volgens mij wel namelijk…
gisteren driekwart peer gepureerd voor tessa en bewaard in een leeg potje van zo’n fruithap. Het was een potje voor 4 maanden en het ding zat ongeveer half vol. Met DRIEKWART peer. Helemaal vol is dus anderhalve peer :shock: !
Hoeveel fruit hadden ze bij nturicia gedacht dat een baby van vier maanden nodig heeft? Volgens het voedingcentrum één eetlepel…
Ze zouden ook twee eetlepels groenten nodig hebben. Als ik twee eetlepels bloemkool pureer, heb ik nog geen kwart potje vol. Dus als tessa het potje half leegeet (wat ze meestal doet) dan heeft ze zeker 4 eetlepels bloemkool gehad. Dat lijkt me behoorlijk veel voor zo’n kleine baby.
Dus… volgens mij zit er veel teveel in die potjes.
En ik vraag me af of er enige samenhang is met de epidemie van overgewicht bij kleine kinderen :think: . Leren we onze kinderen niet gewoon al heel jong om méér te eten dan hun lijf nodig heeft?
Zou toch leuk zijn als we nutricia de schuld konden geven :mrgreen: .
ja, ik vind het ook teveel.
En ja, mee eens, je geeft kinderen hier snel te veel mee.
Lev houdt namelijk geen maat. Als ik hem zijn gang laat gaan eet hij zo’n potje helemaal op en ik had ook al eens gezien dat een geprakte banaan veel minder is dan zo’n potje dus van mij mag hij dat niet.
Wij doen aan Rapley, maar herinnerde me ooit potjes bestudeert te hebben om te zien wat daar nou in zat. En meende dat er best veel water aan toegevoegd was i.v.m. de bereiding. Heb nog een potje banaan in de kast staan uit zo’n gratis doos.
Bij banaan is er 25 % water aan toegevoegd.
Als dat bij peer ook zo is, zou er wat meer dan 1 peer in zitten.
Mijn dochter eet 's-middags fruit en dan eet ze zo een peer op. Maar ze is 6 maanden. Voor 4 maanden lijkt het me wel erg veel.
ja dat klopt, er zit water in om het pappiger te maken. Maar zelfs als je dat meerekent blijf ik veel vinden eigenlijk. Dan zit er ipv 1,5 peer iets meer dan 1 peer in. Dat is toch idioot veel? Dan zouden tessa en ik net zoveel fruit eten als tussendoortje :think: . Het is in ieder geval een heel stuk meer dan die ene eetlepel.
moraal van het verhaal: ik wil een babycook! :mrgreen: .
Zou wel verklaren waarom Jasper nog nooit een heel potje opgegeten heeft 8)
(en ik vind jouw suggestie wat betreft het overgewicht van kindjes ook niet slecht :think: )
Ik vond het altijd al veel, en gaf altijd een half potje. Tegenwoordig een stuk fruit, veel makkelijker. :thumbup:
ja het is veel fijner als ze eenmaal met echt eten overweg kunnen.
@lena3 wrote:
ja dat klopt, er zit water in om het pappiger te maken. Maar zelfs als je dat meerekent blijf ik veel vinden eigenlijk. Dan zit er ipv 1,5 peer iets meer dan 1 peer in. Dat is toch idioot veel? Dan zouden tessa en ik net zoveel fruit eten als tussendoortje :think: . Het is in ieder geval een heel stuk meer dan die ene eetlepel.
moraal van het verhaal: ik wil een babycook! :mrgreen: .
zonder babycook gaat het hier uitstekend hoor
Lotte eet geen fruit uit potje maar eet zo een kiwi en een manderijn weg… of een peer en nog wat meloen… is echt een fruitmonster.
Ze krijgt wel vaak 'savonds een potje (deze dame weet mama’s kookkunsten niet te waarderen :naughty: :snooty: ) maar een potje voor 12+ krijgt zij nooit helemaal weg. Toch heb ik niet het idee dat ze iets tekort komt. Ze groeit prima namelijk.
