zit er doorheen... weet niet meer...clusteren?

Heb ff wat advies nodig.

Vanaf dag 1 komt Xander zo om de 2 uur.

Normaal voor een pasgeboren baby.

Maar vanaf zo 23uur gaat het mis. Hij wordt wakker, ik leg hem aan. Hij drinkt enop een gegeven moment laat hij los. ik verschoon zijn luier en geef hem de andere borst.

Dan lijkt hij voldaan, maar zodra ik hem neerleg, dan begint hij te piepen en te zoeken. Dus houd ik hem vaak nog ff bij me en pink hem om zijn zuigbehoefte te voldoen.

Maar hij wordt dan echt boos en gaat nog harder zoeken en happen, op zijn handen sabbelen etc

Dus zou ik zeggen dat hij nog honger heeft.

Ik dacht dan ook de afgelopen dagen dat ik niet genoeg melk zou hebben ofzo, dus gisteren naar het CB geweest om hem te wegen. Blijkt hij 360 :shock: gram aangekomen te zijn in 1 week tijd.

De CB verpleegkundige zei dat dit best wel veel is en zei dat hij waarschijnlijk zo onrustig is 's avonds/'s nachts omdat hij krampen heeft van het teveel aan melk in zijn buik.

Klinkt allemaal logisch.

Ze zei dat we hem af en toe een speentje kunnen geven tussendoor en hem gewoon bij ons moeten nemen, omdat ie niet altijd honger zou hebben.

Maar dat doen we dus al en hij blijft dan maar sabbelen, happen etc.

Voorbeeld vannacht:

begon om 23.15 met voeden. Rond 00.35 klaar met ene borst en toetje uit andere borst gegeven en schone luier gegeven. Daarna begon het. Hij bleef maar vragen, happen en zoeken. Heb hem heel lang op mijn buik gepinkt, daarna speentje geprobeerd al liggende naast me om zo te kijken of hij in slaap zou vallen. UIteindelijk hielp niets. Dus om 2.30 heb ik hem toch nog een keer aangelegd en dronk hij weer wat en vielen we uiteindelijk in slaap.

tot 5.30, toen werd hij weer wakker en heb hem aangelegd. Daarna viel hij wel weer snel in slaap tot 8.30.

Ik weet gewoon ff niet meer wat er nu met hem aan de hand is steeds. Het begint me nu echt op te breken, 15 dagen lang maar met zo weinig slaap toe te moeten. Merijn loopt ook nog rond en volgende week is JP weer aan het werk en sta ik er alleen voor.

Dit kan toch nooit goed zijn, zoals het nu gaat. Mijn rechtertepel doet zeer, zit rood blaasje op van het vele en lange aanleggen.

Meneer is dus heel veel aangekomen, poept en plast veel zware luiers per dag. Dus mijn gevoel zegt echt dat hij te vaak wil drinken. Maar ik lees overal dat je met BV nooit teveel geeft.

maar ik vraag me af:

• Kan een baby zich wel gewennen aan teveel drinken? Dat hij nu in een spiraal zit dat zijn maagje maar eten blijft vragen. Zo werkt het bij volwassenen toch ook.
  • hoe kan ik deze situatie verbeteren? Ik trek dit echt niet en ben bang dat ik anders straks echt eraan onder door ga, Mijn man riep vannacht al, dit kan zo niet langer… want zo ben ik niets waard en hebben mijn kindjes niets aan me.

help…

meid, kan me voorstellen dat je er erg moe van wordt.

het is ook erg zwaar zo.

volgens mij kunnen kindje ook niet teveel bv krijgen. als zijn maagje vol zit, stopt hij met drinken. wel kan het zijn dat de melk zo snel toeschiet dat het hard in de maag komt en hij daarvan krampjes krijgt. maar ik zelf denk niet dat dat zo is bij jou baby, omdat hij er alleen s avonds last van heeft.

ik zie dat je babytje nog maar 14 dagen is. misschien heeft ie wel wat regeldagen en als je hem gewoon ook s nachts vaak blijft voeden dat de vraag en aanbod dan beter op elkaar afgestemt wordt en hij snel wat tevredener wordt. misschien is het even een periode van een paar dagen waar je doorheen moet.

ik weet het ook niet, maar probeer met je mee te denken.

sterkte ermee!

ben inmiddels wat aan het zoeken op internet… Lijkt clusteren te zijn… Kan dit kloppen?

