Zindelijk overdag + middagslaapje maar hoe verder

Mijn dochter is sinds 3 weken zindelijk en slaapt 1 week zonder luier tijdens haar middagslaapje. Nu wilde ze deze week ook geen luier meer aan 's nachts. Dus ging ze zonder luier naar bed om 20:00. Om 23:00 ben ik nog gaan kijken was ze droog en heb ik haar laten plassen. De volgende ochtend om 8:00 wakker gemaakt en was ze wel nat, en al lichtjes opgedroogd dus wakker is ze er niet van geworden.

Maar de laatste dagen wil ze ook eigenlijk geen luier aan 's nachts en ze het net zitten om elke morgen het bed te verschonen.

Het probleem is eigenlijk dat ze nog een flesje drinken krijgt voordat ze gaat slapen van 150ml. We kunnen dit flesje eigenlijk niet schrappen. Aangezien ze een koemelkallergie heeft en al te weinig zuivel binnen krijgt. In de ochtend is eigenlijk geen optie omdat ze dan een bekertje soja krijgt en die vervalt dus dan, en dan krijgt ze uiteindelijk nog minder melk binnen.

Iemand tips ?

Of zou ik het gewoon moeten doorzetten aangezien ze het zelf wil, maar zou ze zindelijk kunnen worden ondanks de avondfles ?

Volgens mij verkopen ze bij de Hema onderbroeken met een absorptielaagje. Misschien wil ze die wel aan?

Pf anders even wakker maken en laten plassen als je zelf naar bed gaat? De meeste kinderen worden daar niet eens echt wakker van.

@Marlous79 wrote:

Volgens mij verkopen ze bij de Hema onderbroeken met een absorptielaagje. Misschien wil ze die wel aan?

Pf anders even wakker maken en laten plassen als je zelf naar bed gaat? De meeste kinderen worden daar niet eens echt wakker van.

Daar zal ik eens voor kijken :thumbup:

Dat wakker maken hebben we dus gedaan de 1ste nacht om 23:00, en indd ze zat gewoon half slapend op de wc, en sliep daarna direct. Maar van 23:00 tot de ochtend is het mis gegaan, en ik ga echt geen wekker zetten om haar te laten plassen, en daarbij vind ik het ontzettend zielig om haar wakker te maken om te laten plassen, liever laat ik haar zelf wakker worden als ze moet plassen, maar ze merkte de 1ste nacht niet dat ze had geplast.

Is het iedere nacht misgegaan met plassen in bed?

Huggies heeft bedmatjes die lijken op luiers maar die je in bed legt. Die absorberen erg goed.

@cees77 wrote:

Is het iedere nacht misgegaan met plassen in bed?

Huggies heeft bedmatjes die lijken op luiers maar die je in bed legt. Die absorberen erg goed.

Ze is 's nachts maar 1 keer zonder luier naar bed geweest, en aangezien ze had geplast en het zelf niet had gemerkt lijkt mij dat het weinig zin heeft om door te gaan ?

In de middag is ze wel telkens droog en slaapt dan 2 uur ongeveer.

Ah dat klinkt handig die matjes, weet je waar je die kunt kopen ?

dat het een keer verkeerd gaat wil niet zeggen dat het alle nachten verkeerd gaat. ik zou het doorzetten en dan eventueel onderleggers op het bed leggen. ze zal het toch zelf moeten leren aanvoelen, en aangezien het zelf graag wil zal ik het toch proberen. mocht het nou echt elke ochtend mis gaan kun je altijd wat anders proberen.

kun je het flesje drinken niet verplaatsen naar de middag? of vlak na het eten?

Ik dacht gewoon bij de drogist.

Onze zoon is overigens al heel lang overdag zindelijk, maar slaapt nog steeds met een luier. En die is ook echt iedere ochtend goed nat.

Cees: Mijn oudste dochter van net 5 heeft 's nachts ook nog een luier en in de ochtend ook nog aardig vol. En wil ook niet zonder luier slapen. Een aantal weken geleden wilde ze het eens proberen maar om 23:00 was het bed al helemaal drijfnat, ze merkt er echt helemaal niets van.

Bij mijn jongste zitten er maar 1 a 2 plasjes in.

Maar ik ga morgen eens op zoek naar de Huggies onderleggers.

En twijfelen nog steeds wat te doen met het flesje.

Die huggies dry nights kun je kopen bij de Appie, c1000 en ga maar door

Melinda is al een dik half jaar in de nacht zindelijk maar voor de zekerheid doen we wel zo,n matje

Ik heb ze vanmiddag gekocht bij de kruidvat.

Ik zag trouwens ook van Huggies nachtbroekjes, zijn dat luiers of zijn dat gewoon soort onderbroekjes die 1 a 2 plasjes kunnen opvangen ?

