme tenen door maar haal je baby van de borst en leg hem vervolgens rustig opnieuw aan. Door het aanleggen consequent te corrigeren, zal je zoontje uiteindelijk leren hoe hij op de juiste manier moet aanhappen.

@anjelique! wrote:
Wat ik me eigenlijk wel bedenk is dat de kraamhulp het allemaal iets anders wilt dan ik eerst deed… :think: Zij wilt bijvoorbeeld dat ik begin bij de borst waar ik geeindigd ben, terwijl ik daarvoor deed elke voeding een borst en dat liep toen eigenlijk lekker.?

Hieruit denk ik af te leiden dat jij één borst per voeding aanbood en dat de kraamverzorgende aanraadde om twee borsten per voeding aan te bieden, klopt dat? Om de melkproductie optimaal op gang te brengen, is het belangrijk dat de borsten goed en vaak worden gestimuleerd. Daarom wordt aangeraden om zeker in het begin altijd twee borsten per voeding aan te bieden. Bovendien krijgt je zoontje op die manier optimaal de gelegenheid om vaak aan de borst te oefenen, zodat hij zich de drinktechniek eigen kan maken.

@anjelique! wrote:
Wat ook wel meespeelt is dat ik enorme naweeen heb. Hierdoor zit ik ook wel wat verkrampt. Door die buikpijn geef ik nu liggend voeding en wil de kraamhulp er de hele tijd bij zijn waar ik eigenlijk ook heel nerveus van wordt… moet ik denk ik toch maar melden.?

Wat vervelend joh, dat je zo’n last hebt van naweeën :frowning: Voor jou is het op dit moment misschien een schrale troost, maar die naweeën hebben een belangrijke functie. Door het samentrekken van de baarmoeder zal de wond sneller dichtgaan, de bloedingen zullen sneller minder heftig worden en je baarmoeder komt op deze manier sneller terug naar de oorspronkelijke grootte. Dit gebeurt onder invloed van het hormoon oxytocine, dat ook voor het toeschieten van de melk zorgt. Het voeden aan de borst zorgt dus voor een optimaal herstel van de baarmoeder en aan het samentrekken van je baarmoeder tijdens het voeden kun je weer merken dat er een toeschietreflex optreedt. Je zou eventueel een pijnstiller kunnen nemen (bijvoorbeeld een paracetamol of ibuprofen)?

Ik kan me voorstellen dat je het op dit moment fijner vindt om liggend te voeden. Bij liggend voeden heb je over het algemeen echter minder overzicht, dan is het vaak wat moeilijker om te zien of je baby ook echt goed is aangelegd. Probeer je baby dus extra zorgvuldig aan te leggen. Wellicht kun je nog iets met de informatie op bv.com over deze voedingshouding? http://www.borstvoeding.com/kindjeaandeborst/kraamtijd/borstvoedingshoudingen.html#deel3 (met foto’s)

Als je het prettiger vindt om tijdens het voeden even alleen met je baby te zijn, kun je dat gerust aangeven; men zal jouw wens toch echt moeten respecteren.

@anjelique! wrote:
Wil absoluut niet stoppen, hij drinkt goed, hij plast zelfs al meerdere keren en ik wil hem dit niet ontnemen…?

:thumbup: Dat is een heel goed teken joh, dat je zoontje al meerdere keren heeft geplast! Hoe gaat het met de poepluiers, raakt hij zijn eerste ontlasting (de meconium) goed kwijt?

@anjelique! wrote:
Maar zal een tepelhoedje even een tijdelijke oplossing zijn of is dat meer de oplossing voor andere kwaaltjes oid??

Aan het gebruik van tepelhoedjes kleven veel nadelen, zoals de kans op zuigverwarring en terugloop van de melkproductie. Bovendien neemt het de oorzaak van het probleem niet weg, in veel gevallen het aanleggen. Door de oorzaak van de pijn weg te nemen en de baby op de juiste manier aan te leggen, zal de pijn snel verdwijnen. Wil je toch tepelhoedjes gaan gebruiken, dan is het aan te raden om dit onder begeleiding van een lactatiekundige te doen.

