zindelijk 's nachts

Moet het onderhand toch even vragen,

Mijn zoontje is ruim 4 jaar en heeft 's nachts nog een luier om.

Elke morgen is de luier nog flink nat.

Al meerdere keren hebben we geprobeerd om hem 's avonds wakker te maken om te laten plassen, maar dat is nooit zo’n succes.

Of hij slaapt half door, waardoor hij niet beseft dat hij moet plassen als hij op het toilet zit, of, als we proberen hem wat wakkerder te maken, raakt hij zo van slag dat hij gaat huilen, wartaal roepen en vervolgens helmaal niet meer terug in zijn eigen bed wil.

Uit zichzelf wordt hij er niet wakker van, hij slaapt gewoon door met een natte luier.

Toch zegt hij wel elke keer dat hij heel graag zonder luier wil slapen.

Ik heb denk ik even een helder plan van aanpak nodig.

En ook, als hij 's avonds wel plast, dan is evengoed 's morgens de luier nog nat.

Ik vind hem al zo groot om snachts nog een luier om te hebben.

Wat kan ik nog uit proberen?

Gewoon luier af! :thumbup:

Met een luier om gaan ze echt niet zomaar moeite doen, zonder luier voelen ze zichzelf wél nat worden en gaat het veel sneller.

B.roes was plots vanzelf telkens droog dus daar hebben we niet echt moeite voor moeten doen (beetje na zijn 3e verjaardag).

S.enne wordt 4 in september en we hebben een paar weken geleden telkens zijn luier niet aangedaan en na een goeie week had hij het door en nu is hij al de hele tijd proper!! :thumbup:

Ik heb veel bedden mogen verschonen, na een paar keer was alleen zijn slipje (en) pyama wat nat maar begon hij het wel te voelen en nu is hij helemaal droog, echt fijn zo!

Probeer maar eens een paar weken, kwestie van wat vol te houden voor de mama en de wasmachine! :wink:

Oh ja, ik zet een potje op zijn kamer en laat een nachtlichtje branden, zo kunnen ze zelf gaan plassen en hoeven ze de gang niet op (da’s wat te ver in het begin).

En 's avonds wakker maken heb ik één keer gedaan maar dat was ook geen succes dus heb hem het dan zelf laten uitzoeken.

Succes! :thumbup:

Wat ga je nu doen?

Bedankt voor je reactie.

Toch vreemd dat iedereen maar blijft zeggen dat ze er nog niet aan toe zijn als ze smorgens nog natte luiers hebben. Maar als ik niets doe is hij met 5 ook vast nog niet zindelijk s nachts.

Dus, heb vanavond de kraamzeiltjes op zolder opgezocht, zijn bed er mee opgemaakt met een dikke handdoek erover, Jesse uitgelegd dat hij geen luier om heeft, en mocht hij toevallig wakker worden dat hij dan eerst een plas moet gaan doen.

En ik denk dat ik hem straks maar even wakker maak om te plassen.

Nu begin ik eraan, en snap inderdaad ook dat ik het dan vol moet houden, maar als ik drie of vier keer s nachts eruit moet ben ik bang dat ik het daarna weer opgeef. Maar dat mag dan juist niet.

Nou, we zien eerst vannacht wel hoe het gaat, en morgennacht.

Heb hem wel wat lewuks belooft als hij uiteindelijk snachts droog blijft.

…Op naar de gebroken nachten…

Bedankt, en ik laat je weten hoe het gegaan is.

Oei gebroken nachten had ik gelukkig niet bij Senne, ofwel plaste hij al tegen de morgen want hij huilde er nooit om.

Een paar keer wel geloof ik en da’s wel even vervelend maar dat duurt maar 5 min. om te verschonen en als dat maar 1x/nacht is valt dat reuze mee.

Hopelijk gaat het goed, de eerste week uiteraard nog ongelukjes maar je zult het normaal al gauw een positieve wending zien nemen! :pray: :thumbup:

Heel veel succes en hopelijk kun je volhouden! :pray: :-*

Whahoo, hij is de hele nacht droog gebleven!