Hoe lang duurt dit zo’n beetje?

Het enige waar ik mee zit, als ik hem dus zijn gang moet laten gaan omdt het erbij hoort… maar hij heeft krampjes en spuugt op een gegeven moment ook wat melk uit omdat hij vol zit, dan is het toch ook niet goed?

Hoi

eerst maar een dikke :hug: voor je.

En om het maar meteen te zeggen: ook ik ben redelijk nieuw in bv-land, dus of ik je echt kan helpen weet ik niet.

Clusteren doet Jasper ook, en dan vooral 's avonds. Hij komt dan echt bijna elk uur voor een paar minuten, soms ook wat langer. Volgens mij is clusteren blijvend gedrag en gaat du niet zo maar over… Dus ik hoop niet dat het dat is.

Heb jij een kolf? Ik zou dan namlijk de laatste voeding 's avonds een paar dagen lang kolven en uit een flesje geven. Van een fles/dag krijgt hij echt geen speenverwarring en jij kunt goed zien hoe veel hij drinkt. Ik kolf dan overigens vaak veel meer dan Jasper drinkt, dus dan zou je eventueel nog een flesje achter de hand hebben die je partner kan geven, zodat jij een paar uur slaap kunt pakken.

Bovendien zeggen ze dat het uit een flesje gemakkelijker is om te drinken: misschien is hij anders gewoon al te moe om z’n portie binnen te krijgen?

Ik weet niet of het help, maar je kunt het altijd proberen lijkt mij: baat het niet, dan schaad het niet, toch?

Success! :thumbup:

Oef! vermoeiend he, die eerste weken… Ik ga kijken of ik je wat info kan geven, hopelijk heb je er iets aan.

@jet wrote:

Dan lijkt hij voldaan, maar zodra ik hem neerleg, dan begint hij te piepen en te zoeken. Dus houd ik hem vaak nog ff bij me en pink hem om zijn zuigbehoefte te voldoen.

Maar hij wordt dan echt boos en gaat nog harder zoeken en happen, op zijn handen sabbelen etc

Dus zou ik zeggen dat hij nog honger heeft.

Dit zijn inderdaad hongertekenen

Ze zei dat we hem af en toe een speentje kunnen geven tussendoor en hem gewoon bij ons moeten nemen, omdat ie niet altijd honger zou hebben.

fles/speentje wordt over het algemeen afgeraden, omdat dit tot zuigverwarring kan leiden bij kleine baby's (tot ongeveer 6 weken, als de bv dan goed loopt kan het wel)
De zuigtechniek aan een fles/speen of de borst is wezenlijk anders. Dit kan ertoe leiden dat hij niet meer goed aanhapt. Niet goed aangelegd zijn kan ertoe leiden dat hij niet genoeg binnenkrijgt. En je kan daardoor ook weer pijn aan je tepels krijgen. Beter niet doen dus.
Als je gekolfde melk wilt geven doe dit dan dmv vingervoeden, je geeft dan je pink en met een klein spuitje (apotheek) dat je erlangs in het mondje doet. Je laat dan zuigen op de pink en als hij goed zuigt spuit je voorzichtig de melk in het mondje. Je kunt het ook met een cupje of op een klein lepeltje geven, voorzichtig in het mondje druppelen.

Bij je nemen is inderdaad heel goed. Baby's hebben behoefte aan fysiek contact. Als het lastig is om de hele tijd met hem op je arm te lopen (ook omdat je nog een kindje hebt) overweeg dan een draagdoek.

Dit kan toch nooit goed zijn, zoals het nu gaat. Mijn rechtertepel doet zeer, zit rood blaasje op van het vele en lange aanleggen.

Dit kan ook heel goed komen als hij niet helemaal goed is aangelegd. Kijk even hier
http://www.vbn.borstvoeding.nl/aanleg.html voor informatie over goed aanleggen.

Meneer is dus heel veel aangekomen, poept en plast veel zware luiers per dag. Dus mijn gevoel zegt echt dat hij te vaak wil drinken. Maar ik lees overal dat je met BV nooit teveel geeft.

Klopt, je kunt het niet teveel geven. De meeste borstkinderen komen ook in het begin heel veel aan, zeker in vergelijking met kinderen die kunstvoeding krijgen. 360 gram is heel veel hoor.
Het kan zijn dat je teveel melk hebt, het duurt een tijdje om de productie in te regelen. Heeft hij ook groene poepluiers? Dat is een teken van teveel melk en dat kan inderdaad voor krampjes zorgen. De oplossing die een baby heeft bij problemen is zuigen. Bij kramp: zuigen. Bij honger: zuigen. Voelt hij zich alleen? Zuigen...