Heel erg bedankt voor alle goede adviezen!

Ga een andere houding zoeken en het weer met volle moed doen.

Moet eerlijk zijn dat hij vanacht flesjes heeft gekregen… moest echt even bijkomen. Maar nu zit hij weer te happen naar me, dus ga er weer voor!

oja, de naweeen zijn waarschijnlijk zo heftig omdat ik ingeleid ben dus tja… i.c.m. derde kindje is het lastig. Ik slik al paracetamol en heb bedacht dat ik de zgn. maximale dosis even ga overschrijden om de bv op gang te houden.

oja, ontlasting wordt al geler, gaat goed dus!

Ben weer een stuk optimistischer 8)

Anjelique… oooooh, nog gefeliciteerd :dance: :-* ! En succes met de bv!

Ben weer een stuk optimistischer

Mooi zo!!! :dance: Hopen dat dit even een hobbel was waar je overheen moest, hoe gaat het aanleggen nu? En hoe is het met de pijn? :-*

ben gister helemaal overgestapt op kolven. Het bloed liep erlangs en kon alleen nog maar huilen :?

Dus we hadden bedacht dat we de tepels eerst willen laten genezen en dan weer te gaan aanleggen.

Het is nu alle voedingen al gelukt en probeer mijn pijnlijke ervaring achter me te laten om het later weer live te proberen.

Ik houd jullie op de hoogte! :slight_smile:

Ik herken dit verhaal, het gebeurde bij mijn jongste dochter (bij de oudste nooit een probleem). Na een dag of 2 had ik blaren op mijn tepels en er klam ook bloed uit. Aanleggen deed heel veel pijn, en ik wist niet meer waar ik het zoeken moest. Dieptepunt kwam na 5 dagen, tepelhoedjes lukte ook niet echt en de pijn was onverdragelijk.

Volgens iedereen, en ook mezelf, was het aanleggen het probleem niet. Wel las ik ergens dat zo’n pijnlijk randje ook kan duiden op wegzakken bij het voeden. Ik ben toen alle voedingen liggend gaan doen, want dan blijft de baby op de juiste hoogte. En toeval of niet, vanaf toen ging het elke voeding iets beter, en na 2 dagen geen probleem meer.

Overigens had een vriendin het ook opeens bij haar derde, dat is uiteindelijk ook goedgekomen. Bij ons beide kwam het met name door de enorme zuigkracht van onze dochters, terwijl die tepels toch echt wel wat gewend waren van de vorige kinderen.

Nog 2 tips: smeren met bepathen creme, helpt herstel van tepel, of de mother care pads, die verzachten en versnellen de genezing. Die pads zou je de kraamhulp naar moeten vragen.

Sterkte!

@johanna wrote:

Na een dag of 2 had ik blaren op mijn tepels en er klam ook bloed uit. Aanleggen deed heel veel pijn, en ik wist niet meer waar ik het zoeken moest. Dieptepunt kwam na 5 dagen, tepelhoedjes lukte ook niet echt en de pijn was onverdragelijk.

Volgens iedereen, en ook mezelf, was het aanleggen het probleem niet. Wel las ik ergens dat zo’n pijnlijk randje ook kan duiden op wegzakken bij het voeden. Ik ben toen alle voedingen liggend gaan doen, want dan blijft de baby op de juiste hoogte. En toeval of niet, vanaf toen ging het elke voeding iets beter, en na 2 dagen geen probleem meer.

Met aanleggen worden de handelingen van de baby bedoeld, maar zeer zeker ook de handelingen van de moeder. De baby op de juiste hoogte brengen en houden (door te zorgen voor goede ondersteuning) is dus een onderdeel van het aanleggen.

@johanna wrote:
Overigens had een vriendin het ook opeens bij haar derde, dat is uiteindelijk ook goedgekomen. Bij ons beide kwam het met name door de enorme zuigkracht van onze dochters, terwijl die tepels toch echt wel wat gewend waren van de vorige kinderen.