Wel om 11 uur nog laten plassen, en hij kwam alweer om 5.30, maar toch, netjes toch voor de eerste keer zonder luier!

Kan ook een toevalstreffer zijn geweest hoor, vannacht weer proberen!!

Wat goed!!! :dance: :thumbup:

Hopelijk doet hij het vannacht weer zo netjes! :pray: :-*

En? Hoe gaat het? Hebben jullie het allebei volgehouden?

Ja, ben ook wel benieuwd?

Vraag me af wat eigenlijk de gemiddelde leeftijd van het snachts zindelijk worden. Joost heeft ook nog natte luiers s’ochtends, maar hij moet ook van een hoogslaper komen waardoor ik denk dat hij het ook gewoon makkelijk vind om in de luier te plassen. Laat ik hem uit dan is hij nog nat in de ochtend. Wat denken jullie ? Maar even mee wachten of iedere dag bed verschonen…?

onze oudste is net 6… en pas sinds een week of wat in de nacht zindelijk.



Ja ik had het graag veeeeeel eerder gewild en ja ik heb ook gewoon de lueir afgelaten, maar als er na 2 week niks geen verbetering in zit… dan blijf ik niet bezig. Soms zelfs 2x per nacht een nat bed en dan ook zeikenat hoor, geen kleine plasjes.

En toen ging hij het idd een probleem vinden, want hij vond het vies… maar hij werd door dat probleem niet droger, alleen heel erg verdrietig.



Dus kreeg hij weer een luier om en nu dus eindelijk is hij 's nachts droog.



Tja ik schijn ook ruim 5 geweest te zijn en zindelijkheid is deels erfelijk (en ik ben dus van het katoenen luier tijdperk en mijn moeder heeft ook overdag veel geprobeerd, uiteindelijk was ik ruim 3 voor ik overdag zindelijk was).



Ik en hij zijn heel erg blij dat hij nu droog is in de nacht :thumbup:

Is zindelijkheid erfelijk bepaald? Nooit geweten…



Ik vraag me af hoe ik merk dat hij er zelf aan toe is. Vannacht en gisteren nacht 2 keer bed verschoond snachts en d enacht eervoor de hele nacht droog. Ik weet het niet hoor: doorzetten of maar even laten.

Hij slaapt ook in een hoogslaper en komt via een glijbaan zijn bed uit. Vraag me af of dat ook meespeelt; hij moet dus vrij veel moeite doen om bij de wc te komen; glijbaan af en de gang in. Ik denkd at hij er daarom ook vaak voor “kiest” het maar te laten gaan…

Al die moeite voor een plasje… :wink:

ik denk ook wel dat het erfelijk bepaald is, mijn oudste was met 2 jaar dag en nacht zindelijk, en mijn jongste vind alles wat mijn oudste doet geweldig en doet dat ook na dan , en 2 weken na haar 1ste verjaardag was ze overdag droog, en na een maand ook snachts , ik zelf was ook zo vroeg vertelde mijn moeder me

Mijn oudste is nu bijna 4 en loopt sinds 3 maanden overdag zonder luier rond, wat (helaas) niet wil zeggen dat hij ook ècht zindelijk is overdag (hebben over het algemeen toch algauw 3-5 onderbroeken/broeken per dag nodig). Hij kà n het wèl - als we onderweg zijn, gaat het nl 9 v.d. 10 keer wèl gewoon goed en thuis heeft hij soms ook weleens een ‘goed dagje’ - maar is denk ik vaak gewoon te lui om te gaan. Vieze broek interesseert hem ook niet bijster veel, ja, of de plas moet echt langs z’n benen naar benen lopen, dan komt hij wel melden dat hij ‘te laat is’, maar anders wacht hij meestal totdat ik het opmerk (ook met de poep :sick: ).



