Mijn meisje heeft al wekenlang dat ze bang is in het donker, dus we hebben nu 2 nachtlampjes in dr kamer aan als ze op bed gaat en blijven de hele nacht aan. Haar slaapkamerdeur moet open blijven van haar en overloop licht blijft ook aan.
Maar nog wordt ze 2 a 3x per nacht krijzend wakker en is helemaal overstuur en zegt dat ze bang is in het donker, ondanks de lampen aan staan.
Dat gaat nu al een paar weken zo en wordt gewoon steeds erger want ze wil echt niet meer slapen dan. Heb ook geprobeerd om het te negeren maar dat werkt hierbij gewoon niet.
Misschien nog iemand een tip wat ik kan doen? want heb zoveel geprobeerd maar het wordt alleen erger.
Heel herkenbaar, Anoek ook sinds een paar weken.
Heel vervelend voor haar maar ook voor ons want een normale
nacht zit er even niet meer in.
We nemen haar 's-nachts bij ons want dat slapen we allemaal
binnen 5 minuten weer verder maar ideaal is het niet :shifty:
Als ze naar bed gaat een lampje aan en deur open
en ik ga erbij liggen tot ze slaapr, dan sluip ik weg.
Daarna wordt ze 's-nachts krijsend wakker…dus bij ons
in bed nemen en verder slapen.
Heb geen tips sorry. Ik denk dat maar dat zal een fase zijn en
gaat wel weer over (al hoop ik gauw dat dat snel is!)
wat zielig zeg…!
hopelijk gaat het snel weer over.
Yep hier ook een die onwijs bang is in het donker.
Lampjes in het stopcontact werken al heel lang niet meer. Hier moet ook het gang licht aan en zijn deur helemaal open.
Als wij naar bed gaan doen we de lamp uit, maar hij wordt bijna elke nacht wel wakker en schreeuwt dan de boel bij elkaar van angst…
Meestal ligt hij dan met 5 minuten bij ons in bed, omdat we de fut niet meer hebben hem elke keer terug te brengen…(meestal klinkt overdreven, gebeurd ongeveer 2 tot 3 keer per week ofzo)
Ik weet ook niet meer wat ik er mee moet, dus lees hier ook maar mee in de hoop de gouden tip tegen te komen…
Hier bij ons in bed nemen doe ik dan niet, want mn vriend moet 's ochtends om 5 uur uit zn bed voor zn werk dus dat doe ik hem niet aan.
Ik ga altijd naar haar toe om dr gerust te stellen maar pfff best moeilijk als een kind zo bang is. Ook als we buiten op straat lopen als het donker is is ze bang en zegt altijd mama en mike zijn bij me hoef niet bang te zijn he??
Hopelijk komen er meer tips!
Kan ze aangeven wáár ze precies bang voor is? Misschien voor monsters of spoken onder dr bed ofzo? Of nachtmerries? Dan kun je misschien de monsters of spoken symbolisch wegjagen? Als het nachtmerries zijn is het lastiger. Heb je misschien laatst iets aan haar kamer veranderd waardoor ze zich niet meer veilig voelt? Of heeft ze een eng verhaal van iemand gehoord?
Waarschijnlijk is het een fase en kun je er weinig aan doen maar ik heb wel eens gehoord dat het symbolisch wegjagen van geesten/spoken/monsters kan helpen Sterkte!
Misschien een schemerlampje op haar kamer? geeft een hoop licht.
Tigo heeft ook een nachtlampje maar die geeft echt een hoop licht, hij kan er een boek bij lezen bij wijze van spreken.
Dat heeft bij ons echt goed geholpen!
Hier hebben we het ook gehad in dezelfde periode, het is net weer voorbij. Deuren moesten open en lichtjes aan.
Het wakker worden, getroost, laten zien dat het buiten ook niet echt donker was (lantaarnpaal, maan, sterren). Veel gelezen over dat het nooit echt helemaal donker wordt, over de maan etc.
Na een week of 3 mocht bij het middagslaapje de deur ineens weer dicht en toen we samen een nieuw lampje gekocht hebben met een sensor wat automatisch aangaat bij het donkerworden (CARS van Leen Bakker) vond hij dat zo spannend en leuk dat de andere lampjes uit mochten en een week later zei hij zelf dat de deur weer dicht moest.
Wel heeft hij sindsdien een slaapbeer, die lag altijd al in zijn bed maar nu neemt hij die ineens overal mee naar toe.
Hopelijk is het bij jullie ook een fase en gaat het snel weer over.
natas
Hier ook 2 bange kids in het donker.
Wat hier helpt is… samen op 1 kamer slapen zodat ze steun hebben aan elkaar.
Elk een eigen uitgezocht bedlampje
Slapen met alle deuren open zodat ze papa en mama makkelijk kunnen horen
Overloop lamp blijft aan totdat wij naar bed gaan.
En laten merken dat hun angst niet uniek is en bijna alle kindjes bang zijn, zozeer zelfs dat er boeken over geschreven zijn en die lezen we voor.
