Zindelijk worden forceren?

Ik hoor steeds meer dat kindjes van Kian’s leeftijd al zindelijk zijn (overdag) of dat ze er mee bezig zijn. Nu geeft Kian absoluut nog niet aan als hij moet poepen en plassen. Hij presteert het om op het potje te gaan zitten, niks te doen en even later zo zijn plas te doen (op de vloer dus). Hij heeft dus echt nog geen controle over zijn plas.

Nu hoeft het dus ook nog niet per se, maar ik vraag me af wat we moeten doen als het over een jaar nog steeds niet lukt.

Forceren door hem maar geen luier aan te doen en dat hij continu nat is? Wat zijn jullie ervaringen?

ik zou je vooral nu nog niet druk maken over wat als ie over een JAAR het nog niet wil/kan :wink: een jaar is zo gigantisch lang, de kans dat ie in die tijd wel interesse heeft gekregen is behoorlijk groot.





ik geloof zelf verder bij zindelijkheid niet in dwingen. het moet echt vanuit het kindje komen. echter is er natuurlijk wel een leeftijd waarbij het op een gegeven moment toch echt wel meot gebeuren, ook als het niet uit het kindje komt. ik zou zelf zeggen dat dat idd zo rond 3,5 is, zodat ie als ie vier is toch wel echt zindelijk is.



maar echt; maak je nog niet druk!

Ik sluit me bij fiep aan.



Trouwens, Kaylee was er met 2.5 ook nog niet mee bezig, en twee maanden later was ze opeens in drie dagen tijd zindelijk overdag. Sindsdien heeft ze 1 keer een ongelukje gehad en verder alle plasjes netjes op potje/wc. Dus je ziet, het kan snel gaan :-*

Geen zorgen voor de dag van morgen… dus helemaal niet voor over een jaar :mrgreen: .

Maar zonder gekheid, hij is nog hartstikke jong, komt heus wel ergens in het komende jaar.

Stan is sinds een maand zindelijk overdag,en dat was hij echt binnen een week omdat hij er gewoon aan toe was. Hij was toen bijna 3 jaar en 3 maanden.

Tycho is net drie geworden en was er ook helemaal niet mee bezig,liep gerust met zijn poepluier rond en als ik vroeg of hij gepoept had zei hij neeee…

van de zomer was hij in de tuin wel zindelijk…met mooi weer liep hij in zijn blootje en deed zijn plas op de pot…

Zo gauw hij een zwembroekje aan kreeg plaste hij er gewoon door heen…



Sinds een paar weken geeft hij af en toe aan dat hij moet plassen…voor elke plas op de wc krijgt hij een sticker…dat stimuleert hem niet meer hoor maar hij vindt t na die tijd wel leuk om op te plakken…



Ik heb het gewoon afgewacht…af en toe vragen we nu zelf of hij moet plassen…zo gaat het stapsgewijs…

damian gaf het tussen 2.5 en 3 jaar aan als hij moest zo was hji dagen zindelijk en zo had hij een luier aan, en vanaf zijn derde verjaardag heb ik gezegd zo vanaf vandaag GEEN luier meer aan alleen s’nachts,En hij was het ermee eens en het gaat goed,buiten kan hij ze plas ophouden en alles gaat super :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Niet forceren werk je het alleen maar tegen