Hallo ff een vraagje van mij…
Mijn dochter is 2 en 3 maanden, vinden jullie dit een te jonge of juist te late leeftijd om er mee te beginnen?
Ik zelf weet het echt niet, mijn moeder zei altijd:
Jij en je zusje waren allebei met anderhalf zindelijk, en met 2 jaar ook 's nachts…
Dus als ik daar van uit ga ben ik laat
Nu mijn andere vraag
Hoe zijn jullie er aan begonnen want mijn dochter moet al tijden niks van de pot hebben, en de wc is ook NIET interessant… Hoe kan ik er voor zorgen dat ze op de wc wil??
xxx
Niets…
om allerlei verklaarbare en onverklaarbare reden zijn kinderen nu eenmaal later zindelijk dan vroeger.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat “vroeguh” de wc’s een trektouwtje hadden i.p.v een drukknop en dat vinden kinderen veel interessanter…maar ja alle oudere mensen weten het beter dus het zal wel aan ons liggen
Ik ben zelf rond zijn 2e jaar begonnen met de pot als ritueel op te nemen bij het avondprogramma. Mijn zoontje is erg gevoelig voor rituelen dus dat ging al snel goed.
Verder viel het mij ook tegen dat het zo lang duurde maar als je dat los kan laten zie je dat het pas gaat als ze er echt aan toe zijn. Dit verschilt gewoon erg per kind.
Als je merkt dat je kind het aangeeft dat ze in de luier plassen/poepen of je ziet het kun je natuurlijk de wc of de pot introduceren. Je moet ze vaak wel een handje helpen er is maar een enkeling die uit zichzelf van de een op de andere dag droog is.
Probeer je dus niet te druk te maken, bekijk wat jouw kindje aangeeft en speel daar op in door wc/pot aan te bieden.
Als je verder wat rondleest in dit topic vind je nog wel wat tips hoor.
Succes!
Natas
Ja ik dacht dus echt dat ze der aan toe was, ze waas net 2 en kwam steeds naar me toe:
Mama rosalie moet plassen , rosalie moet poepen…
Dus toen ging ze op de pot, daar poepte ze een keer op en is daar toen zo van geschrokken dat ze het potje niet eens meer wil zien…
De wc vind ze ook reuze leuk, als mama moet… niet als ze zelf moet…
Nou ja ze zal er nog wat jong voor zijn… het zal wel goed komen denk.x
Cosina,
Ik heb hetzelfde. Mijn dochter is er zo nu en dan wel in geinteresseerd (vooral als ik ga) maar zelf lijkt ze het toch wat eng te vinden. Na de eerste keer poepen op de wc durfde ze een paar maanden niet meer. Ze is nu 2 jaar en 8 maanden en zo nu en dan wil ze wel op de pot zitten maar ze doet er zelden iets op. Ik schijn er toch maar geduld mee te moeten hebben.
Ik heb wel een stickerkaartje gemaakt waarmee ze stickers kan plakken voor elke keer dat ze wat op de wc / pot doet en als het rijtje vol is krijgt ze een cadeautje.
ik was met net 1 jaar en 1 maand zindelijk
Damian was tussen de 2,5 en de 3 jaar zindelijk,
En anne heeft al een tijd interesse in het potje en doet ook vaak poepen of plassen op het potje vind ze nog leuk ook,
Ik denk dat ieder kind het zelf aangeeft of hij/zij er klaar voor is