Zitten?

Fenna kan sinds een paar weken goed alleen zitten.

Op t CB gister zeiden ze ook dat ze echt heel stevig zit.

Vandaag bij t kdv zeiden ze dat ze Fenna niet mogen laten zitten van de kinderfysio, omdat dit slecht zou zijn voor het ruggetje.

Kinderen moeten zelf kunnen gaan zitten voordat ze niet meer in de wipper hoeven.

Ben ik nou echt zo’n ontaarde moeder of zijn zij gewoon voorzichtig?

Ik kan me goed voorstellen dat het slecht is voor een ruggetje als je ze in de kinderstoel/kinderzitje zet terwijl ze nog niet goed kunnen zitten en dus onderuit gaan hangen, maar als ze met een rechte rug zitten zal het ruggetje toch wel sterk genoeg zijn om niet meer te gaan vergroeien (dat was nl. waar ze bang voor zijn…).

Mijn dochter zat rond 6 maanden prima zelfstandig. Wel legde ik mijn voedingskussen achter haar neer voor het geval ze toch omviel.

In haar wippertje wilde ze zelf niet meer zitten, ze ging ook voorover hangen en is daardoor zelfs een keer naar voren gevallen met de wipper op haar. De wipper hebben we dus snel naar zolder gedaan.

Ze kan zelfstandig gaan zitten sinds ze 9 maanden is.

Ik vind het echt onzin dat ze niet zelf mogen zitten!

Marit zat met 6 maand al in een kinderstoel (die vd ikea)…Die heeft er geen kromme rug aan overgehouden hoor :wink:

Zo’n ontaarde moeder ben ik dus niet gelukkig… Ze vindt het ook gewoon veel leuker om te zitten en dan te spelen.

ik werk op een kdv en wij mogen kinderen maar maximaal 5 minuten laten zitten als ze nog niet zelf standig in zit kunnen komen.

Dit is idd een advies die ook wij hebben gekregen van de kinderfysio :slight_smile:

Wij moeten kinderen altijd in een “begin” positie neerleggen en dat is op hun rug, daar vanuit kan het kind zelf bepalen welke positie het kind wil aannemen.

Maar dat jij het doet, zegt niets over wat voor moeder je bent hoor :wink:

Ik zelf zet mijn zoontje hier thuis ook op zijn kont terwijl hij nog niet zelf kan zitten :wink:

Hier waren het juist de leidsters van het KDV die haar vanaf 6 maanden in de kinderstoel zetten (inderdaad eerst vijf minuutjes, maar volgens mij bouwden ze het daarna op). Volgens hen kon het vanaf die leeftijd, mits de ‘signalen’ er naar waren (bv. dat een kindje op schoot stevig zat en met zijn hele lijfje draaide ed).

Ik kreeg er eerlijk gezegd een beetje een schuldgevoel van door de manier waarop ze het me vertelde. Ik trek over het algemeen mijn eigen plan, maar hier heb ik eigenlijk altijd weinig over gelezen.

Nienke, dat vind ik op zich ook raar, want ik vind dat je als ouder moet aangeven wat wel en niet kan. Dat beslis je als moeder en niet als kdv.

Luuk kan al maanden goed zitten, maar pas sinds vorige week gaat hij zelf zitten. Niet omdat hij het nog niet kon, maar hij vond het totaal niet interessant. Hij is drukker met tijgeren, kruipen, staan en lopen. Dan had hij dus nu pas in de kinderstoel gemogen…dat was echt geen optie. Hij klom bijna uit de wipper en op schoot voeren was al helemaal niet meer te doen.

Devano zat met 5 maanden al los en ging met 6 maanden zelf zitten. dan zou hij dus ook een scheve rug kunen krijgen.

Ik denk als ze rechtop zit dat er geen problemen zijn ik ging er ook vanuit dat het zitten slecht is voor de rug als je ze in de kinderstoel of buggy ofzo zet en dan helemaal onderuit gaan zakken.

Charity, dat dacht ik dus ook…

Hoi,

Als eerste: Je bent zeker geen ontaarde moeder!!

Mijn oudste had reflux en ik kon dus niet wachten totdat hij kon zitten zodat hij minder last zou hebben. De kinderarts vertelde mij dat hij pas mocht zitten als hij dit zelf kon. Dit was niet voor zijn ruggetje, maar voor zijn heupen.

Wel mocht hij in de kinderstoel zitten om te eten etc. Als hij daar maar niet heel lang in zat.

Mijn 2e zit soms best wel een tijdje naast ons in de kinderstoel, gezellig als wij aan het eten zijn. Zitten kan hij echt nog niet, maar ik maak me er geen zorgen om. Zal zo’n vaart niet lopen met die heupjes. Zo zijn loopstoeltjes ook heel slecht en toch worden ze veel verkocht en er zijn niet heel veel gehandicapte kinderen van gekomen. (heb er zelf toch maar geen…)