Wat je in dat geval kunt doen:
- de melk verandert tijdens het drinken van samenstelling. Er is niet meer een heel duidelijk verschil tussen voormelk en achtermelk, maar wel geldt, dat de melk gaandeweg steeds vetter wordt tijdens het drinken. Je kunt de eerste melk (bijv 20 tot 50 cc) afkolven en hem daarna aan die borst laten drinken. De gekolfde melk kun je daarna evt nog geven als het nodig is, maar als hij genoeg heeft dan krijgt hij zo relatief veel vette melk binnen. Vette melk is goed tegen krampjes.
- goed laten boeren. Lucht in de darmpjes veroorzaakt ook krampjes
- om de vier uur wisselen van borst, dus binnen die vier uur dezelfde borst geven. Na vier uur wissel je van borst. (ook weer om de laatste meest vette melk binnen te krijgen)
- als hij wil clusteren, wat heel goed kan, leg hem dan om een uur of 8 aan en laat hem dan clusteren. Als dit niet lukt, verschuif dan de tijd van de laatste voeding elke dag een kwartier of half uur naar voren zodat je toch op die tijd uitkomt
- slaap als je kinderen slapen. Dus als die om 21 uur slapen, ga zelf dan ook naar bed. Slapen ze overdag? Ga dan ook liggen. Probeer zoveel mogelijk slaap mee te pakken wat je kan. Het huishouden komt wel weer een keer, of laat daar moeder/schoonmoeder/zus mee helpen.

- Kan een baby zich wel gewennen aan teveel drinken? Dat hij nu in een spiraal zit dat zijn maagje maar eten blijft vragen. Zo werkt het bij volwassenen toch ook.

Dat gaat bij kleine babytjes niet op hoor! Ik denk dat je 'last' hebt van regeldagen, dan drinkt hij juist extra veel/vaak om de productie op te krikken. Regeldagen komen voor rond 10 dagen, 6 weken, drie maanden, zes maanden... maar kunnen ook op andere momenten voorkomen.

Ik hoop dat het snel beter wordt. Meestal duurt het even voordat ze een fijn ritme hebben.

Sterkte!

allereerst bedankt voor jullie reacties!

@FloorS wrote:

fles/speentje wordt over het algemeen afgeraden, omdat dit tot zuigverwarring kan leiden bij kleine baby’s (tot ongeveer 6 weken, als de bv dan goed loopt kan het wel)

hij heeft het speentje tot nu toe ook niet geaccepteerd. Ik probeer het ook niet eens meer, want sta er niet achter.

@FloorS wrote:

Als je gekolfde melk wilt geven doe dit dan dmv vingervoeden, je geeft dan je pink en met een klein spuitje (apotheek) dat je erlangs in het mondje doet. Je laat dan zuigen op de pink en als hij goed zuigt spuit je voorzichtig de melk in het mondje. Je kunt het ook met een cupje of op een klein lepeltje geven, voorzichtig in het mondje druppelen.

dit hebben we inderdaad bij mijn oudste moeten doen de eerste dagen omdat hij niet aan de borst wilde.

@FloorS wrote:

Heeft hij ook groene poepluiers?

nee zijn luiers zijn lekker geel

ik vind het vooral erg moeilijk om te bepalen of hij nu honger of krampjes heeft, zuigbehoefte of gewoon aandacht wil.. zucht... we leren het wel hopelijk..

Floor haar reactie bevat al heel veel tips :thumbup: :thumbup:

@jet wrote:

ik vind het vooral erg moeilijk om te bepalen of hij nu honger of krampjes heeft, zuigbehoefte of gewoon aandacht wil… zucht… we leren het wel hopelijk…

Leonie had ook veel zuigbehoefte, ik bood altijd eerst mijn pink aan. Als ze écht honger had, dan merkte ik dat gauw genoeg :shifty: En dan legde ik haar maar gewoon aan! (ik weet nu nog steeds niet wanneer ze honger heeft, die signalen zijn bij haar nooit echt duidelijk geweest, óf ik ben gewoon Leonie-doof :mrgreen: )

Krampjes herkende ik wel, dan ging ze heel erg overstrekken, trappelen met de beentjes.