Zo dus best wel eens kunnen hoor dat de porties in de potjes aan de ruime kant zijn.
(Wij lossen het hier op door de volgende dag eerst het restje te geven en dan weer wat uit een volgend potje)
Bas at met 4 maanden een potje makkelijk weg of hij kreeg ook vers fruit en dat was vaak ook meer dan 1 peer :think: . Hij was niet verzadigd met 1000 ml kv en zijn fruithap en dus ging er 's avonds op advies cb een groentenhap na :mrgreen: . Hij is stevig maar ditk absoluut niet en volgens de richtlijnen gaat hij mooi samen met zijn lengte, dus hij zal het wel nodig hebben gehad. Als ik bij Sanne ga bijvoeden begin ik met een halve peer enzo en zeker niet met meer. Nou scheelt het natuurlijk wel dat ik bv geef, dus heeft ze meer honger dan krijgt ze mij gewoon nog even :inlove:
ik vind het soms ook ongelooflijk hoeveel honger ze kunnen hebben hoor!
Tessa valt hier vaak uitgehongerd op het fruit en groenten aan. Dan snap ik echt niet hoe ze tot voor kort aan alleen melk genoeg gehad kan hebben.
Joëlle krijgt ook echt geen heel potje op, zelfs met 8,5 maand meestal maar een half (6 maanden) potje. Ook hier zijn potjes blijkbaar lekkerder dan mamam’s kookkunst :roll:
Fruit eet ze meestal maar een paar hapjes, ze heeft liever vers.
Maar, ik verbaas me er dus niet over dat er behoorlijk wat in de potjes zit, ben weer gerustgesteld nu ik lees dat niet alle kindjes het opeten.
Fruit maken we altijd vers, maar ik geef meer dan een potje. Dat gaat er altijd heel goed in.
Maar aan het eind van de middag krijgt Luca wel een 8 maanden groentehap, en die eet hij meestal wel leeg, maar naar 3 kwart begint hij wel een beetje te sputteren :lol: :lol:
En ik denk dat het over gewicht komt doordat kinderen te veel snoepen/ suiker binnen krijgen tussendoor en niet omdat ze netjes hun "potje"leeg eten :think:
Luca weegt niet eens veel maar hij eet wel goed.
en als hij dan gaat sputteren, wil je dan toch liever dat hij ‘netjes’ zijn potje leeg eet, of hou je er dan mee op?
ik vind het weleens lastig om te bepalen wanneer ze genoeg hebben gehad namelijk. Soms dan sputtert Tessa, maar hapt ze toch nog naar de lepel. Ik wil d’r niet overvoeren, dus wanneer is het klaar?
ALs Luca sputtert dan probeer ik het nog wel, hij geeft heel duidelijk aan als hij echt niet meer wil :mrgreen:
Dit manneke is heel duidelijk
Ja als ze de lepel uit mijn hand slaat, dan snap ik d hint ook wel :mrgreen:
hihi of zijn tanden stijf op elkaar geklemd houd :lol: :lol: :lol:
Oja en mopperen kan mijn man ook goed :mrgreen:
Hier ook slaat hij het liefst naar de lepel asl hij niet meer wil. maar als je erna een danoon pakt eet hij die wel op :think: dus ja wat is vol denk ik dan soms wel.
Vind het ook wel moeilijk, wij koken sinds een paar dagen savonds ook voor hem en nu eet hij veel minder dan wat hij at met potjes. Denk dat ons eten zwaarder is dan de potjes ivm water enz.
Blijft lastig maar Veron is ook geen iele baby dus ja maak me niet te druk.
Hier gaat een potje meestal wel op. Als hij niet meer hoeft houd hij echt z’n mond stijf dicht :lol: Het toetje gaat er daarna wel altijd in.