Zindelijk maken?

Hoe pakten jullie dit aan. Ik lees her en der dat Tijn’s leeftijdgenootjes al eens op het potje zitten of zelfs al de WC. Ik wil daar binnenkort ook echt mee aan de gang.

Maar hoe doe je dat? Gewoon geen luier meer aangeven?

Hier staat veel over te lezen onder het kopje zindelijkheid. Neem daar maar eens een kijkje.



Zindelijk maak je ze niet, je kunt ze wel een zetje in de goede richting geven. (als ze t zelf al een beetje aangeven)

Thomas is er nog helemaal niet mee bezig, ik wacht het dus maar gewoon af… er zijn al kindjes van Thomas zijn leeftijd die helemaal zindelijk zijn, maar hier zie ik het voorlopig echt nog niet gebeuren…

Zollang hij zelf niets aan geeft doe ik er ook niets mee. Ik heb wel 2 boekjes over naar het potje gaan en die lezen we geregeld, maar verder doet het hem niets… :think:

Mijn kleine meid is van 31 oktober ‘04. Ze is nu dus ruim 2 1/2.



Een tijd geleden was het potje wel leuk, maar de wc vond ze leuker. Zo af en toe (meestal om voor het slapen gaan tijd te rekken), gaf ze aan dat ze naar de wc moest. Maar echt structureel was het niet…



Tot 2 dagen terug. Afgelopen zondag ging de nachtluier uit en er hoefde geen andere aan! En dat is nu al 2!!! dagen goed gegaan.’'s Nachts wel een luier om, maar ze plast en poept nu dus op de wc. Ik hoop dat ze doorzet, ook nu ze bij haar vader is voor 10 dagen…



Bij mijn oudste ging het anders. Hij was met 1 1/2 van de peopluiers af, dat deed hij of op een potje, of op de wc. Een tijdje daarna (ruim 1 1/2) ging de hele luier af, ook 's nachts.



Ik heb er niet echt aandacht aan besteed, bij allebei niet. Wel onwijs geprezen als ze het op een potje of wc doen!



Mijn motto: het komt wanneer het komt, maar als je het zelf te lang vindt duren kun je er wel flink bovenop gaan zitten…

Mees loopt overdag veel zonder luier en wil heel graag op de wc hij plast dan ook op comando,potje wil hij niet en ook niet op een verkleiner,als we weg gaan dan doe ik hem wel een luier om.



Als hij druk aan het spelen is dan plast hij nog wel eens in zijn onderbroek hoor.



Maar hij is nog niet echt zindelijk hoor maar we zijn wel een iend op weg denk ik.

Myrthe is sinds kort overdag zindelijk. We zijn begonnen toen we merkten dat ze af en toe vroeg (bijvoorbeeld in de auto) of ze mocht plassen. Het was ons ook al opgevallen dat ze goed wist wanneer ze moest poepen of plassen. In bad bijvoorbeeld: daar kwam ze ook uit voor een plas. E als ze moest poepen, zocht ze eerst haar ‘poephoekje’ in de boekenkast op. :lol: Het potje vond ze echter maar niks en we wilden niks forceren (en waren ook gewoon ietwat laks :mrgreen:).

Tot we toch bedachten dat een beetje meer stimulatie helemaal niet misplaatst zou zijn. Het potje was met een vel stickers in één keer heel populair. :lol: En… Myrthe was overdag meteen zindelijk. Ze heeft in 2 weken tijd twee ongelukjes gehad, maar verder niet. We gaan overal met haar naartoe zonder luier. Vandaag in een restaurant met vloerbedekking was even spannend voor mama, maar ook dat ging goed. :thumbup:

Okee Tijn is nu dus 2.5 jaar, en jongetjes zijn over het algemeen wat later dan meisjes.

Maar Tijn vind de WC eigenlijk best eng. Hoe kunnen we dat veranderen, we hebben een WC verkleiner, gewoon wit. Zou het hem helpen om daar zelf leuke stickers op te plakken?

@Anne-marie wrote:

Okee Tijn is nu dus 2.5 jaar, en jongetjes zijn over het algemeen wat later dan meisjes.

Maar Tijn vind de WC eigenlijk best eng. Hoe kunnen we dat veranderen, we hebben een WC verkleiner, gewoon wit. Zou het hem helpen om daar zelf leuke stickers op te plakken?


