Zit even met mijn handen in m'n haar...

Kleuters… ze hebben zo hun leuke momenten, maar ik vind het vooral erg moeilijk…

V. is nu 5 jaar en zit in groep 2 van de basisschool.

Hij was met 3 jaar helemaal zindelijk, behalve 's nachts.

Toen hij naar de basisschool ging, was dit ineens helemaal weg, maar kwam na een paar maanden weer redelijk goed.

Maar nu… we zijn weer terug bij af en hij heeft nu gewoon weer een luier om, omdat ik er simpelweg niet meer tegenop kan wassen.

Hij moest gisterenmiddag in een korte broek naar school, omdat ik gewoon geen broeken meer voor hem had, ik kom niet meer aan mijn eigen wasgoed toe.

Ik heb hem van de week al verteld dat als hij netjes naar het toilet gaat, hij stickers krijgt en als hij 20 stickers heeft, hij met papa of mama naar ballorig mag. Het interresseert hem niet.

Net komt hij van school en ik vraag of hij naar de wc is geweest. Nee.

Dus ik vraag of hij het dan weer in zijn luier heeft gedaan. Ja.

Vervolgens zegt hij dat hij dat wel makkelijk vind, want nu hoeft hij er niet over na te denken en voor te schamen…

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, we zijn al met hem naar fysiotherapie geweest, we hebben al onderzoeken gehad in het ziekenhuis, maar het is niet iets fysiologisch…

Het is niet alleen plassen, meneer poept ook rustig in zijn broek, zonder schaamte ofzo, verschoont zichzelf en verteld trots in een volle woonkamer dat hij een drol in zijn broek heeft. Alles is bij hem een ‘ongelukje’ want de juf zegt dat een ongelukje kan gebeuren.

Ik heb nu 4 broeken van school liggen en net weer 6 broeken van hem gewassen. Hij plast gemiddeld 4 keer per dag in zijn broek (als het niet meer is!)

Ook is hij vreselijk brutaal en drijft me af en toe echt tot mijn uiterste.

Ook heb ik hier nog een puberende peuter rondlopen dus af en toe ben ik echt even helemaal de weg kwijt.

Ik ben echt even op… ik weet het echt niet meer…

Het klinkt voor mij alsof hij het erom doet. Kan dat?

In dat geval zou ik denk ik het volledig negeren. Ook afspreken met de juf.

Nog een keer herhalen dat plassen in de broek voor hele kleine kindjes is, of kindjes die net op school zitten. en dan vertellen dat hier broeken zijn voor als je in je broek plast. Als ze op zijn zijn ze op. Ik wil niet weten of je in je broek plast of poept. Een luier krijg je niet.

Je kunt wel stickers (de ballorig-afspraak) krijgen als je het wel goed doet. En het daarbij laten.

Hij verschoont zichzelf dan maar. Jij en de rest van de familie/visite reageert neit op zijn verhalen als hij in de broek geplast/gepoept heeft. Gewoon stug met een gesprek verder gaan (of er 1 beginnen).

Maar spreek dit ook met de juf af. Ook zij moet er geen woorden meer aan vuil maken en het niet mer ongelukjes noemen (bij hem).

:hug:

Ik raad je aan om eens met een orthopedagoog te gaan praten, hiermee kun je in contact komen via je wijkverpleegkundige o.i.d.

Het ‘erom doen’ kan ik me niet voorstellen, jongetjes van 5 willen toch juist stoer zijn?

Beloningssysteem weer oppakken zou ik inderdaad ook weer doen, maar dan per 5 stickers een kleinigheidje ofzo (action spulletjes zijn niks, maar het kost ook niks :wink: ) en als ie er dan 20 of 30 heeft naar Ballorig.

Het moet wel motiverend blijven.

Ik was er wel trots op dat Thyson voor zn derde jaar overdag en 's nachts zindelijk was, maar begin hem nu wel weer te knijpen dan :?