zindelijkheid

Onze dochter van (nog maar pas) 3 jaar is, mag ik wel zeggen, volledig zindelijk. Plassen doet ze keurig op de wc alleen poepen wil ze alleen maar in de luier. Wanneer ze moet poepen vraagt ze of ze een luier aan mag en dan poept ze ook meteen. Ze draagt de hele dag verder geen luier.
Ik krijg haar niet zover dat ze op het potje of op de wc poept.
Ik heb haar al van alles beloofd en zelfs een cadeautje voor haar neergelegd als ze (heel af en toe) toch op het potje gaat zitten. Maar vervolgens doet ze haar broek weer omhoog en legt het cadeautje weer terug in de kast en vraagt alsnog om een luier. Ze durft het dus gewoon niet. Een luier geeft haar een veel veiliger gevoel. Het plassen doet ze al lang op de wc en ongelukjes komen niet meer voor. Heeft iemand nog tips voor mij?
Groetjes Nathalie

dat komt vanzelf wel hoor, de grote boodschap duurt meestal wat langer voordat ze die op de wc of opo de pot doen.
Gewoon niet zoveel aandacht aan schenken en geen druk dan gaat ze dat vanzelf wel een keer doen…

succes ermee :slight_smile:

mee eens !!!
zo ging het met mn nichtje ook.
en ineens deed ze het wel op de wc.

ze raken iets kwijt van hunzelf, en dat vinden ze vaak eng dat dat zo maar weggespoeld word

Mijn zoontje van 3 had het ook hoor! Wat hielp was het alsnog in de wc gooien samen met hem, en dan zeggen dat het zijn poep was en dat hij het mocht wegspoelen want het was nou eenmaal van hem. Later als hij op de wc zat zei ik dat hij zijn poep in de wc kon doen, en dat deed hij toen wel een paar x (ja het gaat niet in 1 x goed natuurlijk ;))
Daarna deed ik elke x de wc deur dicht als hij erop zat, vanaf dat moment ging hij dus wel elke x op de wc poepen. Ik denk dat ze de bevestiging moeten hebben dat het iets is van hunzelf en dat ze daar zelf de “macht” over hebben, dat geeft ze de zekerheid om het dan op de wc te doen, denk ik.
En ook duidelijk maken dat poep vies is als het in de luier zit, en dus in de wc thuishoort!
O ja uitzwaaien doet het ook goed, je staat voor je gevoel zwaar voor llll maar ze vinden het geweldig…daaaag poep! ;D

Succes!!