Een hele tijd geleden was onze dochter al met potje en dergelijke bezig. (ruim voor haar 2e verjaardag) Het begon met aangeven als ze gepoept had. Toen kwam de fase dat ze het potje ging verkennen, met kleren erop enz. Daarna zonder kleren regelmatig erop. Op een gegeven moment een keer per ongeluk geplast en later 2 keer bewust gepoept. De wc kwam ook in beeld, ze wilde toen regelmatig even op de wc. Maar deed niks. Ze meldt wel eens wanneer ze plast en vaak ook voor ze plast, ze meldt als ze zin :mrgreen: heeft ook dat ze gepoept heeft. Dit gaat zo in stappen op en af, maar nu gebeurt er eigenlijk al een hele tijd niks meer. Ze meldt het niet meer, wil nog maar zelden op de wc en het lijkt wel einde fase te zijn. Terwijl ze juist heel ver was naar mijn idee. Ik merk wel dat ze als ze wil proberen en er komt niks ze daar nogal gefrustreerd van raakt, ze legt de lat erg hoog voor zichzelf. Als ik er mee kom om met regelmaat op de wc te gaan wil ze niet.
Wat kan ik hiermee? Toch eens een onderbroeken dag om te proberen? Of gewoon maar weer wachten tot ze opnieuw interesse heeft? In principe wacht ik tot ze het zelf aangeeft, ga niks dwingen, maar ben wel even benieuwd wat jullie ermee zouden doen.
Ik zou wachten.
Ze is pas 2 en als ze duidelijk aangeeft er zelf niet mee bezig te zijn zou ik het gewoon laten totdat je het gevoel hebt dat ze die interesse weer wel heeft.
Het klinkt niet alsof ze er klaar voor is om zindelijk te worden.
Nee op dit moment heb ik ook niet het idee dat ze er klaar voor is. Dat had ik een tijdje terug dus wel, maar toen ook niet extra gestimuleerd juist omdat ik bang ben dat het averechts werkte. Ze is idd pas 2, dus we wachten gewoon verder af, tijd zat!