Groetjes Miriam

Mijn oudste was heel rap en toch liet ik haar later zitten dan de meeste mensen. Ik zag mensen hun kind zittend neerzetten met allerlei kussens erachter, voor het geval dat ze om zouden vallen. Dan denk ik toch een beetje dat ze er niet helemaal aan toe zijn, maar goed dat buiten beschouwing gelaten. Ik heb hier op advies van de osteopaat bewust dochter niet laten zitten in stoel en dergelijke voor ze zelfstandig tot zit kon komen, juist omdat ze heel snel was zou dat kunnen zorgen dat ze bepaalde fases over zou slaan (ze sloeg al dingen over) Wel zette ik haar vrij rechtop in de wipstoel en soms in het badzitje, omdat dat makkelijk was. Op een gegeven moment werd de wipper wel gevaarlijk, maar toen kwam gelukkig al snel het moment dat ze zelf ging zitten. Met 4,5/5 maanden kon ik haar best al wel zittend neerzetten, maar dat deed ik dus niet. Met 6,5 maanden ging ze zelfstandig zitten, staan en kruipen dus toen pas ging ze echt in de kinderstoel. Ze had al op de fiets mee gemogen, maar dat durfde ik toch pas met 8 maanden, ze was nog zo klein!

Ik denk dat je je eigen gevoel moet volgen. Ik vind wel dat kinderen tegenwoordig te snel in stoelen enzo gezet worden, ook al zijn ze nog niet zover dat ze stevig zitten, dat lijkt me wel erg slecht! Maar als jou uk stevig zit dan zul je het zelf toch het beste weten en niet andere mensen! Het is iets anders als je kind nog als een aardappelzakje zit zeg maar. :wink:

@Wieniex, dat is idd erg vroeg, dan had ik haar nog wel erg klein gevonden. Ze zit echt onwijs stevig en als ze iets voor haar pakt komt ze gewoon zelf weer omhoog.

En die kussens snap ik aan de ene kant wel, want Fenna weet ook niet goed hoe ze zelf weer toch liggen moet komen. De enige manier is dus naar de zijkant of achterkant laten vallen… Dat probeert ze wel met beleid te doen, maar gaat niet altijd even goed.

Daarom zet ik haar dus ook niet op haar billen in de box, daarvoor moet ze eerst leren om zelf van lig tot zit komen.

Schoonouders hebben haar in de hoek van de box neergezet, zodat ze niet zomaar om zou kunnen vallen. (zie foto) Dan zie je ook dat ze echt wel stevig zit.

Inmiddels is ze natuurlijk ook alweer een stukje ouder als de datum van de beginpost, maar zelf gaan zitten duurt volgens mij nog wel eventjes. Daar doet ze iig geen moeite voor nog.

Ze zit inderdaad stevig. Riley kon ook niet zelf gaan zitten, maar zitten lukte hem wel goed!

Ze is trouwens veranderd!! :inlove: mooi meisje!

@Romi82 wrote:

Zo’n ontaarde moeder ben ik dus niet gelukkig… Ze vindt het ook gewoon veel leuker om te zitten en dan te spelen.

ik heb onze uk ook altijd op haar kontje in de box laten spelen. Ze kon met zes maand goed zelfstandig zitten, mocht toen van cb ook met haar fietsen. Vervolgens is ze gaan kontschuiven met alle gevolgen van dien.

Ik gaf dus mijn virendin ook de tip… van… dan speelt hij vast lekker je zoon, maar hij ging niet rollen en ontwikkelen hij bleef zitten waar ze hem had neergezet.

ze is toen naar de fysio gegaan en die man gaf heel duidelijk aan dat ze haar kindje te kort deed. Ik en dus… mijn vriedin ook, hebben voor onszlef gekozen omdat we het wel fijn vond endat ze lekker kon spelen, terwijl ze niet aan hun manier van otnwikkelen toe kwamen.

Die fysio gaf duidelijk aan, ook al kunnen ze zitten. Gewoon liggend in de box leggen, dan maar veel frustratie, maar dan voorkom je ontwikkelingsproblemen.

Ik geef deze informatie gewoon door. Zelf schrok ik ervan, omdat ik dacht dat het goed was, terwijl dat dus echt niet zo was.

Ik wil nu niet zeggen dat je het niet met doen… mara zou vervelend zijn als je ook hier mee te maken zou krijgen.

De volgende blijft dus maar lekker op de buik en rug spelen tothij of zij zelf gaat zitten!

Precies wat konijn zegt, juist omdat de osteo voorspelde dat ze vooruit wilde en anders zou gaan kontschuiven hier dus hetzelfde advies. MAar ja, ons prulleke ging dus met 6,5 maanden alles maar doen haha, dus heb nooit hoeven wachten met zitten wat dat betreft. :wink:

Ik wissel het meestal een beetje af.

Steven zit ook graag rechtop, maar kan nog niet zelfstandig tot zitten komen.

Dus soms laat ik hem even zittend spelen en de andere keer leg ik hem neer. Hij is nu aan het oefenen met kruipen dus leg ik hem weer wat vaker neer, hij drukt zich soms ook netjes op op handen en knieen alleen weet hij dan nog niet hoe hij verder moet (tijgeren lukt al wel)

Gister had ik hem zitten in de box, hij pakte de rand en ging ineens staan :shock: . Dus snel bedbodem omlaag.

Meestal zit hij toch niet lang stil, als het speelgoed een beetje buiten bereik ligt wil hij het pakken dus gaat dan zelf wel liggen om erbij te kunnen.

Denk dat je als je het gewoon een beetje afwisselt het niet echt kwaad kan.