Luiers, maar dan groter (en minder goed als dry nites).

Die matjes moet ke overigens ook onder het laken doen (anders verschuift t, ligt niet lekker etc) dus dan heb je nog steeds was, alleen geen nat matras.

@Lune wrote:

Luiers, maar dan groter (en minder goed als dry nites).

Die matjes moet ke overigens ook onder het laken doen (anders verschuift t, ligt niet lekker etc) dus dan heb je nog steeds was, alleen geen nat matras.

Ah oke dankje :thumbup:

Ik zag dat die matjes aan het matras plakken. Maar indd onder het hoeslaken want lijkt me ook niet echt lekker slapen, en dochterlief kennende peutert het waarschijnlijk los en gaat ermee spelen :wink:

Oh dat is dan vernieuwd, ik heb ze al lang niet meer gekocht (wasbaar ding voor om matras)

Ik heb een kraammatras onder Seans hoeslaken liggen. Ik heb het geluk gehad dat toe hij overdag zindelijk werd hij ook gelijk 's nachts zindelijk was. Maar heel af en toe is hij net niet op tijd uit bed om te plassen en dan is zo’n kraammatras wel fijn.

Zij “wil” geen luier aan… nou klinkt misschien bot, maar in the end heb jij het natuurlijk voor het zeggen.

Mies wil ook geen luier aan 's nachts, hij is 5… maar hij is gewoon nog niet droog 's nachts en hier is “de regel” gewoon dat je 5 van de 7 nachten droog moet zijn wil de luier af mogen.

Hij heeft zich daar bij neergelegd, want ja… hij merkt zelf ook wel dat hij gewoon nog niet droog is.

Kinderarts zegt… ze moeten zelf wakker gaan worden om te plassen, de aandrang hebben en dat kan wel tot 7 jaar duren.

Suus is ook zindelijk inmiddels, ook 3 en ook zij riep geen luier aan te willen in de nacht, maar voor haar geldt gewoon dezelfde regel. … dus ja… :shifty:

Ik zou de fles wat naar voren schuiven, zodat ze niet vlak voor het slapen gaan nog een hoop drinkt. Verder zou ik en waterdichte molton halen en de luier uit laten.

Zo lang je een luier aanlaat, zal een kindje hem blijven gebruiken. Want dat is zo nu en dan toch wel lekker gemakkelijk. Tenminste, dat geldt wel voor onze meid. Hier overigens bij het zindelijk worden één dag natte broeken gehad en daarna niet meer. En één keer in bed geplast en dat was het. Daarna ging ze zelf naar de wc en had ze geen ongelukjes meer. Het wil dus niet zeggen dat je elke dag een nat bed zult hebben. Als je het niet probeert, zul je het niet weten. Dus in ieder geval proberen, vind ik (mits je kindje er zelf aan toe is).

Nou, dat is niet een feitelijk iets wat bij elk kind zo werkt… Wij vonden Mies laat met nachtzindelijkheid, maar de kinderarts geeft aan dat nachtzindelijkheid ook een hormonale klus is… het lijf moet dan ook echt een bepaald hormoon aanmaken zodat er minder urine tijdens de nacht word geproduceert. Natuurlijk moet je het af en toe eens proberen… maar als je kind gewoon nog elke nacht nat word en je wilt geen bedden moeten verschonen steeds… dan heb jij het als ouder lijkt mij nog altijd voor het zeggen.

Wij proberen het 1x per maand, of hij zonder kan… maar nee helaas. En tot 7 jaar doen ze er ook niks aan, kan je nagaan hoe “normaal” het nog is.

Bij Peet was het toen anders, die was in de ochtend wel nat, maar dan was de luier echt warm ook… dus net gedaan… bij hem was het luiigheid, kwestie van idd gewoon afdoen.

Maar dat merk je snel genoeg.

Cell Daarom schreef ik ook “Tenminste, dat geldt wel voor onze meid” :wink: Onze meid kan nogal gemakkelijk zijn. In wezen was ze al zindelijk, maar omdat we de luier voor de zekerheid aan lieten, bleef ze er zo nu en dan in plassen. Vooral omdat ze geen zin had om naar de wc te gaan. Zo is ze in heel veel dingen, soms moet je haar letterlijk een duwtje geven. Het kan dus zijn dat dat voor een ander kind ook opgaat, maar dat hoeft natuurlijk niet. Zeker niet als er ook andere dingen spelen.

Inmiddels is ze sinds een paar weken zindelijk 's nachts! Flesje is naar de ochtend gegaan en krijgt nu een paar slokjes melk voor het slapen gaan. En het gaat super!

Bij de oudste (5) ook maar weer eens een poging gedaan tegelijk met de jongste en gaat ook erg goed.

Heerlijk om van die luiers af te zijn!