Myrthe vindt de wc ook eng. Ze vindt het gat zo diep. :mrgreen:

Wij hebben een plastic po-stoeltje (heel goedkoop gekocht in een marokkaans winkeltje) Myrthe plakt na elke plas zelf een sticker op het stoeltje.

O, en met wc-verkleiner vindt ze de wc nog enger (want hij wiebelt een beetje)

Mijn dochtertje is nu bijna 2 en heel af en toe wil ze al wel op het potje, maar verder nog niet echt hoor…

ze komt meestal wel zelf melden dat ze gepoept heeft…

Maar haar papa was pas zindelijk vlak voor ie naar de basisschool moest hoor, die vertikte het echt…

het komt volgens mij vanzelf wel, maar een beetje laten zien hoe of wat en kennis laten maken met het potje of de wc verkleiner kan nooit kwaad…

Tessa wilde ook wel een keer op de wc, maar toen ze erop zat vond ze het toch wel erg eng hihi…

maar een een keer proberen met verkleiner en kijken of ze het dan leuk vind…

Groetjes TIna

De meeste kinderen geven vanzelf wel aan wanneer ze eraan toe zijn om zindelijk te worden.



Je kunt wel alvast een potje in de woonkamer zetten en er bijvoorbeeld af en toe knuffels op zetten samen met Tijn en die zogenaamd laten plassen. Of hem er bijvoorbeeld opzetten als hij toch eventjes t.v. zit te kijken. Dan kan er soms zomaar ineens een plasje komen en dat vinden ze dan vaak errug leuk. Maar in ieder geval: niets forceren! Als hij er geen zin in heeft, gewoon laten gaan.



De wc is vaak nog wel een erg grote stap, dat komt wel als het goed gaat met het potje.

Pff het is wat dat zindelijk maken/ worden



Rick heeft nu twee keer een plasje op het potje gedaan, en we waren natuurlijk super trots :dance: :dance:



Maar sinds gisteren vind hij het potje ineens eng??? Wist niet eens dat hij dat woord kende, maar met geen mogelijkheid wil hij erop :roll:



De wc met verkleiner vond hij nog wel okay, maar na 5 tellen zei hij nee mama nie goed idee.



Ik denk dat ik het nog maar effe laat gaan, maar ik hoop dat het toch gauw een keer gaat lukken dat zindelijk worden…



Hoop nog steeds op een warme week zodat hij ook lekker in zijn onderbroek in de tuin kan

Mijn beide dochters waren dik 3 1/2 jaar oud voordat ze zindelijk werden. Heb er nooit achteraan gezeten. Gingen wel vaak met mij mee naar het toilet en vonden het reuze interessant wat daar gebeurde, maar zelf wilde ze niet. Heb bij beide dames van het ene op het andere moment de luier uitgelaten. Bij mijn oudste dochter heeft het 1 1/2 dag geduurt voordat ze het door had en mijn jongste dochter heeft 2 keer een foutje gemaakt. Meteen dag en nacht zindelijk. Dus het komt echt wel. Ik heb er nooit een probleem van gemaakt. Andere mensen wel merkte ik. Die vonden dat die meiden allang zindelijk moesten zijn. Ben ik het niet mee eens. Ze worden het echt wel.

Hoe is het nu?!

Nee hoor nog niets, geen interesse in toilet of potje. Wel steeds meer interesse voor poep en plas! Dus dat is misschien wel een beginnetje.



Ik ga ook trouwens niet forceren, op zich vind ik luiers verschonen helemaal niet erg, maar ik hoop wel dat ie tegen de tijd dat ie 3-3,5 is wel zonder luier kan!

Dan heeft ie nog eventjes, toch…?!

Succes! (volgend jaar zomer anders gewoon lekker zonder luier laten lopen! Helpt vast!)

idd, volgend jaar zomer kan ie in een onderbroekje rondlopen, eventueel met een broek die hij (of jij) makkelijk (en snel) naar beneden kan doen en is het een mooie leeftijd om zindelijk te worden.

Bij mijn jongens ben ik toen ook met 3 jaar en 2/3 maanden begonnen, de oudste was met een week overdag droog, de jongste zoon deed er 2 maanden over!