Een gezonde, op tijd geboren baby beschikt inderdaad over een flinke dosis zuigkracht :wink: Die zuigkracht is echter niet de oorzaak van pijnlijke tepels, het is de wrijving wanneer de tepel in aanraking komt met de harde delen van het babymondje (het harde gehemelte of de kaakjes). Op bv.com legt lactatiekundige Gonneke van Veldhuizen in detail uit hoe het drinkproces van een baby aan de borst in zijn werk gaat: http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven_van_moedermelk.html . Op de tekeningen is duidelijk te zien hoever de tepel eigenlijk achterin het mondje van de baby moet komen te liggen. Voel zelf maar eens met je tong achterin je mond, daar zit alleen maar zacht vlees. De tepel kan daar nergens langs schuren en kan ook niet worden afgeklemd. Zodra de tepel teveel voorin het mondje van de baby ligt, komt deze in aanraking met het harde gehemelte. Door de druk van de tong en onderkaak wordt de tepel dan tegen het harde gehemelte gedrukt en dát zal klachten gaan geven. Net als een tepel die tussen de kaakjes geklemd zit…

@johanna wrote:
Nog 2 tips: smeren met bepathen creme, helpt herstel van tepel, of de mother care pads, die verzachten en versnellen de genezing. Die pads zou je de kraamhulp naar moeten vragen.

Als er sprake is van een relatief klein kloofje, volstaat het om een druppel moedermelk over de tepel uit te smeren; moedermelk heeft een antibacteriële en helende werking. Is de tepel erg beschadigd, dan kan het smeren met een zalf inderdaad heel nuttig zijn. Dat heeft te maken met het wondvocht dat wordt aangemaakt door je lichaam. Als dit door het wondje naar buiten komt, verdampt het en komt er een korstje op de wond. Een korstje op de tepel zal tijdens de voeding vaak weer worden opengehaald en dat is erg vervelend. Door te smeren met een zalf zal de wond van binnenuit helen, waardoor korstvorming wordt beperkt. Dit wordt ook wel moist woundhealing genoemd.

Als je wilt smeren met een zalf, is het aan te raden om een zalf op basis van pure lanoline te gebruiken. Purelan (Medela) en Lansinoh (Borstvoedingorganisatie LLL) zijn de enige twee zalven op basis van pure lanoline, dubbelgezuiverd wolvet dus. Alle stofjes die irritatie of een allergische reactie zouden kunnen veroorzaken zijn er uitgehaald en je hoeft de zalf dus ook niet voor het voeden te verwijderen.

Ik heb begrepen dat Mother Mates (dat zijn hydrogel pads: http://www.borstvoedingswinkel.nl/reindex.asp?FileName=http://www.borstvoedingswinkel.nl/scripts/shop/categorie.asp?CategorieID=17 ) bij erge verwonding vaak nog beter werkt dan zalf.

Vast staat dat er bij pijn en kloven naast symptoombestrijding in ieder geval naar het aanleggen moet worden gekeken: de oorzaak opsporen en deze wegnemen.

@Angelique: Is er gekeken naar het tongriempje, kan je zoontje zijn tong goed uitsteken? Een te kort tongriempje (te herkennen aan een hartvormige tong) kan voor problemen zorgen bij het geven van bv. Een te kort tongriempje kan worden verholpen door het tongriempje te knippen, dit is een vrij eenvoudige ingreep.

Tip tegen zere tepels is ook…nadat je een druppel moedermelk erover hebt gedaan…lekker in je blote (.) blijven zitten :mrgreen:

Ik deed altijd even ‘‘aan de lucht drogen met die dingen’’ en ik heb nog nooit een kloof of een zere tepel gehad :angel:

Hier zijn mijn borsten nog steeds niet “genezen” en ben eigenlijk serieus aan het bedenken om toch te stoppen. Ook het kolven gaat nu zeer doen en de korsten worden steeds groter…

Het put me ook helemaal uit en ik weet niet of ik dit nog weken lang ga vol houden eer ik door die zgn. zure appel heen ben.

Ik heb morgen als deadline gesteld, ik moet echt beslissen door of niet door te gaan…

Wordt vervolgd…