's Nachts krijgt hij dus zowieso nog een luier om. Heb hem wel een poosje nog eens op de w.c. gezet voordat ikzelf naar bed ging (ging bij ons eigenlijk erg goed! - ben ermee opgehouden omdat ik hem i.v.m. m’n zwangerschap eigenlijk echt niet meerzou moeten tillen/dragen, maar hub er doordeweeks niet is), maar dan nòg was z’n luier de volgende ochtend behoorlijk nat. Vermoed dus dat hij 's ochtends vroeg nog eens plast, maar weet niet of dat (vlak) vòòr of (vlak) nà dat hij wakker wordt is…

Zit nu erg te twijfelen - ook omdat het overdag dus lang nog niet altijd goed gaat - of ik hem idd niet toch zo langzaam aan gewoon eens een poosje zonder luier in bed moet leggen 's avonds (al moet ik hem dan wel weer tillen 's avonds laat - hij slaapt altijd half door, dus laten lopen is echt geen doen, of zou ik dan gewoon moeten proberen hem helemaal wakker te maken?)… :think:

Zou nog even laten weten hoe het gegaan is, sorry dat de reactie zolang duurde.

In het begin dus luier afgelaten, en het ging op 1 of 2 nachten na gelijk goed, gedurende een week of 3-4. Ziek geworden, weer meer in bed geplast, poosje luiertje weer omgedaan.

Daarna weer zonder, ging weer een poosje redelijk goed, en nu sinds een maand of twee plast hij geregeld 's nachts weer in bed. Het wil dus nog niet echt, sommige nachten blijft hij wel droog.

Maar goed, hij zegt ook elke keer eng te dromen, misschien heeft het wel met elkaar te maken.

Of hij wordt er gewoon niet wakker van, alhoewel het wel een heel slechte en lichte slaper is.

Ik heb een vraagje.

Mijn dochtertje is al een tijdje zo goed als droog s’nachts.Dus laatst besloten om haar zonder luier te laten slapen.Maar steeds is haar onderbroek en pyjama nat en het bed dan net niet (vandaag bed ook wat nat).Maar ze wordt er niet wakker van.Is het dan wel verstandig om ermee door te gaan???Oja ik kan haar voordat ik naar bed ga niet echt laten plassen omdat ikzelf erg vroeg naar bed ga.

Bas is sinds een half jaar overdag zindelijk en heeft op een hand na te tellen ongelukjes gehad, maar 's nachts ook nog steeds een luier aan. Als ik het niet doe dan kan ik er 's nachts 2 x uit om zijn bed te verschonen, dit 1 week wel uitgeprobeerd. Als ik de luier aan heb merk ik dat hij vaak pas tegen de ochtend erin plast, omdat de luier dan best warm aanvoelt. Hij weigert uit zijn halfhoogslaper te komen. 's Avonds wakker maken heeft totaal geen zin, want hij weigert dan te plassen.

Even een tip die bij een peutercursus van de GGD wordt gegeven.



Laat je peuter aan het begin van het avondritueel (dus voor tandenpoetsen, lezen, evt wassen e.d.) plassen en voor dat hij/zij daadwerkelijk gaat slapen. Dan komt er de tweede keer als het goed is een grote plas en kunnen ze de hele nacht door. Door de eerste plas wordt er een stofje opgewekt of iets dergelijks (diuretisch hormoon ofzoiets) waardoor de tweede keer een grote plas komt.



Ik heb het zelf niet nodig gehad bij onze dochter, maar het zou moeten werken.

Ik ben ook begonnen sinds vrijdag! Ze is al ruim een jaar zindelijk overdag en dat ging zo verschrikkelijk snel en nu wilde ze vrijdagavond zelf geen luier meer aan. Maar laat haar dus in haar blote billen slapen. Ik dacht als ze een broekje aan heeft heeft ze mss onbewust het idee dat ze toch een luier aan heeft en in haar blote billen niet. Eerste en tweede nacht in bed geplast maar niet veel en vannacht hele nacht droog tot vanmorgen half 7 een klein plasje in bed. Ze vind het vreselijk dus gaat huilen. Stickers zijn weer tevoorschijn gehaald eerst 5 stickers en dan een kadootje en dan 10 en daarna 15 en dan is het klaar!



Ben benieuwd hoe het gaat!