Zindelijk worden en kinderdagverblijf/creche...

Onze zoon is ineens erg druk met het potje plassen/poepen, het gaat thuis écht heel goed, ben super trots op hem.

Nu loopt hij thuis gewoon met een onderbroekje aan (centr.verwarming wat opgedraaid natuurlijk), en hij gaat duidelijk zelf naar het potje om te plassen/poepen, wij zijn super trots.

Natuurlijk gaat het hem ook een enkele keer mis, dan is hij druk met spelen en dan overkomt het hem, maar ach… hij is nog zo jong.



Nu ging hij vandaag naar het kdv, en ik hoopte dat hij daar ook zou gaan plassen, maar dat deed hij helaas nog niet, wel vond hij het ‘op het potje gaan’ erg leuk.

Nu hebben ze bij het kdv bepaalde tijden van plassen, en is hij 2x op het potje gezet.

Zelf vind ik dit persoonlijk erg weinig, aangezien hij natuurlijk nog niet goed op kan houden en het met een luier aan niet aan geeft dat hij moet plassen/poepen, zonder luier durf ik nog niet aan, omdat we pas 3 dagen bezig zijn.



Wat is jullie ervaring met zindelijk maken en het naar een kdv gaan?

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Ik snap de leiding ook heel goed hoor, ze kunnen hem natuurlijk niet constant in z’n onderbroekje laten lopen.



Graag jullie ervaringen/meningen.



Bedankt!!

Ik werk zelf op een Kdv en wij hebben ook 3 vaste plasmomenten maar kindjes die nog zindelijk aan het worden zijn laten wij wel vaker plassen hoor. Ik vraag t soms wel ieder kwartier :oops: Oké lichtelijk overdreven misschien maar iig ieder uur toch zeker wel.

Hmm :think: ja hier vraag ik het hem nu ook wel elk kwartier, en ik denk dat hij ook wel 1/2 keer in het half uur gaat.

Misschien toch maar eens voorleggen bij het kdv, als hij zijn zindelijkheid serieus door gaat zetten.

Ik snap wel dat het erg moeilijk is voor de leidsters, de mooie tijd komt er weer aan, lekker buiten spelen enzo, krijg ze dan maar eens binnen om te plassen.

Eerst maar eens kijken of ik het thuis op de rit krijg met hem, en dan hopen dat hij dit automatisch door zet naar het ritme van het kdv?

Hier met die leeftijd ook een kind dat echt heel erg zijn best deed.

Thuis, prima! Maar daarna was het toch makkelijker een luier aan.

Op kdv. altijd een luier aan, ze hebben daar een ‘’ Plas wagen ‘’, waar hij stickers mocht plakken, bij elke verschoning plassen was een sticker.

Dat ging prima. Maar hij had wel zijn luier om. Het ging echt heel lang goed zo, thuis kon hij het wel!



Toen kwam sinterklaas, kerst, nieuwe dingen voor hem. Geen interesse meer.

Ongelukje na ongelukje overdag. (thuis) toen zijn we gestopt.



In januari hebben we het opnieuw (thuis) opgepakt. Voor hij naar kdv. moest ging alles prima (hij ging alleen middagen), daar gewoon een luier aan.

Beetje aangekeken wat hij het prettigst vond (wc of potje, staan of zitten).



Tot vorige week… toen hebben we besloten de luiers helemaal uit te laten.

Wel duidelijk tegen hem geweest, dat een ongelukje niet erg is, dat hij nog zo jong is en alles nog kán en mag.

En dat wij niet boos daarom worden, of verdrietig, en dat we trots zijn, op elk plasje die wel in de wc terecht komt.

En hebben hem zo naar kdv gestuurd, met een tas vol broeken en ondergoed. Extra shirts (voor zijn shirt ook nat was). En we kregen alles weer mee terug en ‘’ Het is goed gegaan!! ‘’



Hij heeft er die week 1 ongelukje gehad. (Hij was buiten spelen, ging teveel op in zijn spel)

thuis ook nog 2 ongelukjes, waar van 1 een poep ongelukje was (Wat schaamde hij zich zeg, hij was echt intens verdrietig).

En hij is nu gewoon droog, overdag. Ook het poepen gaat prima, hij voelt het raakt in paniek en rent dan als een kind zonder hoofd zo paniekerig naar de wc.

Maar hij doet het! Hij is 3 jaar (en een maand)

Zo zeg… knap hoor :dance:

Bedankt voor je verhaal, ik probeer het thuis door te zetten, woensdag hoeft hij pas weer naar het kdv, dus wie weet hoe ver we dan weer zijn.