Zindelijk met 20 maanden

Wij zijn bezig om onze dochter van 20 maanden zindelijk te krijgen. Nu zijn we begonnen met het lezen van het boek zindelijkheid is kinderspel. We hebben daar hele mooie tips uit kunnen halen en zijn aan de slag gegaan. We hebben wat plasjes op het potje op kunnen vangen. Onze dochter is nu ook zo ver dat ze duidelijk aan geeft als ze moet plassen of poepen door bij het potje te staan. Alleen nu wil ze best graag op het potje zitten alleen als er geplast moet worden niet. Er valt een drup en dan staat ze gelijk op. Ze lijkt bang om het los te laten en het in het potje te laten lopen. Dit heeft ze ook als ze met een onderbroekje rond loopt als er iets komt dan vindt ze dit raar en stopt dus meteen met plassen. Bij haar moet nu dus alleen de knop om dat je wel mag plassen op een potje of wc. Nu lijkt het alsof ze denkt dat dit alleen maar in de luier hoort. We hebben zelfs grote broer al op het potje laten plassen waar zij bij is.



Hebben jullie misschien nog tips voor mij om dit aan te pakken?

We zijn namelijk ook begonnen omdat ze in een keer heel veel plast, dit dus geen enkele luier kan houden en we dus vaak lekkage hebben.

Weet niet hoe lang jullie nu bezig zijn?

Maar ik zou gewoon voorlopig nog blijven herhalen dat het in het potje hoort en veelvuldig laten zien, door mee te laten kijken bij jou en bij grote broer. Ik denk dat het even tijd nodig heeft.



Wat mijn dochter ook wel had in het begin, ze was gewend om staand te poepen. En vond het erg moeilijk om zittend een houding te vinden. Misschien is dat ook bij jouw dochter iets wat ze moet oefenen?

gewoon de luier uitlaten? Het is ook gewoon even wennen he, als ze zo gewend zijn het in de luier te doen.

anders zou eventueel ook nog een optie kunnen zijn om een gat in de luier te knippen.

Dit hoorde ik toen van de poep/plas poli. veel kinderen hebben moeite met het loslaten en doordat ze de veiligheid van die luier nog voelen lukt het wel, ook al zit er een gat in. Wel proberen dat ze dan met luier op het potje gaat zitten zodat de plas toch in het potje terecht komt.

Bedankt voor jullie tips! Ik ga eens wat uitproberen!