zindelijkheidstraining

hallo,



Wanneer kun je beginnen met zindelijkheidstraining? In het ene boek lees ik dat je nooit voor het tweede jaar moet beginnen (kun je zelfs schade er aan over houden) en in een ander boek weer dat het meestal vanaf het tweede jaar is, maar soms wat eerder als het kind het zelf aan geeft.



En dat is het hem nu. Lukas is nog lang geen twee (bijna 17 maanden), maar hij heeft nu door als hij moet poepen. Hij kom dan met veel bombarie naar zijn mama rennen en gaat even later gezellig bij mama zitten persen :roll: om vervolgens naar de deur te rennen en de trap op te klimmen om een schone luier te krijgen. Eerder poepte hij overal en boeide het hem voor geen meter dat zijn luier vol zat, maar nu dus wel.



Verder vindt hij de wc erg boeiend. Als mama zegt “mama moet plassen” staat hij als eerst bij de wc en is daar ook niet weg te krijgen.



Van zijn plas ophouden heeft hij nog geen benul volgens mij, maar kan ik hem nu op het potje gaan zetten zodra hij naar me toe komt met zijn “mama-ik-ga-zo-poepen” blik in zijn ogen of is het echt nog te vroeg?



Volgens mijn moeder was ik met 20 maanden zindelijk … maar zoals veel oma’s heeft ze veel dingen maanden vervroegd in haar herinnering, dus direct geloven doe ik dat ook niet (ik kwam nog net niet lopend ter wereld :lol:)

Gewoon lekker op het potje zetten. Vroeger werden de kinderen idd eerder zindelijk en wie nu bedacht heeft dat het schade kan aanbrengen ben ik nog niet aan uit, maar in mijn ogen de grootste onwin. Ik was zelf met 2 jaar dag en nacht zindelijk, mijn broer een paar maanden later. Anne is met 6 maanden voor de fun op de pot gegaan en is nu al een aantal maanden overdag nagenoeg plaszindelijk. Lekker op het potje zetten en goed belonen als hij niks heeft gedaan en er een super feest van maken als hij wel wat heeft gedaan. Misschien merkt hij door te poepen op het potje dat hij daar ook kan plassen.



Een vrouwtje van het zwemmen baalt dat ze haar dochter niet eerder aan het potje heeft laten wennen, want zij geeft (2 jaar) ook aan dat z emoet, maar is bang van het potje en de wc en dat leidt ook niet tot het gewenste resultaat.



Succes