Zo is welterusten kleine beer erg favoriet, sinds we die regelmatig voorlezen snappen ze hun eigen angst beter.
Wat we ook niet doen als ze in de nacht ineens gillend wakker worden is acuut het licht aan… daarmee bevestig je hun angst.
want als het donker echt niet eng is, waarom doe je dan meteen een lamp aan>?
We gaan er heen in het nachtschemer, praten erover, laten hen uit bed komen en voelen waar ze zijn… voel maar, dit is je bed, dit is de muur, dit is de deur, hier is de gang…
Ze merken steeds weer dat hun ogen wennen aan het donker en roepen dan verrukt “: Ik kan jou zien mama!” en dan zijn ze echt veel minder bang.
Tja, uiteindelijk moeten ze er idd overheen groeien, maar dat kan best lang duren. Dus idd, voor iedereen persoonlijk een manier zoeken er mee om te gaan.
wij hebben de IKEA lampjes
die moeten met het gezichtje naar hem toestaan op zijn nachtkastje
die geven genoeg licht om de hele bovenverdieping te verlichten…
toen we die eenmaal hadden was het bij ons opgelost… want de lampjes konden alles in de gaten houden ( de gezichtjes he :mrgreen: )
Hier sinds een aantal weken hetzelfde probleem. Zal dus wel aan de leeftijd liggen
Nachtlampje (zo’n lelijke walt disneylamp ) en ganglicht aan. Als het ganglicht uit is, dan wordt ze op een gegeven moment wakker “mama licht aan!”.
Als ze wakker wordt, dan ga ik er heen. Geen licht aan (maar dat deed ik nooit, moet er zelf niet aan denken ineens in het licht te baden).
Verder even troosten door zachtjes wat te sussen. 'papa en mama zijn bij je, lieffie. Je hoeft niet bang te zijn, ga maar lekker slapen" helpt hier. Ze wordt nu niet meer s nachts wakker.
Ik zou niet meegaan in haar angst. Als je ‘monsters’ wegjaagt, gaat ze denken dat ze dus echt bestaan en dat er dus een rede is om bang te zijn.
Lastig he…ze zijn nog zo klein.
ooow wat helpt:
overdag niet of veel minder laten slapen.
Gister heeft Olivia overdag te lang geslapen en resultaat was dus 2x
wakker vannacht :roll:
Een aantal dagen per week laten we haar wakker en op de andere dagen slaapt ze max 5 kwartier. Dan is ze s avonds goed moe en slaapt ze dieper.
Hoi,
Yeline heeft een schemerlampje en een zo’n klein nachtlampje in het stopcontact en nog is ze bang.
Licht aan als ze 's nachts wakker wordt doe ik niet want de kleine lampjes geven genoeg licht.
Als ik zeg waarom ben je bang dan? laat eens zien? zegt ze Daarom is Yeline bang en dan moet ik huilen, dus tja daar kom ik ook niet verder mee.
Het gaat nu ongeveer al sinds begin oktober zo en de laatste maand wordt het alleen maar erger, zelfs met haar middagslaapje is ze bang ondanks het niet eens donker is en de deur open staat. Ze mag 's middags op ons bed slapen maar ook dat neemt haar angst niet weg.
Yeline overdag niet laten slapen is niet mogelijk want dan hebben we om 15 uur een oververmoeid kind die alleen heel dwars is. Ze slaapt nu van half 1 tot half 3/ 3 uur en gaat 's avonds om 7 uur / half 8 in bed.
Nou wacht af wanneer ze erover heen groeit, ze is nu 2 nachtjes bij dr papa dus ik kan ff bij slapen 's nachts en zit ik niet met een moe hoofd op mn werk
Misschien zo`n diaprojector wat voor haar??? Die kan je dan laten schijnen naar het plefond.
Je kan ze krijgen met een zacht deuntje erachter en ook met allemaal mooie beelden.
Misschiend at ze dan wat meer rust vind in het schemer?
hoi,
Het gaat nu 's nachts beter ze slaapt nu door zonder dat ze bang is. Als ze op bed gaat dan begint ze wel gelijk hoor van Yeline is bang maar dat ik ook heel snel over eigenlijk.
Heb zelf vorige maand 1x in haar bed geslapen omdat vriendlief enorm verkouden was en de hele nacht aan het door hoesten was haha.
En dat had ik ook verteld tegen haar en dat ik helemaal niet bang was in dr kamer en bed, dus dan hoefde zij dat ook niet te zijn.
En sinds die tijd gaat het gelukkig beter.
@colle wrote:
wij hebben de IKEA lampjes
die moeten met het gezichtje naar hem toestaan op zijn nachtkastje
die geven genoeg licht om de hele bovenverdieping te verlichten…
toen we die eenmaal hadden was het bij ons opgelost… want de lampjes konden alles in de gaten houden ( de gezichtjes he :mrgreen: )
Ja, die hebben wij ook, Ryan noemt ze Bobbob :mrgreen: (zo klinkt het als je op de kop slaat om hem aan te doen)
Helpen heel goed en ze kunnen zelfs mee in bed (zijn oplaadbaar.)