Zindelijk worden zonder communicatie.

Hoe doe je dat?

Mijn meisje praat amper tot niet. Ze kent wat woorden, daar ligt het probleem niet, maar communiceren doet ze dus niet.



Nu wil ik haar zindelijk maken, maar de grote vraag is ze hier wel aan toe.

Heb ervaring met een jongetje zindelijk maken maar een meisje, werkt dat anders? :lol:

Zoonlief communiceerde toen ‘’ al ‘’ kon duidelijk uitspreken wat hij wilden en wat hij moest, dochter doet dit in zijn geheel niet.

Toen mijn zooontje zindelijk werd kon hij ook nog niet praten, maar hij rende wel gewoon naar het potje toe hoor :slight_smile:

Mijn oudste dochter kon idd ook nog niet praten toen ze zindelijk werd. meestal gebruikte zij dan pssss en dan deed ze haar handen een beetje richting haar plasser. Zo wist ik het dan!

Op vaste tijden haar op een potje zetten benoemen. (misschien doe je dat al wel, niet belerend bedoelt).



Ook al kunnen ze nog niet praten, ze begrijpen echt wel wat je bedoelt (of er moet iets anders aan de hand zijn, dus uitgaande van een normale situatie).

Pictogrammen? In de vorm van een strip? Bij elke handeling een picto laten zien, zodat ze de handelingen gaat koppelen aan het plaatje?

Ik neem aan dat jij wel kan praten natuurlijk, maar dat zij misschien de picto’s ook kan gaan gebruiken om aan te geven wat ze wil.

Ik zeg maar wat…

Ik wacht het nog even af, wij zijn onder behandeling van intergrale vroeghulp, mischien weten hun iets, want ze is bang voor de wc EN het potje!

Je hebt er niet zoveel aan, maar wel de herkenning hier helaas.



We hebben hier van alles geprobeerd, picto’s, vaste tijden op het potje, boekjes, filmpjes, luier uitlaten etc. Mijn dochter begrijpt heel veel maar is vooral een meisje van monologen :wink: Ze vind het potje en de wc eng. Ze werd echt steeds angstiger, dus toch maar met de kinderarts overlegd (ze heeft ass, ik meen me te herinneren dat jouw dochter daar ook op getest wordt toch?) en afgesproken het voor nu te laten. Kinderen met ass worden wel vaker wat later zindelijk. Betekent niet dat je het nu gewoon moet laten voor wat het is, maar in onze situatie was dit wel het geval.



Ivh gaat hier zeker wel een hulp in zijn want kindjes met een gebruiksaanwijzing werken gewoon niet helemaal hetzelfde als andere kindjes en anders misschien de kinderarts?

Ze is ‘’‘nog maar’’ 2 (bijna 3) maar ja, ik kan haar niet dwingen zindelijk te worden omdat het mij beter uitkomt.

Ze praat niet, en geeft (veel) angsten aan mbt. wc. (ook met de gang, douche etc.)



Ik laat het maar even, we zijn idd. traject ingestapt en hoop dat er wat uit komt wat ons kan helpen.

(Ik herken nl. best veel dingen van jou dochter nu bij de mijne, wat ik toen zag, weet je wel?)

Maar ook al is ze “nog maar 2”, ik denk dat je als ouder wel merkt dat er ies niet helemaal goed gaat.



Met de leeftijd die L. nu heeft was Nami net begonnen op het mkd. Toen zijn ze ook vrij snel gaan kijken hoe het met de zindelijkheid ging.



Wat voor opvang zit L nu, en trainen ze daar met zindelijkheid?